10 nejlepších reklam roku 2024

20. 12. 2024 | Petr Michl

I letos vám přinášíme výběr těch nejlepších reklam roku. Dnes vás čeká:

  • výsměch cringe AI reklamám, a nejvíc té od Coca-Coly;

  • empatické Volvo For Life;

  • nejstrašidelnější výzva, abyste si vyčerpali dovolenou;

  • anti-reklama na Oslo (která vás přiměje rezervovat letenku);

  • reklama Nike adorující psychopatické rysy osobnosti (a vítězství);

  • nekreativnější povzdechnutí nad tím, že homo sapiens tu je 300 000 let a dívky stále vidí krev ve svých kalhotkách a myslí si, že umírají;

  • dosud nejvtipnější bezpečnostní video British Airways;

  • oslava kreativity, která nemůže být rozdrcena (a už vůbec ne společností Apple);

  • potvrzení toho, že „originál je jen jeden“ — i u nanuků;

  • a nechybí ani síla flákoty skopového, tentokrát schopné překonat mezigenerační propast. 

 

Australian Lamb ┃The Generation Gap

Začneme pěkně chronologicky. Na začátku roku totiž lidé nejen v Austrálii čekají na výpravnou reklamu společnosti Meat & Livestock Australia (MLA), konkrétně její značky zaměřené na jehněčí maso, Australian Lamb. Grilovaná flákota masa v ní zpravidla řeší celospolečenské problémy a nejinak tomu bylo i v roce 2024, kdy dokázala překlenout mezigenerační propast.

Ta je v 3minutové reklamě viditelná běžným okem, dokonce připomíná rozpojení tektonických desek. Každý výkřik od boomerů typu: „Nezapomeňte na to, že to my jsme vám vynalezli váš drahocenný internet,“ ji přitom zvětšuje. Svůj podíl viny ovšem pochopitelně nese každá generace. Ale existuje tu cesta nápravy.

 

Magnum Stick to the Original

Nanuky Magnum se poprvé objevily na trhu v roce 1989. Jsou tak populární, že mají mnoho levnějších napodobenin, včetně těch od tzv. privátních značek velkých retailových řetězců s potravinami. Značka Magnum se nyní rozhodla připomenout zákazníkům, že „originál je jen jeden“.

Podobné zadání může snadno zavánět povýšeným mentorstvím, které nemá rád nikdo, zákazníci sahají po levnější alternativě pak obzvlášť. Reklamní agentura LOLA MullenLowe proto zvolila v kampani nazvané „Stick to the Original“ cinematický spot pracující s velkou nadsázkou. Muž přinese domů nákup, jehož součástí je i krabice napodobenin nanuků Magnum. U jeho partnerky to spustí podezření. Co ještě vše předstírá?

Nechceme vám kazit překvapení. Zjistěte to sami.

 

SamsungCreativity cannot be crushed

Reklama společnosti Apple propagující nový iPad Pro získala mediální zájem vyloženě negativního charakteru. Symbolizuje totiž všechno to, co se vejde do dosud nejužšího tabletu tím, že drtí hudební nástroje, barvy, objektivy a další nástroje kreativity. Vizuálně velmi zajímavé video se setkalo s velkou vlnou kritiky. Lidé si pochopitelně stěžovali na to, že si někdo dovolil rozdrtit na padrť prostředky tvůrčí práce — něco, co mohlo přinést do světa ještě tolik krásy.

Tohoto sentimentu využil chytře Samsung se svým spotem propagujícím tablet Samsung Galaxy Tab S9, který dostal odbojný název Creativity cannot be crushed.

 

Dosud nejvtipnější bezpečnostní video British Airways vzdalo hold dobovým dramatům

Smíme mít tu čest žádat o vaši vznešenou pozornost? Britské aerolinky se v roce 2024 ve svém bezpečnostním videu vydaly napříč historickými etapami zpátky do minulosti britského impéria. Videu nechybí aristokratická vznešenost, a navíc je k popukání.

British Airways si najaly pro tvorbu ty nejlepší z oboru. Režisérkou je Sharon Maguire, která natočila například Deník Bridget Jonesové. Věhlasnou produkcí byla společnost Uncommon a obří práci s kostýmy napříč staletími odvedla Jenny Baevan, držitelka Oscara za film Králova řeč. Mezi herci se pak objevilo i 40 zaměstnanců BA, kteří poctivě cvičili dobové akcenty.  

 

Bodyform | Never Just a Period

300 000 let homo sapiens a dívky stále vidí krev ve svých kalhotkách a myslí si, že umírají.

Značky vložek Libresse / Bodyform přišla s epickým spotem upozorňujícím na to, jaká informační propast ve znalostech o menstruaci u žen existuje. Rychlým střihem, bořením mýtů a stylizovaností připomíná muzikál z druhé série kultovního seriálu Sexuální výchova. A tento dojem jistě posiluje i to, že to, co se děje „tam dole“, reprezentuje ženský orchestr.

Dílo z pera reklamní agentury AMV BBDO natočené režisérkou Lucy Forbes s produkcí Smuggler upozorňuje na složitou a často opomíjenou realitu menstruačního zdraví žen. Kampaň stojí na globálním výzkumu iniciovaném Bodyform. Z něj vyplývá, že informační propast je

 

Nike ┃Winning Isn't For Everyone

„Důležité v životě není triumf, ale boj. Podstatné není zvítězit, ale dobře bojovat,“ řekl údajně baron Pierre de Coubertin, zakladatel moderního olympismu a Mezinárodního olympijského výboru v roce 1894. Reklama značky Nike z kreativní dílny Wieden + Kennedy nazvaná Winning Isn't For Everyone („Vítězení není pro každého“) zveřejněná krátce před zahájením olympiády podobný přístup neguje. 

 

  • Nedostatek empatie;

  • sobeckost;

  • posedlost;

  • nedostatek respektu k soupeřům;

  • absence soucitu nebo lítosti.

 

Toto nepatří jen mezi jedny z atributů psychopatických osob. V tomto spotu jde o vlastnosti, které vás mohou dovést k vítězství. A je to úplně v pořádku. 

Mezi zobrazenými atlety jsou LeBron James, Victor Wenbamyama, Sha'Carri Richardson, Kobe Bryant, Serena Williams, Sabrina Ionescu, A'ja Wilson nebo Cristiano Ronaldo. Všechno lidé vyhlášení svou ochotu podřídit vítězství takřka vše. Jejich vítězné nastavení mysli přitom verbalizoval voicoverem herec William Dafoe, zasloužilý hollywoodský představitel maniaků. 

Visit Oslo ┃Is it even a city?

Reklamy propagující města nebo země jsou těžkou disciplínou. Showreel nejlepších památek je klasikou, která je ohraná a řadě dnešních turistů přijde nudná. Předat atmosféru místa je zase v krátké stopáži velmi obtížné. Městská turistická agentura Visit Oslo to ovšem dokázala. Tím, že na centrum Norska hází skoro minutu a půl „špínu“.

Tedy dělá to jeho dlouhodobý obyvatel Halfdan, když z něj padají věty jako:  

„Vyrostl jsem tady. A dočasně tu bydlím. Bohužel."

„Nechápu, proč se lidé chodí koupat doprostřed města. Je to nechutné."

„Jdete za roh a je to jako: ‚Aha, tady je premiér. Vyjdete za další roh a je to jako: ‚Aha, tady je král.'“ 

„Někdy prostě vejdu přímo z ulice a dostanu stůl. A to ani nejsem slavný. Co ti to říká?"

„Kultura? Nevím. Pokud nemusíte stát ve frontě alespoň několik hodin, stojí to vůbec za vidění?“

Halfdan celou dobu suše konstatuje to, co skutečně může iritovat jeho jako fanouška hektického Istanbulu, ale je pro mnoho lidí nepopiratelnou kvalitou. Jde o čisté hlavní město, které projdete pěšky. Dle Halfdana z jedné strany na druhou za 30 minut. Město, kde se nebudete tlačit ve frontách. A to pravděpodobně ani ve slavném muzeu norského rodáka Edwarda Muncha.

 

We Road | The Holiday Reaper

Na to, že nevyčerpanou dovolenou ubližujete jako zaměstnanci nejen sobě, ale i HR oddělení, upozorňuje halloweenská reklama britské zážitkové cestovní kanceláře WeRoad. Až z vrchu mrakodrapu ze skla a oceli vám píše HR manažer s výhružkou, že pokud si nevyčerpáte svou dovolenou, budete přivázáni řetězy ke stolu a budete nuceni sledovat fotografie z dovolených kolegů, co si je fakt užili.

A mikrovlnku po Bobovi z právního oddělení určitě používat nechcete.

HR ve spotu od agentury Dude London reprezentuje „Holiday Reaper“, tedy „Rozparovač dovolených“. Nikomu bychom ho nepřáli potkat.

 

Volvo dává lekci z empatie

Švédská automobilka Volvo je dlouhodobě spojena s bezpečností. I nyní dokazuje, že jde toto téma pojmout originálně. V téměř čtyřminutovém filmu neuvidíte žádné chvástání o parametrech nebo výkonu auta. V úvodu řekne žena svému partnerovi, že spolu čekají dítě a poté odchází ven. Muž mezitím volá své matce, aby oznámil radostnou novinu, ale zároveň se také podělil o myriádu svých strachů a tužeb. Mimo těch rodičovských vyjádřil třeba i myšlenku, že je dost možná čeká svatba. Rozhovorem se prolínají i záběry na souběžnou cestu partnerky venku.

Definující moment, který by vše změnil, pak nepřijde.

Díky Volvu EX90.

Slogan Volva je „For Life“. Jde o značku rodinných vozů a zde prokazuje pochopení toho, jakou směsí protichůdných pocitů rodičovství je. Je o lásce a malování si růžové budoucnosti i o strachu a plašení černých scénářů. A někdy skutečně platí to, co říká spot v samém závěru „Někdy jsou nejdůležitější ty momenty, které se nestanou.“

Zevia ┃ Break from Artifical

Značka Zevia nabízí nápoj bez cukru s přírodním sladidlem. Proti limonádám plným cukru i umělých sladidel se z toho důvodu vymezuje běžně. AI jízda vánočních trucků Coca-Coly ovšem dala Zevii novou munici. Značka přišla ve spolupráci s agenturami Multi a AdWaken.AI s pseudo AI spotem, který se zapojení umělé inteligence do reklam vyloženě vysmívá.

V 30vteřinové reklamě můžete vidět Santu přilétajícího dronem, ledního medvěda, co svačí dárky, monstrózní náklaďák s limonádou demolující sněhuláka a zejména dívku se třema rukama popíjející ze skleněných lahví nápoj nahnědlé colové barvy. Voiceover pak sděluje, že právě prožíváme „tu část roku…, kdy uměle vygenerovaní lidé bezdůvodně drží umělé limonády".

 

 
Toto byl poslední článek tohoto roku. Těšíme se na to, že vás budeme inspirovat i ten příští.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: