Studie: Nutí nás sociální sítě mluvit méně o kontroverzních tématech?

11. 9. 2014 | Irena Šovčíková
Ačkoliv by sociální sítě měly být prostorem pro diskuzi bez odsuzování, studie Pew ukazuje, že nás spíš nutí k sebecenzuře a o kontroverzních tématech diskutujeme raději osobně než na Facebooku.

Sociální sítě by nás měly co nejvíce spojovat a částečně i otevírat naše myšlenky ostatním. Nedávná studie Pew ale ukazuje, že nás spíš nutí omezovat své názory a vyhýbat se diskuzím o kontroverzních tématech. Facebook s tím ale nesouhlasí.

Studie, kterou provedla společnost Pew Research, se zaměřuje na fenomén tzv. spriály ticha na sociálních sítích. Spirála ticha vychází z poznání, že lidé neradi vyjadřují svůj názor na určitou situaci (například politiku), pokud se vymyká názoru většiny. Sociální sítě ale měly tento fenomén trochu prolomit a dát šanci i okrajovým názorům. Je tomu ale skutečně tak? Pew využil pro účely studie mezi 1800 Američany téma úniku informací o celosvětovém odposlechu telefonů, které měl na svědomí v roce 2013 bývalý zaměstnanec CIA Edward Snowden. Toto téma totiž patří do kategorie poměrně kontroverzních, a to nejen mezi američany.

Výsledky ale ukazují, že ve skutečnosti lidé o kauze Erica Snowdena mluví mnohem raději osobně než na sociálních sítích. Jen 42 % dotazovaných je ochotných na toto téma zveřejnit příspěvek na Facebooku nebo na Twitteru, ale 86 % jej klidně bude probírat osobně. Obecně ale platí, že jsou lidé mnohem víc ochotní přidat svůj názor, pokud ví, že s ním bude jeho okolí souhlasit, bez ohledu na to, jestli na sociálních sítích nebo osobně.

Zajímavé také je, že pravidelní návštěvníci Facebooku si svoji bariéru svým způsobem přenášli více I do osobních setkání. Pokud měli pocit, že s nimi ohledně kauzy jejich přátelé na sociálních sítích souhlasí, mnohem častěji vyjádřili svůj názor i někde mimo počítač. Takže pokud si mysleli, že s nimi jejich názor většina online kontaktů nesdílí, raději jej neříkali vůbec nikde. Oproti tomu sváteční uživatelé Facebooku těmito zábranami trpěli mnohem méně. To trochu odporuje záměru sociálních sítí nabídnout platform pro otevřenou diskuzi bez strachu z odsouzení. Ve výsledku nás totiž podle studie nutí sociální sítě k větší sebe-cenzuře a omezování se.

 

S výsledky Pew Research ale zcela logicky zásadně nesouhlasí Facebook. Jeho výzkumník se vyjádřil, že pokud funguje spirála ticha, jak se mají lidé dozvědět, jaký názor mají jeho přátelé? Podle něj uživatelé sociálních sítích vyjadřují svůj názor na více kontroverzní témata nenápadněji, například doporučením článků, to ale neznamená, že mlčí úplně. Navíc  je podle něj nevhodné na základě výsledků jedné studie udělat závěr, že sociální sítě umlčují naše názory.

Zdroj: Inside Facebook

Štítky dokumentu: Facebook Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: