Zuckerberg přišel na to, jak zadupat Apple Vision Pro. Světu VR má vévodit jeho otevřená platforma

25. 4. 2024 | Petr Michl
Krok, který znamená velký posun pro virtuální realitu. Meta otevírá svůj OS pro VR headsety Quest dalším firmám. Mezi její nové partnery patří Lenovo, Xbox a herní brand společnosti Asus, Republic of Gamers. Meta Horizon OS má být jakýmsi Androidem pro virtuální realitu, který přitáhne vývojáře a podnítí vznik dalšího hardwaru.


Náznak budoucího využití VR headsetů. Zdroj: Meta

Při uvedení omezeného množství headsetu Vision Pro od Apple v únoru tohoto roku se šéf společnosti Meta nechal slyšet, že jeho VR headset Quest 3 je mnohem lepší. Sice má poloviční rozlišení displeje, ale nabízí lepší ovládání, ergonomii i celkovou kvalitu. Krok, který by jeho vizi virtuální reality mohl skutečně nakopnout, učinil ovšem až nyní. Otevírá platformu spojenou s headsety Quest i pro další výrobce.  

Mění název z Quest OS na Meta Horizon OS, obchod s hrami a dalšími VR aplikacemi pak ponese název Horizon Store. Tento krok signalizuje významný strategický posun společnosti Meta k větší otevřenosti a spolupráci v oblasti virtuální reality (VR). Meta otevírá svůj obchod a operační systém pro jiné výrobce VR zařízení. V tuto chvíli má domluvenou spolupráci s partnery, jako jsou Lenovo, Xbox a herní brand Republic of Gamers (ROG) spojený se společností Asus. Právě ROG má přilákat svou početnou herní komunitu směrem k VR, Lenovo už hardware kombinující prvky AR a VR vyvíjí. Xbox (patřící Microsoftu, pozn. red.) by měl společně s Metou vydat speciální edici Quest headsetu, která bude přímo integrovat Xbox ovladače. To naznačuje, že by mohlo dojít k hlubší integraci mezi VR zážitky a existujícími Xbox hrami.


Náznak budoucího využití VR headsetů. Zdroj: Meta

Právě větší množství her a aplikací by mohlo být tím impulsem, který svět VR rozhýbe. Tomu se totiž zatím rozhodně nedaří tak moc, jak si Mark Zuckerberg představoval, když v roce 2014 kupoval za 2 miliardy dolarů výrobce VR headsetů Oculus Rift ani když v roce 2019 oznamoval virtuální svět Horizon.

Otevřenost má být lékem na neduh, který vidí Zuckerberg ve světě mobilů. Ten dle něj de facto vyhrál Apple se svým uzavřeným světem, v kterém jste odkázáni na to, co vám vlastník uzavřeného světa dovolí. „Ale nemusí to tak být. Ve světě PC vyhrál otevřený model, kdy máte více možností, můžete si instalovat různé módy, máte větší nabídku softwaru a hardwaru,“ uvedl Zuckerberg ve videu s tím, že otevřený model má definovat další generaci počítačové technologie s metaverse, chytrými brýlemi a VR headsety.

Meta chce zefektivnit způsob, jakým se aplikace dostávají do obchodu Meta Horizon ze služby App Lab, která kontroluje základní technické a obsahové požadavky. Vytváří „framework pro prostorové aplikace", který má pomoci mobilním vývojářům portovat jejich aplikace do Horizon OS s cílem vytvářet AR aplikace.

Zuckerberg dokonce nastínil vizi, kdy aplikace vzniklé na platformě Horizon OS budou hratelné na více zařízeních a budou k dispozici třeba i na Steamu nebo v Google Play. Uznal přitom, že vývoj některých z nastíněných věcí může trvat klidně několik let.  Chce se ale dopracovat do stavu, kdy bude mít svět mnohem více VR hitů, mezi které nyní patří Beat Saber nebo výrazně mladší Gym Class.

V současnosti malá celková poptávka po VR headsetech nenutí áčková herní studia k tomu, aby vyvíjela hry a aplikace pro tento typ hardwaru. Když nebudou muset vyvíjet X verzí kompatibilních s různými headsety od různých značek, sníží to náklady na vývoj a zvýší jejich motivaci.

Svou platformu jako otevřený přístav pro VR a AR aplikace údajně v minulosti nabídl Metě Google se svým Androidem. Dávalo by to smysl, ostatně na základech Androidu i software pro VR headsety Quest stojí. Zuckerberg ovšem odmítl a nyní se vlastně pokouší sám o jakousi verzi Androidu pro s širokým dosahem napříč VR zařízeními.  


Náznak budoucího využití VR headsetů. Zdroj: Meta

A co na to uzavřený nablýskaný svět Apple Vision Pro? Předpokládáme, že i v případě menšího množství aplikací bude zdůrazňovat bezprecedentní rozlišení a exkluzivní hardware. Když přistoupíme k ještě starším technologickým analogiím, tak je Apple Vision Pro podobný MiniDiscu z historie mobilních hudebních přehrávačů — něco velmi drahého a exkluzivního, s řadou omezení, ale za to s nejlepším kvalitou. Plán Meta je nyní kopírovat s VR aplikacemi spíše osud formátu MP3, který si lidé jednoduše přehráli na čím dál rozšiřujícím se počtu MP3 přehrávačů (a později telefonů), zatímco MiniDisc upadl v zapomnění. Zdaleka není jisté, že se to podaří. Právě představená změna ale může být tím pravým akcelerátorem, který pomůže většímu rozšíření VR headsetů, ale také her a aplikací, které si na nich půjde užít.   

Zdroje: bootcamp.uxdesign.cc, Instagram / Zuck, Meta blog

 

Tip redakce


Artur Sychov ze Somnium Space. Zdroj: Internet Info

Jsou VR setkání s Karlem Janečkem v Somnium Space „the next big think“? Stane se virtuální realita tou, kde budeme trávit čas raději než ve skutečnosti? Bude díky VR tréninkům hotelový personál milejší? Na ty a další otázky se snažíme odpovědět v reportáži z konference Mobile Internet Forum.

Zjistěte, jak chutnají odstíny virtuální reality.

Štítky dokumentu: Apple Facebook Mobilní zařízení

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: