Žebříček: Nejoblíbenějším reklamám na českém YouTube za rok 2015 kraluje Fofola
Český Google zveřejnil žebříček nejoblíbenějších reklam na YouTube v ČR za rok 2015, kterému dominovala populární kampaň značky Kofola. Také první místo obsazené hudební skupinou AquaBabes potvrzuje, že Češi v reklamě hledají spíše zábavu než seriózní témata.
Veleúspěšný reklamní comeback zaznamenala dívčí skupina AquaBabes, která stejně jako v roce 2014 natočila ve spolupráci se značkou Aquila hudební klip. Ten uživatele zaujal natolik, že si jej ve velké míře vyhledávali sami. Za necelé 2 měsíce dosáhl chytlavý letní song téměř 3 milionů zhlédnutí a na českém YouTube se stal jednoznačně nejsledovanějším reklamním videem roku. O kreativu se postarala agentura Arnold Milano, kampaň plánovala reklamní agentura Inborn.
Více než třetinu žebříčku obsadil loňský reklamní fenomén s šišlavým psem Ftefanem v hlavní roli. „Kofola se svou kampaní Fofola dokázala využít nejen zábavného kreativního konceptu, ale zejména algoritmu YouTube a dalších nástrojů, díky kterým se videa mohou k uživatelům dostat nejen prostřednictvím placeného prostoru,“ vysvětluje Petra Brodilová za Google Česká republika. Nastavení kampaně i kreativu měla na starosti slovenská agentura Zaraguza.
Kreativní ředitel Zaraguzy Michal Pastier přisuzuje úspěch Fofoly nejen hlavnímu protagonistovi: „YouTubeři naučili marketéry, že konzistence obsahu je efektivnější než neustálé změny v komunikaci. Právě vytvoření charakteru zabezpečí dlouhodobost komunikace. Nasazení několika videí zároveň navíc přináší bonus v podobě vzájemného odkazování, čím získáte přes 20 % vyšší počet zhlédnutí. Nejdůležitější je připravit kampaň tak, aby fungovala jako nadpis článku, který si chcete přečíst.“
Mezi 15 nejoblíbenějších reklam se kromě AquaBabes probojoval ještě jeden hudební klip. Jiří Burian z kapely Republic of Two v písničce Čas na změnu rapuje o tom, jak člověka může otrávit práce v korporaci. Za vznikem spotu pro server Jobs.cz stojí kreativní agentura Outbreak. Její strategický plánovač Ivo Laurin uvádí, že přístup k tvorbě reklamy na YouTube a pro televizi se značně liší: „Na YouTube je snadné reklamu přeskočit, proto musí její obsah rychleji zaujmout a hlavně udržet pozornost diváka.“ Laurin zdůrazňuje také význam prvního dojmu: „Na prvních 5 vteřinách jsme strávili neúměrné množství času. Výsledkem je záběr typu ‚co to jako bude?‘ poskládaný z inertního pozadí, sugestivního obličeje interpreta, jeho napůl oholené tváře a významově nedokončeného titulku.“
Bez dobrého nápadu a kreativy reklama neuspěje, ovšem znalost a využití nástrojů platformy YouTube je pro inzerenty dalším způsobem, jak spotřebitele oslovit. Dobře funguje například kvalitní hudební podklad, poutavý název videa nebo zajímavý úvodní obrázek. Inzerenti by neměli opomenout interaktivitu YouTube, který lze díky komentářům a sdílení vnímat jako plnohodnotnou sociální síť.
Zajímavý je kontrast mezi reklamními spoty úspěšnými v Česku a v globálním měřítku. U nás totiž lépe fungují kratší reklamní spoty, zatímco ve světě jsou úspěšnější ty až s několikaminutovou stopáží. Největší celosvětový zásah zaznamenala reklama na mobilní hru Clash of Clans s hercem Liam Nessonem v hlavní roli, která měla premiéru u příležitosti loňského Super Bowlu. První desítku ovládly velké mezinárodní značky jako Hyundai, Adidas nebo Durex a žádná z nich se v ní neobjevuje dvakrát.
Jistou specialitou je i to, že se do TOP 25 reklam dostala i videa YouTuberů, která připomínají spíše vlog než klasický reklamní formát. Společná videa Stejka a Shopaholic Nicol nicméně přímo a přiznaně propagují program SmartUp podporovaný Nadací O2, takže do daného žebříčku patří.
Stejk a Shopaholik Nicol ve videu propagujícím Nadaci O2 Smart Up
Google dbá na to, aby byla globální data, ze kterých se sestavují žebříčky YouTube Ads Leaderboard, zpracovávána stejnou metodologií v každé zemi. Jeden z požadavků, aby se spot do žebříčku dostal, je vysoká míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím (celková zhlédnutí = organické + spuštěné reklamou). Experti na statistiky YouTube tedy předpokládají počet organických zhlédnutí alespoň 10 % z celku, aby toto video vyhodnotili jako úspěšné.
Níže si můžete prohlédnout všech 25 nejúspěšnějších reklamních videí roku 2015 na českém YouTube:
1. Aquila: AquaBabes: Čistá jako láska
kreativní agentura: Arnold Milano, mediální agentura: Inborn
2. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a moucha
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
3. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a kost
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
4. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pop-up okno
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
5. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a pizza
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
6. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a vířivka
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
7. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a couvání
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
8. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a lednice
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
9. YouTube Rewind: Now Watch Me 2015 | #YouTubeRewind
10. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a domino
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
11. Jobs.cz: Čas na změnu feat. Jiří Burian
kreativní agentura: Outbreak, mediální agentura: Fragile Media
12. Kofola: Kofola Meruňka 0,5 l: Fofola a tulipán
kreativní agentura a mediální agentura: Zaraguza
13. AXE: AXE Etiketa 21. století
kreativní agentura: Zaraguza, mediální agentura: PHD
14. T-Mobile: Ve vašich službách: LTE tablet
kreativní agentura: Saatchi&Saatchi, mediální agentura: MediaCom
15. NikeWomen: Better For It – Inner Thoughts
kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MindShare
16. EDEKA: EDEKA Weihnachtsclip - #heimkommen
kreativní a mediální agentura: FCB
17. H&M: From the Makers of Happy & Merry H&M presents Katy Perry
kreativní agentura: H&M, mediální agentura: iProspect
18. Old Spice: Mámina píseň
kreativní agentura: Wieden+Kennedy, mediální agentura: MediaCom
19. Nadace O2: Reakce na stará videa (+ Shopaholic Nicol)
kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz
20. MojePiratsvi CZ: Sdílením to začalo, sdílením to může skončit
21. NikeFootball: Nike Hypervenom II: See What They Can’t Ft. NeymarJr.
kreativní agentura: Wieden & Kennedy
22. Samsung: Samsung Galaxy S6 edge+ : Official Introduction
23. L'Oréal: L'Oréal Paris MakeUp Genius
24. GoogleMobile: Android: Friends Furever
kreativní agentura: Droga5
25. Nadace O2: Máte nápad? w/ Stejk
kreativní agentura: Nydrle+Semelak, mediální agentura: H1.cz