ADC Creative Awards ovládly provokace od Kazmy a Člověka v tísni

20. 4. 2018 | Petr Michl
Ke Grand Prix na ADC Creative Awards se můžete dostat i s pomocí nekontrolovaných vulgarit a tiků. Dokazuje to OMS Production oceněná za díl Kazmovy One Man Show, který rozhodil pořad Prostřeno na Primě a rozmluvil českou společnost o Tourettově syndromu.

Letošní ADC  Creative Awards se nesly ve znamení kontroverze, respektive mezinárodní porota udělila ta nejvyšší ocenění projektům, které velkou kontroverzi vyvolaly. Jedna Grand Prix totiž náleží agentuře Bistro za  kampaň Češi, děkujem! pro neziskovou organizaci Člověk v tísni, druhá pak produkční skupině Kazmovy One Man Show OMS Production za díl pořadu nabourávající pořad Prostřeno! televize Prima.

Bez vědomí TV Prima nastrčený soutěžící v kuchařské televizní reality show hrál se svými tiky a nekontrolovaným vulgárním klením jedny z projevů Tourettova syndromu a rozpovídal implicitně i o nich de facto celou českou společnosti.

Je přitom nutno podotknout, že výše zmíněné projevy jsou asi audiovizuálně nejvděčnější, ale nejsou zdaleka jediné, s kterými se lidé s Tourettovým syndromem musí potýkat. Na One Man Show se za to částěčně snesla i kritika. To ale ke kampaním, které těží ze schopnosti silně polarizovat, patří.

A to samé se dá říct i o kampani „Češi, děkujem!“. Ta stála na OOH kampani, konkrétně sérii bílých billboardů bez brandingu s nápisem v arabštině, ukrajinštině a barmštině znamenajícím v překladu právě „Češi, děkujem!“-

Přiblížení toho, že děkovné vzkazy psali ručně lidé ze zemí, kde působí společnost Člověk v tísni (jednalo o vzkaz od holčičky Amal ze Sýrie, učitele Mohamada z Afghánistánu, pana Rudolfa z východní Ukrajiny a dobrovolníka Thet Mawa z Barmy), došlo mnoho lidem až poté, co se vytvořil kolem kampaně buzz. V případě arabského nápisu se dá dokonce mluvit o naštvání mnoha lidí, co billboard viděli.

„TVL, HPSTR!" zní jedno ze zvolání animovaných hrdinů z kampaně Kofoly založené na cool zkratkách. Kampaň od WMC Grey získala 5 stříbrných Louskáčků, ale na toho zlatého nedosáhla.

Odvážné pojetí propagace nízkoobjemových formátů Kofoly mířené na nejmladší publikum vytlačilo šišlajícího psa s Fofolou, už to je velký počin. Test času ovšem ukázal, že rozpustilé psisko bylo větším držákem. Tento koncept totiž Kofola po roce už nevyužívá.

Stříbro v kategorii Ambient si odnáší Mustard za kampaň Mow-na Lisa pro výrobce sekaček Spider. I tato kampaň využila princip vyvolání mediálního buzzu a přihlášení se značky k projektu až později. V tomto případě až poté, co se k v trávě vysekané podobizně na stránic části obce Dolní Kalná na Trutnovsku objevila v trávě vysekaná podobizna Mony Lisy a začali se k ní sjíždět turisiti a novináři. 


Zlato náleží Markovi Partyšovi za kampaň Jágrlama (Brontosauři v Himálajích), Ogilvy & Mather za kampaň TV Leontinka (Nadace Leontinka) a TRIAD Adveritising  za kreativní připomenutí historie kampaní 17 November LIVE (O2 Czech Republic / O2 Slovakia).

Speciální ocenění Zlatý ohníček si odnesl René Jež za to, že již deset let pořádá národní klání mladých kreativců Young Lions, a umožňuje jim tak zanechat otisk i na světovém kolbišti na festivalu Cannes Lions.



ADC Creative Awards

Kompletní tabulky s vítězi naleznete níže:

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: