Studie: Kreativní agentury očekávají návrat k normálu do několika měsíců
Ad World Masters je platforma, která za pomoci umělé inteligence hodnotí marketingové agentury po celém světě. A právě tato platforma uveřejnila průzkum, ve kterém se zaměřila na dopady koronaviru na kreativní agentury. Do průzkumu se zapojilo více než 200 majitelů kreativních agentur a vysoce postavených manažerů z 55 zemí světa.
Ze získaných dat například vyplynulo, že 57 % agentur očekává, že jejich příjmy budou letos nižší než v roce 2019. Současně ovšem 53 % ovšem předpokládá, že během následujících měsíců se vrátí do zajetých kolejí. Na druhou stranu 40 % majitelů agentur dokonce očekává, že mnoho větších agentur během letošního roku zkrachuje, zatímco menší agentury budou z aktuální situace těžit.
Finanční situace agentur
Většina dotazovaných agentur (konkrétně 57 %) očekává, že v letošním roce zaznamenají pokles v příjmech. Lepší finanční situaci očekává i navzdory koronaviru 27 % agentur .
Naprostá většina agentur uvedla, že si v roce 2019 vedla lépe než v roce 2018. O to větší výzvu pro ně tak představuje rok 2020 a s ním související koronavirová krize.
Dotazovaní zástupci agentur z finančního poklesu viní právě koronavirus (konkrétně v téměř 60 % případů). Nicméně přibližně ve 24 % případů uvedli, že se jedná o kombinaci koronavirové krize a změn, kterými marketingový průmysl v posledních letech prochází.
Agentury se také obávají poklesu cen za svou práci.
Zaměstnanost
V souvislosti s koronavirem se mnohdy mluví i o propouštění. Nicméně dotazované agentury spíše neplánují zmenšovat své týmy. Téměř 48 % dotazovaných uvedlo, že propouštění rozhodně nemají v plánu, a dalších 12 % propouštění považuje za vysoce nepravděpodobné. Zredukovat své týmy se chystají jen 4 % respondentů.
Pokud v agenturách uvažují o propouštění, často zvažují, že se rozloučí s kolegy z administrace či zákaznické podpory.
Nízká míra propouštění souvisí především s tím, že agentury očekávají, že se během pár měsíců věci vrátí zpět do stavu před krizí. Budou tedy výhledově potřebovat kvalitní a spolehlivé zaměstnance, aby mohly plnit závazky ke svým klientům.
O propouštění častěji hovoří větší agentury s vyšším příjmem než menší a středně velké agentury.
Klíčové výzvy
Zástupci agentur byli dále dotázáni, jak nejlépe na současnou situaci reagovat. Ani v této situaci ovšem agentury nejsou jednotné. V 35 % případů se domnívají, že pro zvýšení zisku v letech 2020 a 2021 bude stěžejní široká nabídka služeb . Naopak 24 % se chce zaměřit na užší specializaci a lépe definovat svůj obchodní model.
Většinová shoda nenastala ani v otázce, zda budou firmy spíše využívat své vlastní síly, nebo budou najímat freelancery. Celkem 34 % dotázaných si myslí, že značky budou pracovat tzv. in-house, zatímco 28 % předpokládá, že budou častěji najímat freelancery. Vzniká zde tak riziko, že firmy si nebudou najímat komplexní marketingovou agenturu, ale agentury budou muset spolupracovat s různými divizemi u klienta, s freelancery apod. Agentury by pak neměly dominantní roli, a naopak by byly snadno nahraditelné v případě, že nenaplní klientova očekávání .
Z průzkumu dále vyplynulo, že lze očekávat další míru digitalizace služeb a produktů, a i kreativní agentury pozmění svou nabídku služeb směrem k prodeji.
Jak lze vidět, jednotlivé agentury volí různé postupy a strategie, aby se vyrovnaly s důsledky koronavirové krize a změnami, kterými marketing prochází. Kompletní report včetně dalších oblastí průzkumu naleznete na webu Ad World Masters.