Studie: jak generace Z využívá AI a sociální média

8. 1. 2024 | Petr Michl
Jak a k čemu používá generace Z umělou inteligenci? A je v míře používání AI skutečně „mezigeneračním premiantem"? Na to i otázky ohledně používání sociálních sítí lidmi ve věku 13-26 let vám odpoví následující studie.


Zdroj: stock photos on Shutterstock

Generace Z je nyní ve věku 13 až 26 let. Pro mnoho značek začínají být velmi zajímavou cílovou skupinou. Oslovit je ale není vůbec lehké. Přiblížit jejich online chování může americká studie společnosti Morning Consult. S globalizací kultury a i digitálních návyků mohou být ovšem její výsledky relevantní i pro Česko.

Pobavte nás

Generace Z je vychovaná v prostředí sociálních médií. I ti nejstarší (dnes ve věku 26 let) byli sedmiletí, když vznikl Facebook. Sociální sítě tak byly kolem nich téměř od chvíle, kdy začali vnímat online prostor. A do dneška pro ně hrají obrovskou roli. Průzkum Morning Consult zjistil, že 53 % zástupců Gen Z využívá sociální média čtyři hodiny nebo více denně, zatímco pouze 3 % je využívá méně než hodinu. Je to ohromující množství času. Když chcete oslovit generaci Z, na sociálních sítích musíte být.

Ale na jakých?

Na těch, které upřednostňují video obsah. Mezi jejich nejvíce oblíbené platformy patří YouTube, Instagram a TikTok. Následující tabulka ukazuje podíly využívání sociálních médií Gen Z, s dalším rozdělením na muže a ženy. Největší náskok v užívání sociální platformy nad muži mají ženy u TikToku a Snapchatu. Zatímco primárně mužskou doménou je Discord, převaha je ale zřejmá i u Redditu a Twitche.


Zdroj: Morning Consult

 

Průzkum také zjistil, že 65 % generace Z dává přednost učení se věcem prostřednictvím videa, zatímco pouze 19 % preferuje psané slovo.

Přitom pouze 45 % dospělé populace se chce učit prostřednictvím videa a 35 % chce číst články.

Zajímavé ovšem je, že generace Z se nutně nezajímá o tvorbu vlastních videí nebo obecně svého obsahu pro sociální média. Jsou spokojení jako pasivní uživatelé.

Proč generace Z využívá sociální média

Pouze 6 % považuje publikování vlastních příspěvků za svůj hlavní účel využívání sociálních médií. 68 % na nich tráví čas podobně jako starší generace televizi, je to pro ně způsob, jak se naladit a odpojit. Prostě jen scrollují či swipují a chtějí se bavit. Neplatí tedy tolik, že by uživatelé sociálních médií z generace Z byli primárně zaměřeni na spojení s přáteli a rodinou. Pokud je obsah zajímavý, je jim jedno, od koho je. To otevírá možnost i pro značky, ale samozřejmě také nese riziko, že firemní obsah bude jen jedním z mnoha chvilkových pobavení bez výrazného potenciálu na silnější spojení jeho diváka s brandem.

Pro 19 % z generace Z pak představují sociální média prostředek pro komunikaci a zasílání zpráv. Ve velkém jde tedy o komunikaci neveřejnou.


Zdroj: Morning Consult

 

Od AI po Z

Rok 2023 byl ve znamení umělé inteligence. Ne každý se ale od mediálních titulků posunul k dlouhodobému používání AI jako pomocníka při pracovních i jiných úkolech. Generace Z se nicméně za svou míru adopce AI stydět nemusí. V posledním měsíci využilo AI dle studie 58 % příslušníků generace Z.

„Generačním premiantem“ je ovšem — možná překvapivě — generace Y. Mileniálové využívají AI častěji, 19 % z nich využívá nástroje denně ve srovnání s pouhými 10 % generace Z. Jedním z vysvětlení může být to, že mileniálové jsou již pryč ze školy a začleňují nástroje do svého pracovního procesu.


Zdroj: Morning Consult

Práce je motivačním faktorem. Více než 30 % zástupců generace Z, kteří již pracují, využívá AI jako součást svého zaměstnání.

V tuto chvíli však generace Z upřednostňuje využití generativní AI k dokončení školní práce, k podněcování vlastní kreativity, v souvislosti s jejich koníčky a také k pomoci při hledání hudebních doporučení.
 
Tyto výsledky nelze nicméně brát tak, že vnímají AI primárně jako nástroj pro zábavu. Je zřejmé, že se vstupem do pracovního procesu se budou na umělou inteligenci obracet více.
 

Zdroj: Report: What to Know About Gen Z's Engagement with Social Media, Entertainment and Technology, Morning Consult. velikost vzorku 1002 respondentů ve věku 13 až 26 let

 

Kam dál? 

Marketéři se sotva naučili mluvit k mileniálům jejich jazykem a už je tu další generace, navíc v lecčem mnohem náročnější v požadavcích, co má na značky, a významně těžší v tom, kde a jak ji lze oslovit. Jak funguje generace Z a jak k ní mluvit? Nechte si poradit od Pavlíny Louženské.

V rámci Marketing Journal Podcastu se od ní o generaci Z dozvíte:

    • charakteristiky, které generaci Z definují;

    • jaký mají vztah ke značkám;

    • kdo to je Charli D'Amelio a jak s ní dokázala Prada skórovat na TikToku;

    • jaký je rozdíl mezi zážitkem pro mileniály a pro generaci Z;

    • jak generaci Z zážitky vytvářet a nabízet;

    • jak se pohybuje online;

    • jestli je pro ni vůbec relevantní kamenný retail;

    • nové výzvy v zacílení a práci s Gen Z na internetu ve srovnání s mileniály;

    • role PR, newsletterů nebo outdoor reklamy;

    • co mají marketéři dělat, když má tato cílová skupina zapnutý Ad Blocker;

    • jak a kde jim vyprávět příběhy, které je zajímají.

 

Zmáčkněte play

 

Nahrávku rozhovoru si můžete například stáhnout do mobilu na tomto odkazu (klikněte poté na tři tečky na pravé straně přehrávače). Nejlépe ovšem uděláte, když si přidáte Marketing Journal Podcast také na vaší podcastové aplikaci. Měl by být dohledatelný na hlavních platformách, včetně SpotifyGoogle Podcasts nebo Stitcheru.

Štítky dokumentu: AI Marketingový výzkum TikTok YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: