ZOOT dosáhl v prvním pololetí 2018 růstu tržeb o 10 %, do černých čísel se přesto nedostal
Zdroj:ZOOT.cz
ZOOT, česká jednička v prodeji módy online, dosáhl v první polovině roku 2018 ve srovnání se stejným obdobým v roce 2017 téměř 10% růstu tržeb na 518 mil Kč. Během prvního pololetí 2018 se ZOOTu podařilo i nadále rozšiřovat zákaznickou základnu, která dosáhla téměř 500 tisíc zákazníků, což činí zhruba 24% nárůst oproti prvnímu pololetí roku 2017. Hospodářský výsledek očištěný o jednorázové náklady se však vlivem abnormalit počasí dostal do záporu 55,2 mil Kč (upravená/adjusted EBITDA). Hrubý zisk poklesl o 0,6% na 223 mil Kč v porovnání s prvním pololetím předchozího roku.
Počasí ovlivnilo hospodářské výsledky české jedničky v prodeji módy online. Vlivem letošních abnormálních trendů v jarní i letní sezóně ZOOT prodával více než obvykle ve slevových kolekcích a tím i přes růst obratu a růst počtu zákazníků dosáhl záporného hospodářského výsledku.
Hlavní faktor roku komentuje ředitel ZOOT, Ladislav Trpák:
„Počasí hraje v případě módy velkou roli a mělo tak negativní vliv nejen v našem případě, ale potýkají se s ním prodejci módy v celé Evropě. V době povánočních výprodejů bylo nadprůměrně teplo, nástup jarní sezóny – až do poloviny dubna byl naproti tomu teplotně podprůměrný. Od poloviny dubna až do minulého týdne jsme naproti tomu prožívali rekordně dlouhou letní sezónu, které již ve firmě s úsměvem říkáme floridská.“
Počet prodaných kousků módy se zvýšil o 22% na 890 tisíc v porovnání s prvním pololetím 2017. Nejprodávanějšími kategoriemi byly dámské šaty, topy a boty. Ze značek na ZOOTu vedly v prvním pololetí 2018 Vero Moda, britská Dorothy Perkins, boty GEOX a vlastní značka OJJU.
„Vzhledem k nepříznivému vývoji hospodaření v prvním pololetí 2018 přijal management řadu kroků k vylepšení. Centralizovali jsme obchod a marketing slovenského a rumunského ZOOTu do České republiky. Nyní máme pro tyto aktivity jeden tým v Praze pro všechny pobočky. Koncem prvního čtvrtletí 2018 došlo v ZOOT a.s. k 12% poklesu zaměstnanců, což představuje zhruba 59 pracovních úvazků,“ dodává Ladislav Trpák. Společnost rovněž přistoupila na řadu dalších úsporných opatření s cílem optimalizace a snížení ostatních operativních nákladů. Současně došlo k implementaci řady vylepšení systému na řízení fungování zákaznické báze. Díky tomu se tak aktivně pracuje s neprofitabilní částí zákaznické báze ZOOTu. Dopady těchto vylepšení a úsporných opatření se projeví v průběhu druhého pololetí 2018.
Management rovněž přistoupil k přehodnocení expanze do Rumunska. Vzhledem k dosavadním výsledkům došlo k uzavření výdejen a prioritizaci doručování zboží domů. Zároveň se limituje objem slevových akcí, které jsou k dispozici pro rumunské zákazníky. Z tohoto důvodu ZOOT částečně odepsal část svých pohledávek k tomuto distributorovi ve výši téměř 64 mil Kč, které negativně ovlivnily hospodářský výsledek prvního pololetí 2018.
V druhém pololetí cílí ZOOT na zhruba podobné 10% tempo růstu tržeb. Hlavní aktivitou jsou opatření na redukci vratek o cca 30%. Jedná se hlavně o limitaci množství kusů zboží v košíku, předplatba u některých zákaznických segmentů a pozitivní motivace skrz vyvíjený kreditní systém. Společnost bude nadále pokračovat v optimalizaci operativních nákladů s cílem vrátit se do provozního zisku během čtvrtého kvartálu 2018.
Kam dál?
Právě o tom, jak se se ZOOT snaží bojovat například s tím, že si lidé objednají zboží na Výdejnu radosti a poté si nic nekoupí, si přečtěte v reportáži z konference E-Business Forum: Jak ZOOT bojuje s přílišnou vratkovitostí? Začal vylučovat problémové zákazníky.