7 nejlepších reklam roku 2016
Svět reklam byl v letošním roce velmi různorodý. Dočkali jsme se zábavných, neotřelých, emotivních i bizarních spotů nejen od komerčních firem, ale i od neziskových organizací. Zavzpomínejte na ně s námi a podívejte se na sedmičku TOP reklam roku 2016 podle redakce Marketing Journalu.
KENZO World - The new fragrance
Jde o reklamu na ženský parfém, spatříme zdobený sál, v němž sedí pod křišťálovými lustry lidé ve společenských šatech. Teď by měl asi přijít záběr na tančící pár a nějaké zdůraznění toho, že ta krásná modelka je královnou noci, napadne vás. Nic takového se ovšem v krátkém filmu propagujícím nový parfém značky Kenzo nestane. Režíroval ho totiž slavný experimentátor Spike Jonze.
Žena v šatech zelené barvy opustí s poněkud znuděným výrazem sál na nóbl akci a za zvuků skladby „Mutant Brain" od Sama Spiegela a Ape Drums se pustí do intenzivních tanečních kreací, u nichž zapomenete na luxusní prostory, v nichž se děj odehrává, a uhranutě sledujete pouze ji.
Video téměř postrádá branding, jedinou referencí ke značce je, když hlavní představitelka proskočí v závěru seskupení květin ve tvaru lidského oka, které je odkazem na podobu flakónu propagovaného parfému. Jeho jinakost je ovšem tak výrazná, že spot z hlavy jen tak nevyženete.
Audi — The Comeback
Slyšeli jste někdy o tom, že by hrdinou reklamy na automobil byl dinosaur?
Tuto neobvyklou kombinaci předvedl spot pro Audi vytvořený agenturami Razorfish a na počítačové efekty zaměřenou Sehsucht. Vystupuje v něm jako hlavní hrdina T-Rex. Stahaný a deprimovaný ještěr, kterému v současnosti nikdo nerozumí. „Stal jsem se předmětem výsměchu," komentuje třeba to, jak se video s ním snažícím se ustlat postel stalo virálem. Během dvou dní se mu smálo na 25 milionů lidí.
A bolí ho i každodenní ústrky jako smích lidí za ním ve frontě, když se snaží nemotorně převzít jídlo ze stánku s rychlým občerstvením. Přátelé se ho snažili dostat z jeho deprese, ale on zůstával raději doma a litoval sám sebe. A to až do dne, kdy spatřil auto se samořídícím systémem, nový model Audi. Jedná se o extrémně originální představení technologické novinky. To, že ji ocení i dinosaur, který jinak nedosáhne na volant, si jednoduše zapamatujete. I proto jsme si na něj v našem žebříčku vzpomněli my.
Evan
Nejsilnější stránkou této reklamy je její zajímavá struktura vyprávění. Po celou dobu sledujeme příběh, který by mohl aspirovat na ukázku z romantické knihovny. Zcela obyčejný kluk jménem Evan na střední škole začne psát na lavici v knihovně a velmi brzy se pod jeho větou "Nudím se" objeví odpověď. Pokud jste tuto reklamu ještě neviděli, doporučujeme se nejprve na video podívat, než budete pokračovat ve čtení našeho komentáře.
V reklamě sledujeme rozvíjející se vztah, který spočívá v psaní našeho hrdiny s anonymní druhou osobou, která jak doufá, je sympatická dívka, kterou by rád poznal osobně. Tohoto studenta pozorujeme během výuky, v knihovně i doma a těsně před koncem příběhu, když školní rok končí, tak chlapec skutečně potká dívku, se kterou si dopisuje, a sympatie jsou očividně oboustranné.
V této chvíli by příběh mohl skončit a skutečně bysme se dívali na romantický žánr. Tak tomu ale bohužel není. Ve stejné chvíli, kdy se setká Evan s vysněnou dívkou, na scénu vstupuje i třetí postava. Postava, kterou jsme viděli celou dobu, ale nevěnovali jí pozornost. Postava studenta, která se rozhodla přijít do školy s puškou a začít střílet.
Po této scéně nám tvůrci reklamu pustí znovu, ale tentokrát v záběru, kde je student píšící na lavici, je i druhý student, který je zobrazen vždy v souvislosti se zbraněmi. Za touto reklamou stojí agentura BBDO New York a organizace Sandy Hook Promise, která se snaží bojovat proti sklonům dítěte ke zbraním a násilí.
Nike — Unlimited Future
Díky Olympijským hrám v Riu jsme se dočkali celé řady povedených reklam, primárně od sportovních značek. A značka Nike olympijským reklamám jednoznačně vévodila. V reklamě Unlimited Future od agentury Wieden+Kennedy se setkáváme s mnoha sportovními celebritami, jako jsou například LeBron James, Serena Williams, Neymar Jr., Zhou Qi či Mo Farah. Nepotkáváme je ale tak, jak je známe dnes, ale ještě jako miminka v postýlkách.
Nike se snaží upozornit, že ta správná motivace k nakopnutí do života plného úspěchu má přijít už v jeslích. Lidi totiž mnohdy více než další záběry na sportovce překonávající rekordy zaujme silné poselství. To od Nike zní: „Šampióni se nerodí šampióny. Rodí se dětmi."
Tato reklama do současné doby nasbírala přes 25 milionů zhlédnutí. Za zhlédnutí ale stály i další spoty kampaně Unlimited, které Nike zveřejňoval v průběhu olympiády. Podívejte se na reklamu Unlimited Youth. Ta je věnována jeptišce Madonně Buder, která zvládá extrémní triatlony i ve věku 86 let.
#SickKidsVS
Kampaně neziskových agentur, obzvláště pokud žádají o finanční podporu, se nesetkávají s úspěchem tak často. Krásnou výjimkou je silný příběh nemocných dětí, jejich rodičů i ošetřujících lékařů, kteří si ale nezaslouží vaši lítost. Hlavní motto kampaně zní „Sick is not weak“ (nemocný neznamená slabý, pozn. red.) a naopak se v ní setkáte s dětmi, které bojují, nevzdají se a svým odhodláním se vyrovnají největším válečníkům, boxerům i akčním hrdinům. Všichni v kampani vám ukážou, jak neuvěřitelně silní jsou, jakou mají vůli bojovat, a že potřebují, abyste bojovali s nimi.
Zajímavostí této kampaně je i skutečnost, že všichni lidí, kteří se v reklamě objevují, včetně dětí, jsou reálné osoby, kteří mají spojitost s dětskou nemocnicí v Torontu, která je známá právě také jako SickKids.
Volvo — ABC of Death
Při hodnocení nejlepších reklam 2015 jsme zmínili jednu z nejlepších reklam na whisky od autorů Daniela Titze a Doriana Lebherze. O těchto dvou přátelích v budoucnu jistě ještě uslyšíme, protože i v letošním roce jejich počin řadíme mezi to nejlepší, co televizní reklamní prostor spatřil.
Daniel Titz a Dorian Lebherz vytvořili zcela zdarma velmi temnou reklamu pro Volvo, při které zemře celkem 8 lidí, současně jí ale nechybí humor.
Automobily Volvo si zakládají na své bezpečností, a proto se může zpočátku zdát, že všudypřítomný nádech smrti nekoresponduje s touto jejich charakteristikou. Smrt je v reklamě ukázaná hned v několika variantách — babička sražená před kostelem autobusem, tři oběšení na půdě, knihovna padající na paní domu... Docela ironie. Ale se skvělou závěrečnou pointou. Zbrusu nový model tmavě červeného Volvo přijíždí k přechodu, kde zrovna prochází pejskař, a v tom dostane řidič infarkt! Skončí to taky jako předchozí nešťastné momenty?
Under Armour — Rule Yourself | Michael Phelps
Úplně nejlepší reklamou roku dle naší redakce je pocta značky Under Armour fenomálnímu plavci Michaelu Phelpsovi. Ten je legendou závodního plavání a v době uvedení byl zároveň i jedním z historicky nejlepších olympioniků vůbec. Under Armour vydal spot Last Goodbye již v březnu, dost měsíců před zahájením klání pod 5 kruhy, aby neměl s reklamou jako značka nepatřící mezi oficiální sponzory olympiády problém.
Reklama připomněla, že ani jako super talentovaný sportovec nemáte nic zadarmo. Na plavcích obvykle nevidíte pot. S koupací čepicí a brýlemi vypadají jako napůl lidi, napůl roboti stvoření pro pohyb ve vodě. Spot ukazuje i odvrácenou stranu přípravy. Rehabilitace zad masáží s pomocí baněk připomíná středověkou torturu. Bolí i trénink v posilovně a vlastně i pravidelné ranní vstávání, nemluvě o nespočtu odplavaných bazénů. Tvář zarostlého Michaela Phelpse značí únavu, ale i odhodlání. To, co předvedete v záři reflektorů, trvá chvíli. Jak zdůrazňuje claim kampaně Under Armour, ve skutečnosti je to ale zejména o tom, co děláte pravidelně v temnotě. Jen to vás dostane na výslunní: „It's what you do in the dark, that puts you in the light."
Hudební podkres v podobě písně Last Goodbye od The Kills pak naznačoval, že šlo pro Phelpse o poslední olympiádu. Temný a nostalgický spot byl poctou sportovní legendě připravující se na své poslední velké tažení.
A vskutku zlatou tečkou pak je to, jak bylo úspěšné. Michael Phelps na olympiádě zářil, získal 5 zlatých medailí a stal se nejúspěšnějším olympionikem všech dob.
Vánoční bonus Allegro — English For Beginners
V letošním roce jsme mohli zhlédnout velké množství vánočních reklam se zajímavými náměty a netradičními nápady. Jednou z nich je i kampaň od agentury Bardzo pro polskou jazykovou agenturu Allegro.
Tento tříminutový spot s dvojjazyčným názvem Czego szukasz w Święta? | English for beginners, měl už od počátku ambice na globální úspěch. Nemluví se v něm totiž polsky, hlavní hrdina, starší pán Robert, se učí anglicky. A pomáhá si s papírky, které lepí doslova na vše, dokonce i na svého roztomilého psa, nezbytnou součást každé pořádné vánoční reklamy. Proč to ale všechno dělá? Na to se podívejte sami.
Tato vánoční reklama má na svém YouTube kontě aktuálně již přes 12 milionů zhlédnutí.
Globální úspěch si také vysloužila reklama #BusterTheBoxer od agentury Adam & Eve/DDB pro britský obchodní řetězec John Lewis. V této reklamě nečekejte žádného Santu ani jiná vánoční klišé, naopak se můžete těšit na pořádnou dávku roztomilosti v podobě radosti lesních zvířat i jednoho pejska.
Děkujeme za přízeň a podporu v letošním roce. Na další články se od nás můžete těšit od začátku roku 2017.