Sdílená ekonomika v Česku: Pětina internetových uživatelů už s ní má zkušenosti a třetina ji plánuje využít

22. 5. 2019 | redakce
Sdílená ekonomika není v Česku zatracovaná. Největší přínos má podle respondentů sdílení ubytování a spolujízda.


Zdroj: Anytime

Sdílená ekonomika neboli spoluspotřebitelství v posledních letech přineslo revoluci do oblastí dopravy, služeb, ale také ubytování nebo financí. Pro Čechy je to zatím méně známý pojem, zná ho jen 13 % dotázaných, přitom zkušenosti už s ním často mají: některou ze služeb už vyzkoušela pětina internetových uživatelů a další třetina se je chystá využít v budoucnu. Nejužitečnější je podle respondentů sdílení ubytování a spolujízda. Spoluspotřebitelství se stalo tématem aktuálního výzkumu společnosti Nielsen Admosphere, který se uskutečnil v dubnu 2019 na vzorku pěti set respondentů starších 15 let z aktivní internetové populace Českého národního panelu.

Pojem sdílená ekonomika je známý pouze 13 % populace, dalších 45 % lidí o něm slyšelo, ale nejsou si jistí, co znamená, a 42 % ho nezná vůbec. Jakmile však byli respondenti s termínem seznámeni, byli schopní si s ní spojit řadu služeb, nejčastěji sdílení dopravních prostředků (aut, kol, koloběžek; 27 %) a ubytování (21 %).

Lidí, kteří nějakou formu sdílení věcí a služeb už někdy vyzkoušeli, navíc mezi českými internetovými uživateli není vůbec málo – přesněji 21 %. Naprostá většina z nich má navíc s vyzkoušenými službami pozitivní zkušenost. Třetina respondentů pak sice spoluspotřebitelství ještě nevyzkoušela, ale chtěla by ho využít v budoucnu.

Nejaktivnější skupinou v oblasti sdílení jsou mladší respondenti ve věku 15–34 let: nějaký typ sdílení věcí a služeb v současnosti využívá třetina z nich.

Mezi služby, se kterými má zkušenost nejvíce respondentů, se řadí zejména sdílení ubytování, přeprava zásilek, věcí a nábytku a také alternativní „taxi“ služby. Velká část těchto respondentů navíc počítá se sdílením těchto služeb i v budoucnu. Naopak mezi nejméně využívané služby zatím patří hlídání dětí, hlídání či venčení domácích mazlíčků a sdílení kanceláří.

Za nejužitečnější služby – bez ohledu na to, zda je sami aktivně využívají nebo ne – lidé považují sdílení krátkodobého či dlouhodobého ubytování (43 %). Nejvíce se k této možnosti kloní věková skupina 25–34 let. Na druhém místě je spolujízda (36 %) a o třetí se s 30 % odpovědí dělí půjčování věcí (nářadí, techniky a dalších pomůcek) a sdílení dopravních prostředků (aut, kol nebo koloběžek). V otázce užitečnosti služeb se poněkud liší pohledy mužů a žen: muži vidí kromě ubytování a spolujízdy největší přínos ve sdílení dopravních prostředků, půjčování věcí a alternativních „taxi“ službách typu Uber nebo Taxify, zatímco ženy dávají (vedle ubytování a spolujízdy) přednost sdílení služeb v domácnosti (řemeslnické práce a podobně) a přepravě zásilek, věcí a nábytku.

Obecně se dá říci, že respondenti mají ke sdílené ekonomice spíše pozitivní postoj, vyloženě negativně ji vnímá pouze 10 % dotázaných. Pětina se hlásí k názoru, že u některých služeb je sdílení pozitivní, u jiných však může být naopak negativní. Pozitivně dotázaní hodnotí hlavně úsporu času,  kterou sdílené služby přinášejí vytíženým lidem (18 %), a také finanční aspekt (17 %).

Zdroj: Nielsen Admosphere

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: