Tindere, třese se. Facebook Dating je tady
V květnu tohoto roku Facebook představil službu Facebook Dating. Po testování, mimo jiné mezi samotnými zaměstnanci Facebooku nastal včera den oficiálního spuštění.
O vzniku Facebooku se často říká, že byl hnán motivací Marka Zuckerberga zjistit, která ze spolužaček je a není zadaná. Randící aplikace je tak svým způsobem návratem ke kořenům. V době velkého tlaku na soukromí uživatelů a notně pošramocené pověsti, kterou nejen v Česku největší sociální médium má, to ovšem nešlo vše tak hladce. Ve výsledku je služba hodně zabezpečená za účelem snížení výskytu negativních projevů na síti. Její součástí je možnost kohokoliv nahlásit či blokovat a zároveň taky zabránit vybraným lidem, aby uživateli posílali fotografie, linky, platby či videa na Messengeru. Veškerá aktivita uživatelů v rámci Facebook Dating nebude nijak sdílena se zbytkem Facebooku.
Jak to funguje
Uživatelé si založí speciální „randící“ profil, který je odlišný od toho tradičního. Půjde do něj přidat ukázka vlastního feedu na Instagramu a pracuje se na tom, aby byly jeho součástí i vybrané Facebook a Instagram Stories (má být k dispozici do konce roku, pozn. red.). Právě tyto vámi vybrané položky mají dodat plastičtější obraz o vaší osobnosti než pár tradičních fotek na seznamkách. Náhled toho, jak takový randící profil může vypadat, poskytuje následující video.
Dodáme, že podmínkou pro randící profil je věk 18 a více let, ale asi nemusíme vysvětlovat, že informace na profilech v seznamkách nejsou vždy stoprocentně pravdivé.
Podstata samotného fungování je částečně podobná Tinderu a dalším aplikacím. Vytvoříte si seznam svých přátel, které byste si uměli představit jako své potenciální rande. Pokud někdo zahrnul do svého seznamu vás, dostanete oba upozornění. Jinak se to nikdo nedozví. Ne nadarmo se tato funkce jmenuje „Secret Crush“. Nemůžete na svůj seznam dát všechny své kontakty a doufat, že budete mít štěstí. Je na něm místo jen pro 9 vašich přátel nebo followerů na Instagramu.
Ukázka „Secret Crush“ seznamu. Zdroj: Facebook
Jinak ale můžete lovit i mimo okruh svých kontaktů. Na základě vašich zájmů vám dokonce Facebook bude nabízet vhodné protějšky. Těm můžete poslat rovnou zprávu nebo lajkovat jejich profil. V tomto ohledu je Facebook Dating spíše online seznamka tradičního střihu. Rozdíl je pochopitlně v obrovském množství dat o vašich zájmech a osobnosti, které Facebook má.
Kde lovit? Zkuste Skupiny a Události
Facebook chce pochopitelně do své nové randící aplikace zahrnout i svou lásku ke Skupinám. Předpokládá přitom, že ve Skupinách se scházejí lidé tzv. „ze stejného těsta“ a společný zájem může vést třeba i ke společnému vztahu. A to samé platí i pro Události. Když už jdete na stejný koncert či vernisáž, proč byste si poté nezašli na skleničku s někým sympatickým, kdo tam bude a hledá vztah, stejně jako vy.
V rámci Facebook Dating bude k dispozici možnost odkrýt si profily dalších uživatelů ze sdílených Skupin a Událostí. Když o to požádáte, budete viditelní i vy pro ně.
Ukázka zapojení Stories do profilu. Toto je prý ale pouze koncept, nikoliv finální podoba. Zdroj: Facebook
A jako bezpečnostní prvek na závěr můžete sdílet s vaším důvěryhodným kontaktem skrze Messenger místo vašeho rande nebo dokonce aktuální polohu.
Má to smysl?
Má taková randící aplikace smysl? Jistě. Vlastně si člověk říká, že měla přijít již dávno. Facebook už od svých počátků mluví o propojování lidí a jistě díky němu mnoho reálných vztahů vzniklo. Poskytnout nástroje, které tomu dokážou napomoci, je dobrým prostředkem k tomu, aby mnoho z těch 2,4 miliardy lidí mělo k modrobílému sociálnímu médiu o něco srdečnější vztah. A samozřejmě se jistě otevřou nějaké možnosti další monetizace a třeba to nebude jen zpeněžení zvýšení stráveného času v rámci Facebooku vystavením většímu množství inzerce. Všechny velké randící aplikace přeci za peníze nabízejí i prémiové prvky obvykle vedoucí k větší šanci na seznámení.
Facebook Dating již je od včerejšího dne dostupný v USA a 19 dalších zemích. Mezi nimi jsou: Argentina, Bolívie, Brazílie, Kanada, Chile, Kolumbie, Ekvádor, Guyana, Laos, Malaysie, Mexiko, Paraguay, Peru, the Filipíny, Singapur, Surinam, Thajsko, Uruguay a Vietnam. Do Evropy dorazí tento způsob randění až na začátku příštího roku. Máte tak mezitím dost času přemýšlet třeba o tom, jaké Facebook a Instagram Stories vás nejlépe vystihují a koho zařadit na svůj „Secret Crush“ seznam.
Tip redakce:
Tento týden vyšel náš další Marketing Journal Podcast. Čistě dle letošních oborových cen má značka Humbook nejlepší profily v sociálních médiích. Navíc je ojedinělým úkazem: brandem vzniklým ze setkání komunity milující young adult literaturu přeměněným v komunitní značku a jakousi variantou knižního influencera. Směřování Humbooku řídí Olga Biernátová, se kterou jsme si o tomto fascinujícím projektu povídali. V rozhovoru s ní se mimo jiné zjistíte:
- Proč tu Humbook je a v čem pomáhá Albatros Media.
- Jak převážně online projekt vznikl z velkého offline setkání.
- Jaká je jeho obsahová strategie a který obsahový kanál je tím nejdůležitějším.
- Co je to vlastně young adult literatura a kdo ji čte.
- Jak rozdílné cílové skupiny reagují různě na Facebooku a Instagramu.
- Zdali jdou vysoký engagement a prodeje ruku v ruce.
- Jak funguje tzv. #bookstagram.
- Jak si svázat se značkou influencery a udělat z nich stálé tvůrce obsahu.
Především se ale dozvíte, jak dělat dobrý marketing a řídit obsah napříč mnoha kanály.
Zmáčkněte Play.
Nahrávku rozhovoru si můžete například stáhnout do mobilu na tomto odkazu (klikněte poté na tři tečky na pravé straně přehrávače). Nejlépe ovšem uděláte, když si přidáte Marketing Journal Podcast také na vaší podcastové aplikaci. Měl by být dohledatelný na hlavních platformách, včetně Spotify, Google Podcasts nebo Stitcheru.