Best of PIAF

20. 5. 2013 | Petr Michl
Prague International Advertising Festival ocenil za dobu svého fungování mnoho skvělých kampaní. Podívejte se na výběr těch nejlepších od jeho ředitele, Marka Hlavici.

Konference Marketing Management věnovala celý svůj program hravému marketingu. Možná proto na něm měl prezentaci i ředitel Prague International Advertising Festival, Marek Hlavica. Za těch několik let, co se PIAF koná, se dle něj neustále mění marketingové termíny, cílová skupina se fragmentuje a stává se imunní vůči starým prodejním metodám. I proto má PIAF, který začíná již zítra 21.5. a vrcholí poté ve středu 22.5., výrazně odlišný systém kategorií, který se snaží postihovat především ty kampaně, které s velkou dávkou kreativity posouvají hranice a překvapují své publikum. Nejlepší pozvánkou na tuto mezinárodní reklamní soutěž tak může být jakýsi výběr toho nejlepšího z dosavadních ročníků, který Marek Hlavica představil.

BMW Flash Projection

BMW se nebojí ve svém marketingu využívat inovativních řešení. U své reklamy vysílané v kině logo značky divákům doslova vypálilo do očí. Poté, co se člověk podívá do ostrého slunce a zavře posléze oči, na chvíli uvidí barevný kruh, jako by ho měl vypálený ze spodní strany víčka. Přesně tohoto post efektu oslnění bylo využito při reklamě vysílané v kinosále. Motocyklový závodník Ruben Xaus v ní vypráví o své vášni a ptá se: „Každý den se mě lidi ptají, proč závodím, proč zatáčím při rychlosti 200 kilometrů v hodině, proč jedu na plný plyn. Vždy jim odpovídám stejně: „Žiju svůj sen." „Jaký sen?" ptají se. Odpovídám: „Jen zavřete oči a podívejte se hluboko do vašeho nitra. Možná je to také váš sen." Po záblesku do publika v sále dodává: „Zavřete oči a uvidíte to. Zavřete je. Teď!" Vžijte se do role těch, co v tu chvíli viděli při zavřených očích logo BMW. Jen málokterá reklama si zaslouží adjektivum „nezapomenutelná", tato mezi ně rozhodně patří.

Get Tested

Těžko říct, čím to je, ale jedny z nejsilnějších kampaní využívajících jednoduchých nápadů pocházejí velmi často z Izraele. Na Den AIDS 1. prosince 2012 vytvořila tamní pobočka agentury Young Rubicam rádiovou kampaň. Nezůstala ovšem jen u pár znělek. Do celé události zapojila moderátory všech rádiových stanic v zemi, kterým byl test AIDS udělán takzvaně On Air. Místo pár desítek sekund tak moderátoři přímo popisovali, jak jim je brána krev v živém vysílání. A toto téma neopustili ani po další hodinu, po jejímž uplynutí měli získat své výsledky. S postupujícím časem se u nich zvyšovalo napětí, které se přenášelo i do vysílání. Celá kampaň se stala mediálním tématem. TV stanice vysílaly své štáby, aby natočily z testů v rádiových stanicích reportáže. Projekt Get Tested AIDS měl velký celospolečenský dopad. V roce 2010 se v Izraeli počet lidí, jež se podrobili testu HIV, v meziročním srovnání více než zdvojnásobil.

Flimé – the cannibal restaurant

Pro vegany je jedení masa otázkou života a smrti. Dokonce dle nich konzumace masa vyvolává mnohé nemoci, které často končí smrtí i u lidí. I proto se německá vegetariánská organizace VEBU nebála vyrukovat s „velkým kalibrem", aby rozproudila společenskou diskuzi na toto téma. Vyhlásila plán otevřít falešnou kanibalskou restauraci, v které se mělo podávat lidské maso.  K tomu hledali číšníky i kuchaře s „otevřenou myslí" a samozřejmě také lidské maso. Nechcete také přispět svou flákotou? O takto kontroverzních plánech bylo napsáno přes 700 článků ve více než 60 zemích. O kanibalské restauraci v Berlíně se za chvíli bavili statisíce lidí na sociálních sítích. 63 lidí dokonce vyjádřilo zájem darovat své maso. Po 5 dnech organizace uvolnila napětí svoláním konference, kde se objasnilo, o co vlastně šlo. Každopádně díky kampani s rozpočtem 5 tisíc euro získala výstupy v médiích v ceně 5 milionů euro a virtuální restaurace se stala na několik týdnů snad nejdiskutovanějším podnikem světa.


Money Machine

Tato kampaň z roku 2010 obdržela nespočet ocenění za kreativitu, s malým rozpočtem dokázala doslova pobláznit kolemjdoucí a vysloužit si mnoho mediálních výstupů. Peixe Urbano je slevový portál pro hromadné nakupování. Tehdy nový koncept na brazilském trhu se snažili lidem vysvětlit se sloganem: „V Peixe Urbano mají vaše peníze větší cenu." Názorně to ukázali instalací obyčejného automatu v nákupním centru v Sao Paulo, jenomže místo sladkostí v něm byly peníze a to s docela lákavou nabídkou: „Pro získání bankovky o hodnotě 50 brazilských dolarů jich vhoďte 20, pro stovku vložte padesátku." Po 2 dny, kdy byl automat na peníze v provozu, byl doslova v obležení lidí, kteří o tom pilně informovali na sociálních sítích. Pozornost médií pak Peixe Urbano zajistila vstup na trh, který by si reklamou nedokázali zaplatit.


Yellow Pages reality billboard

Seznam primárně telefonních kontaktů „Žluté stránky" to nemá v době internetu a mobilních telefonů ani trochu jednoduché. Platí to i pro Izrael, tam se ale rozhodli originálně upozornit na to, že tento „papírový relikt minulosti" je přítomný i na internetu. Stalo se tak díky instalaci živého billboardu, v kterém bydleli lidé. Aby se zvýšil zájem médií, byli jimi 2 mladí muži, vítězové reality shows Survivor a Big Brother. Této živé reality show, kdy dvojice soutěžila v různých úkolech, fandily davy lidí na náměstí. Akce byla zároveň vysílána přes 3 online kanály. Hlasovat, kdo si vede lépe, se mohlo pouze přes online rozhraní Žlutých stránek. Akce přinesla spoustu mediálních výstupů a především zvýšila povědomí o digitální přítomnosti značky, web Žlutých stránek zaznamenal 174 tisíc unikátních návštěvníků.


Women To Go

Obchod s lidmi, často za účelem prostituce zakoupených novodobých otrokyň, není jen vzpomínkou na minulost. Celosvětově jsou jeho oběťmi 2 miliony žen. Z těchto předpokladů vycházelo izraelské hnutí The Task Force on Human Trafficking (TFHT). V případě lobbyistických skupin se často mluví o zákulisním přesvědčování politiků a nekalých praktikách. TFHT chtělo prosadit zákon omezující prostituci, která je v Izraeli legální, skrze výrazné upozornění na problém a vyvolání celospolečenské debaty. Nevyprávěli kvůli tomu v první fázi příběhy zneužitých nešťastnic, na nenormálnost upozornili civilně v nablýskaném prostředí, kterému jsou tato témata vzdálená. V populárním nákupním centru v Tel Avivu dali pod obří nápis Women To Go do výloh ženy s visačkami upozorňujícími na jejich cenu, výšku, váhu a další míry. Byl na ní zároveň čárový kód, který vedl po oskenování na microsite, kde byla hra na prodej žen rozvíjena dále. Navíc nejpopulárnější internetový srovnávač zboží v Izraeli zavedl kategorii pro porovnání žen na prodej.

O této kampani informovala média z více než 100 zemí světa. Lokální kampaň s malým rozpočtem dosáhla k lidem ve velké části světa a rozproudila i jejich debatu na sociálních sítích.


PIAF začíná již zítra 21.5. a vrcholí o den později ve středu 22.5. Prohlédněte si program konference, jež je součástí festivalu, i seznam přednášejících. Nadále je možné zakoupit si lístky, v úterý večer je však také otevřeno zdarma pro veřejnost promítání kreativních reklam a kampaní Shots in the Dark.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: