Volební spot Kamaly Harris tahá za správné struny

30. 7. 2024 | Petr Michl
Spot i samotná vizuální tvář kampaně je o pečlivém výběru symbolů, které mohou pomoci oslovit ty správné cílové skupiny v tzv. swing states. Nechybí zdůraznění afroamerických kořenů a možná největší kartou do srdcí voliček může být důraz na „svobodu rozhodovat o vlastním těle“ spojený s možností zvolit potrat.


foto 324176523 © Tennesseewitney | Dreamstime.com / Wikimedia Commons

Listopadové prezidentské volby v USA se blíží. Odstoupení současného prezidenta USA Joea Bidena z klání s Donaldem Trumpem vlilo demokratické straně obrazně krev do žil a doslovně peníze na bankovní účty. Za pouhých 24 hodin od chvíle, kdy bylo oznámeno, že ho ve volbách nahradí jeho současná viceprezidentka Kamala Harris, jich od dárců přiteklo 81 milionů dolarů. Harris navíc může využít i prostředky určené dosud na Bidenovu kampaň. S financováním komunikace změny tak nebude problém. Mnohem větší otázkou je, jak má kampaň Harris pojmout.

První oficiální proměna je nyní na světě a objevila se pouhý den po jejím oficiálním oznámení kandidatury. V původních vizuálech bylo písmeno „E“ ve jméně Biden vyvedeno jako 3 červené horizontální čáry připomínající americkou vlajku. V nové iteraci je kladen důraz na slovo „for“ v „Harris for President“.

Zajímavější je ovšem kampaňový spot. V něm je svět Donalda Trumpa (ještě oranžovějšího než obvykle) charakterizován nenávistí, strachem a chaosem

Harris naopak reprezentuje svobodu. A když už si člověk řekne, že bude složité utáhnout to na něco tak neurčitého, co navíc v USA není v přímém ohrožení, tak to přijde. Příslib Svobody s velkým S. „Svobody ne jen tak vyjít, ale posunout se vpřed; svobody od násilí spojeného se zbraněmi; svobody rozhodovat sám o svém těle“. Kamala Harris volí „budoucnost, kde žádné dítě nebude žít v chudobě a kde si budou moct všichni dovolit zdravotní péči, kde nikdo není nad zákonem“.  

Ano, samozřejmě jde o velmi odvážné sliby, které absolutně a pro všechny nejde naplnit. Ostatně se to nepodařilo ani dosud Bidenovi. Z pohledu marketingové strategie lze pochválit v základu takřka gospelový hudební podklad, který zdůrazňuje, že Kamala Harris má i afroamerické kořeny. Jde přitom o skladbu Freedom od podporovatelky demokratické strany a superstar nejen pro feministické hnutí, Beyoncé.

Signálem cílové skupině, kterou se Trump veřejně neodváží podpořit, jsou duhové vlaječky. A možná největší kartou do srdcí voliček může být důraz na „svobodu rozhodovat o vlastním těle“, která je příslibem uvolnění potratové politiky, která se stala i díky Trumpem nominovaným členům Nejvyššího soudu záležitostí jednotlivých států Unie, a v mnohým z nich poté značně přitvrdila.

Spot i samotná vizuální tvář kampaně je o pečlivém výběru symbolů, které mohou pomoci zejména tam, kde je to potřeba — v tzv. nerozhodnutých státech (swing states) s nejasnou stranickou inklinací typu Georgie, Pensylvánie, Nevady, Floridy či Arizony, kde se volby skutečně rozhodují. Dle vyjádření grafické designérky Megan Magray pro Design Taxi je tak například na vizuálech kampaně výrazně větší příjmení „Harris“, což může více konvenovat konzervativnějším voličům.


Zdroj: Facebook Ad Library / Donald Trump

Trump pochopitelně využívá v reklamách skutečnost, že přežil pokus o atentát, včetně různých variant jeho ikonické fotografie z daného okamžiku. Nový „hero spot“ podobný tomu výše nevydal. Denunciační reklamu, v které je Kamala Harris vykreslena jako původce vysoké inflace, imigrační krize na hranicích s Mexikem i zániku „amerického snu“. Za ním nicméně stojí organizace pravověrných Trumpových podporovatelů, MAGA Inc, která už za reklamy v této kampani utratila dle CNN 77 milionů dolarů.  

Přesně tuto rétoriku ostatně používá Trump, kterému méně polarizující tón vydržel jen několik dnů po nedokonaném atentátu. Mimo výše řečného se snaží Harris vykreslit jako neschopnou, „blbou jako šutr“ („dumb as a rock“) nebo radikálně liberální. Harris mu ovšem také není nic dlužná. „Pracovala jsem jako státní zástupkyně v soudní síni. V těchto rolích jsem se zabývala pachateli všeho druhu. Predátory, kteří zneužívali ženy, podvodníky, kteří okrádali spotřebitele, podvodníky, kteří porušovali pravidla kvůli vlastnímu prospěchu. Takže mě poslouchejte, když říkám, že znám typy lidí jako Donald Trump," uvedla v proslovu ke svému kampaňovému týmu v Delaware.

V příštích měsících nelze očekávat nic jiného než přitvrzení na obou stranách, které se nepochybně odrazí i v jejich reklamách. Průzkum CNN/SSRS zveřejněný minulou středu ukázal, že v souboji Trump vs. Harris není jasný lídr: Bývalý prezident má mezi registrovanými voliči v celé zemi 49% podporu, zatímco Harrisová 46%, což představuje rozdíl v rámci statistické chyby.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: