YouTube si chce posvítit na AI obsah. Tvůrci ho musí označovat dle těchto pravidel

20. 3. 2024 | Petr Michl
YouTube se svou novou politikou označování videí vytvořených s pomocí AI míří proti deepfakes a šíření dezinformací. Varující štítky uvidíte zejména u videí vytvořených s AI zahrnujících použití podoby skutečné osoby, úpravy záběrů skutečných událostí nebo míst a generování realistických scén (typu tornáda blížícího se na město).

 

Při vyjmenovávání negativních dopadů generativní umělé inteligence se obvykle uvádí i to, že se v zásobě syntetického obsahu utopíme. A také to, že nahrává různým dezinformacím. To první se YouTube rozhodl přijmout s tím, že si divák už nějak sám vytřídí. Uvádět v omyl ho ale nechce. Proto nyní zveřejnil pravidla pro tvůrce, kteří musí u některých typů videí zapojení AI při jejich produkci přiznat.

Nový nástroj v Creator Studiu vyžaduje, aby tvůrci divákům oznamovali, když „realistický obsah – obsah, který by divák mohl snadno považovat za skutečnou osobu, místo, scénu nebo událost – je vytvořen s upravenými nebo syntetickými médii, včetně generativní AI“. Tyto příklady Youtube rozebírá více v detailu:

    • „Použití podoby skutečné osoby: Digitální úprava obsahu za účelem nahrazení tváře jedné osoby tváří jiné nebo syntetické generování hlasu osoby pro vyprávění videa.

    • Úprava záběrů skutečných událostí nebo míst: Například tak, aby to vypadalo, že skutečná budova chytla oheň, nebo úprava skutečné městské krajiny, aby vypadala jinak než ve skutečnosti.

    • Generování realistických scén: Ukázání realistického zobrazení fiktivních hlavních událostí, jako je tornado mířící na skutečné město.“

U obsah označeného jako vytvořeného s pomocí bude zobrazen štítek „Altered or synthetic content“. V překladu „Upravený nebo syntetický obsah“, pro lepší srozumitelnost českému publiku bychom ale v redakci volili popisek, kde bude přímo zkratka AI.

 

.Youtube k tomuto štítku říká:

„Nové označení má posílit transparentnost vůči divákům a budovat důvěru mezi tvůrci a jejich publikem. Mezi příklady obsahu, který vyžaduje zveřejnění, patří použití podobizny reálné osoby, úprava záběrů skutečných událostí nebo míst a generování realistických scén."

Jde o další doplnění ke štítku v expandovaném popisku videa, který představil YouTube loni v listopadu. Viz obrázek níže.

 

Tvůrci nemusí podobně nahlašovat obsah, který je zjevně nerealistický, animovaný, obsahuje speciální efekty, nebo byl vytvořen s pomocí generativní AI pro produkční asistenci. „Samozřejmě si uvědomujeme, že tvůrci používají generativní AI různými způsoby během tvůrčího procesu. Nežádáme tvůrce, aby oznamovali, pokud byla generativní AI použita pro zvýšení jejich produktivity, například pro generování scénářů, nápadů na obsah nebo automatické titulky. Také nebudeme požadovat, aby tvůrci oznamovali, když je syntetické médium nerealistické a/nebo změny jsou bezvýznamné,“ říká YouTube a upřesňuje, co tím myslí:

    • Zjevně nerealistický obsah, jako jsou animace nebo někdo jezdící na jednorožci skrze fantastický svět

    • Úprava barvy nebo světelných filtrů

    • Speciální efekty jako rozostření pozadí nebo vintage efekty

    • Filtry krásy nebo jiné vizuální vylepšení

Štítky začnete vidět na všech plochách a formátech YouTube v nadcházejících týdnech, nejprve na mobilních zařízení, později na desktopu a ve smart televizích. Youtube může přidat štítky i tam, kde jsou podle jeho názoru opomenuty. Nespecifikoval sankce, ale potrestání tvůrců, kteří nebudou označovat obsah dle popsaných pravidel prý chystá.

Kam dál?


Zdroj: Meta

Toto není první „štítkovací oznámení“. Obrázky vytvořené AI dostanou na Facebooku a Instagramu označení v meta datech i na úrovni viditelné uživateli. Podobný závazek si dala i Open AI. Meta má také plán pro videa a audio.

Zjistěte více ZDE.  

Štítky dokumentu: AI Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: