Racio přichází s kampaní o body shamingu. Ambasadorkami jsou Natálie Otáhalová, Valentina Procházková a Tereza Nachtigal

9. 9. 2022 | redakce
Kritika tělesných aspektů je jednou z forem šikany. Tento druh šikany často souvisí s tím, co jíme. I proto se výrobce pufovaných chlebíčků Racio rozhodl přijít s kampaní, která se téma bodyshamingu zaměřuje.

„Na holku jsi dost vysoká, co?“

„Takhle si nikdy žádnou nenajdeš.“

„Nevěděla jsem, že to vyrábí i v nadměrných velikostech!“

„Jsou kluci, kterým se líbí i takový, jako seš ty.“

„Máš nohy jak háky do betonu.“

„Měla bys se sebou začít něco dělat.“

To jsou jen některé konkrétní příklady urážek a zesměšňování, které zejména mladí lidé, ale i děti slýchávají od svého okolí. V reálném životě i virtuálním prostoru sociálních sítí existuje už jen málo lidí, kteří se nesetkali s nějakou formou body shamingu. Podle studie „Děti a kult krásy v online světě“ Univerzity Palackého čelila body shamingu ve skutečném světě více než polovina dětí. Na internetu to pak byla asi třetina. Podle tohoto průzkumu se například v důsledku body shamingu začalo více než 7 % dětí omezovat v jídle, což může u některých vést k poruchám příjmu potravy, spánkovým poruchám, pocitům méněcennosti, sebepoškozování nebo sociální deprivaci.

Kritika tělesných aspektů je jednou z forem šikany. Tento druh šikany často souvisí s tím, co jíme. Proto se Racio, výrobce pufovaných chlebíčků a dalších lehkých svačin, které si oblíbili lidé dbající o svou figuru, rozhodl na tento společenský nešvar poukázat. „V Raciu věříme, že vyvážený a pohodový život bez zbytečných stresů je ten správný. A body shaming k němu rozhodně nepatří. Spouštíme proto kampaň s názvem #MojeTěloMojeRacio, ve které se na body shaming zaměříme,“ uvedl Radoslav Marek, obchodní ředitel společnosti Racio.

Ke spolupráci jsme přizvali známou tanečnici a herečku Natálii Otáhalovou a influencerky Terezu Nachtigal a Valentýnu Procházkovou, které mají s tímto druhem šikany vlastní zkušenosti. „Na základce jsem měla spolužačku, která byla trochu jiná, a stala se obětí šikany. Ve výsledku se z ní stal problémový žák. Já tehdy nevěděla, jak se chovat, co mám udělat. Proto se účastním téhle kampaně. Chci, aby lidé věděli, jak se zachovat, když se stanou svědky body shamingu,“ řekla Natálie Otáhalová.

Body shaming nabourává sebeúctu

Kromě skutečných příběhů známých osobností nabídne Racio i odborný pohled. „Naši komunikaci zakládáme na vědecky doložitelných faktech. Proto spolupracujeme také s psycholožkou, jejíž odbornost je zárukou věrohodnosti zveřejňovaných údajů,“ popsal Marek.

Petra Vaníčková pracuje jako školní psycholožka na Střední uměleckoprůmyslové škole v Jihlavě, takže je s dětmi a dospívajícími v denním kontaktu. „Děti jsou během dospívání velmi citlivé na svůj vzhled. Často vidí nerealistické vzory v médiích, se kterými srovnávají sebe a ostatní. Když pak ve třídě nebo na hřišti slyší urážlivá slova na svůj zevnějšek, nesou si je v sobě často celý život. Šikana zasahuje do integrity dítěte, body shaming nabourává sebeúctu, tedy čistě subjektivní vztah, který k sobě máme. Takový moment přichází nečekaně a jeho oběť při něm zažívá pocit bezmoci, který je obrovským zdrojem stresu,“ připomněla Vaníčková, v čem spočívá nebezpečí body shamingu.

Racio vyzývá ke sdílení zkušeností

Podzimní kampaň poběží na sociálních sítích, a to především na Facebooku a Instagramu. „Chceme upozornit na téma, které ve společnosti bublá pod povrchem. Neobsazuje první stránky velkých deníků, nebývá hlavní zprávou v televizi. To asi nezměníme, ale chceme přispět k tomu, aby se lidé brali takoví, jací ve skutečnosti jsou, a cítili se ve svých tělech dobře,“ popsal Marek z Racia.

Do kampaně se může zapojit kdokoliv z veřejnosti. „Lidé mohou na sociálních sítích sdílet vlastní zážitky a třeba výroky, o kterých si myslí, že splňují definici body shamingu. Díky tomu se o tématu bude více mluvit a je možné, že se spousta lidí chytne za nos. Věříme, že velká část jich nechce ubližovat, jen neví, že i slova mohou bolet,“ uzavřel Marek.

 

Tip redakce

Marketing Journal a jeho vydavatel, PR a komunikační agentura Focus Agency, vám přináší webinář MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST, FAKE NEWS A HLEDÁNÍ DŮVĚRY VE ZPRÁVY V DOBĚ INFORMAČNÍHO CHAOSU.

Změní způsob, jakým vnímáte informace, a učiní vás odolnější vůči mediálním manipulacím i různým formám fake news a dezinformací obecně. A pokud se nehodí vám, třeba ho ocení vaši blízcí nebo kolegové.

Ve 3 hodinách semináře vás seznámíme s:

  • příklady mediální manipulace
  • nevyslovenou agendou konkrétních médií a vlivem jejich vlastníků
  • právním rámcem vymezujícím to, co se (ne)smí v komerčních médiích i v těch veřejné služby
  • problematickou vymahatelností zmíněných pravidel
  • proměnou mediálního světa díky internetu a sociálním médiím
  • propagandou a jejími nástroji
  • sílou fake news a způsobem, jak se šíří
  • způsobem fungování propagandistických médií Ruska a Číny v zahraničí
  • konspiračními teoriemi, hoaxy, řetězovými e-maily i deepfakes

 

Nejde o jednosměrnou přednášku, sami se během školení aktivně zapojíte. Čekejte:

  • kvízy
  • úkoly
  • vyzkoušení online nástrojů, díky kterým fake news snáze odhalíte.

Více info i možnost registrace najdete zde.
Štítky dokumentu: Budování značky

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: