Big Tech versus Putin. Velcí hráči se s pomocí Ukrajině nepředřou
Zdroj: Stock photos on Shutterstock
Právě probíhající vojenská agrese Ruské federace na Ukrajině vyvolala vlnu solidarity mezi Evropany i lídry evropských států. Mimo občanského sektoru zareagovaly velmi svižně mnohé firmy, včetně těch z České republiky, a přispěchaly často s nemalou finanční či materiální pomocí. Rusko vyvolalo ozbrojený konflikt nyní, ale dlouhá léta vede se Západem informační válku. Sociální média nebo vyhledávače jako Google přitom často představují platformy, přes které se jeho propaganda šíří. Obvykle přitom je jejich snaha či schopnost takovou činnost negovat velmi omezená. Na druhou stranu v době války či občanských nepokojů mohou sociální média hrát výraznou roli pro vládní opozici, zejména tu jinak potlačovanou z ulic, která si o pokrytí svých stanovisek v masmédiích může nechat jen zdát. Nezřídka tak jsou tyto digitální platformy lokálními vládami vypnuty. Pojďme se podívat na to, jak reagují a čemu čelí Google, Facebook a Apple.
Google rozdává kredity na reklamy. Je to dost?
V pátek 25. února, tedy den po invazi, představil svůj plán podpory Ukrajiny Google na svém ukrajinském blogu a zároveň na svém twitterovém účtu pro Evropu.
Zdroj: Google Europe / Twitter
Výčet to je dlouhý a Google v něm mluví třeba o defaultním nastavení funkce Google Safe Browsing jako ochraně proti phishingu a malwaru, ochraně proti dDOS útokům skrze Project Shield nebo bezplatném antiviru Virus Total. Tedy o věcech, co poskytuje i jinak. Snaží se odstraňovat dezinformace, ale podobné snahy by také neměly být ničím novým. Co je tedy podle Googlu „něco extra“, co ve stávající situaci může oželet?
Daruje 2 miliony dolarů v kreditu na reklamy.
Google konkrétně uvedl:
„V rámci našeho trvalého úsilí také poskytneme 2 miliony dolarů v darovaných reklamách, abychom spojili lidi na místě, kteří hledají zdroje, s informacemi o humanitární pomoci a pomoci při přesídlování.“
Malé připomenutí. Obrat Googlu v roce 2021 činil 257 miliard dolarů, čistý zisk pak 75 miliard dolarů. Kdybyste poměrně stejný dar chtěli od velmi dobře vydělávajícího manažera a i dle globálních standardů bohatého člověka, který utrží 2,4 milionu dolarů ročně, tak by poslal Ukrajině necelé 2 centy. Po převodu na českou měnu: nedalo by to ani na dnes již v oběhu nevyskytující se padesátník.
Jenomže i toto přirovnání kulhá, protože Google tady nikomu nedal peníze. Prostě jen dá k dispozici reklamní prostor, který by v případě lokalizace reklam na Ukrajině ani nemusel v době válečné vřavy udat. Předpokládáme, že v aktuální situaci jde spousta inzerce stranou. Přesnější přirovnání proto je, že zmíněný imaginární manažer by dal Ukrajině zdarma zlomek vteřiny ze svého času na konzultaci jejích problému.
Nechceme Googlu křivdit. Uvedl například, že odstranil jen v rámci 25. února stovky kanálů & tisíce videí a je ostražitý vůči dezinformacím porušujícím jeho zásady. Později pak bylo deklarováno, že demonetizuje obsah a neumožní propagaci u média RT (Russia Today), které je anglicky mluvící hlásnou troubou Kremlu, a dalších blíže nespecifikovaných státem ovládaných médií. Tato média by měla být na území Ukrajiny přímo blokována.
Skutečností ale je, že ještě před invazí mohl Kreml sponzorovat dosah videí RT mluvících o tom, jak je potřeba Ukrajinu denacifikovat demilitarizovat. Dle Reuters mohl Google jen za reklamy spojené s videi RT v posledních letech vydělat desítky milionů dolarů.
Navíc celé hrdinství s demonetizací zmíněného obsahu je zejména ochranou pro samotný Google, potažmo YouTube. Ukazuje tím svou schopnost zachovat „brand safety“. Značky jako Unilever už v minulosti na čas YouTube opustily poté, co se na něm objevovaly jejich reklamy u závadného obsahu. A něco nám říká, že reklamu na prací prášek prostě nechcete mít u proslovu Putina hrozícího jadernou válkou.
Facebook, Apple a další
Meta, respektive Facebook, pro Ukrajince zprovoznil možnost zamknout si jejich profil tak, aby z něj nebyly jednoduše pro lidi mimo okruh přátel jejich účty vyhledatelné a aby z nich nešly stáhnout fotografie. Znemožnil také prohlédnutí přátel u všech profilů. Tento krok je reakcí na informace Bidenovy administrativy o tom, že Rusko má seznam lidí, kterých se chce na Ukrajině přednostně zbavit. Tato funkce Facebooku našla své uplatnění během dobývání Afghánistánu Talibanem, který měl také svůj seznam nepohodlných, a nyní má další smutný důvod pro uvedení.
Facebook také znemožnil reklamy ruskou vládou ovládaných médií a údajně posílil své fact-checkingové kapacity pro odhalování dezinformací. V pátek se ozval ruský Regulační úřad pro komunikace s obviněním z cenzury účtů televizního kanálu ministerstva obrany, Zvezda, státní zpravodajské agentury RIA Novosti a dvou zpravodajských webů Lenta.ru a Gazeta.ru. Označil to za porušování ruských zákonů a lidských práv a uvedl, že omezuje přístup k Facebooku v zemi.
Viceprezident společnosti Meta pro globální záležitosti, Nick Clegg, uvedl, že ruské úřady nařídily společnosti, aby zanechala ověřování faktů u 4 výše zmíněných médií. K tomu dodal:
„Odmítli jsme to. V důsledku toho oznámili, že omezí používání našich služeb… Obyčejní Rusové používají naše aplikace k vyjadřování a organizování akcí. Chceme, aby i nadále vyjadřovali svůj názor, sdíleli dění a organizovali se prostřednictvím služeb Facebook, Instagram, WhatsApp a Messenger."
O plný ban Facebooku ani dalších vyjmenovaných platforem v tomto případě spíše nejde. Meta nicméně hlásí lokální obtíže, mimo Facebooku se měly týkat i Messengeru.
Edit (1.3.): Facebook 28. 2. ve večerních hodinách oznámil, že bude blokovat Russia Today a Sputnik v celé EU.
We have received requests from a number of Governments and the EU to take further steps in relation to Russian state controlled media. Given the exceptional nature of the current situation, we will be restricting access to RT and Sputnik across the EU at this time.
Twitter neumožňuje veškerou politickou reklamu už od roku 2019 a pro jistotu nyní vydal nařízení, že jeho plaformě nepůjdou nastavit žádné reklamy lokalizované na území Ukrajiny a Ruska. Navíc také uvádí, že posílil týmy zabraňující šíření dezinformací.I on se potýká s výpadky v Rusku.
We’re temporarily pausing advertisements in Ukraine and Russia to ensure critical public safety information is elevated and ads don’t detract from it.
Apple pozastavil funkčnost své platební metody Apple Pay na území Ruska. Mimo to je ale také velmi silnou technologickou společností i z pohledu své schopnosti distribuce obsahu, zejména toho, které si lidé mohou instalovat na jeho zařízení. I proto ukrajinský vicepremiér a ministr pro digitální transformaci Mychajlo Fedorov žádal otevřeným dopisem CEO společnosti Apple, Tima Cooka, aby vypnul pro Rusko Apple Store.
I’ve contacted @tim_cook, Apple's CEO, to block the Apple Store for citizens of the Russian Federation, and to support the package of US government sanctions! If you agree to have the president-killer, then you will have to be satisfied with the only available site Russia 24. pic.twitter.com/b5dm78g2vS
— Mykhailo Fedorov (@FedorovMykhailo) February 25, 2022
Dosud se tak nestalo. Tim Cook pouze sdělil, že bude podporovat tamní humanitární snahy. Možnost jeho manévrovacího prostoru pravděpodobně snižuje i to, že Apple na začátku února otevřel v Moskvě svou kancelář.
I am deeply concerned with the situation in Ukraine. We’re doing all we can for our teams there and will be supporting local humanitarian efforts. I am thinking of the people who are right now in harm’s way and joining all those calling for peace.
— Tim Cook (@tim_cook) February 25, 2022
Edit (2.3.): Kritika slabé reakce a pokračující válečný konflikt mění postoje firem. Apple zastavil 1. 3. prodej svých výrobků v Rusku.
Big Tech je před diktátory v hlubokém předklonu dlouhodobě
Snažme se chvíli o empatii s velkými technologickými společnostmi, které zároveň mají velkou moc, nad obsahem, co se na internetu zobrazuje. Jejich obvyklým přístupem je, že dodržují zákony zemí, v nichž operují. Netýká se to tedy snahy navíc zdanit příjmy tam, kde vznikly, ale například Meta dodá policii informace o historii účtů, včetně jejich veškerého obsahu, ve Franci, stejně jako v Saudské Arábii, Turecku nebo Rusku. Rozdíl je samozřejmě v tom, že v případě 3 naposledy zmíněných zemí se můžou tyto informace zneužít nejen k potírání běžné kriminality, ale třeba i politických odpůrců nebo prostě někoho, kdo „řekl něco nevhodného“. Důvod žádosti policie nemáte zvenku šanci posoudit, takže spolupracují a neptají se.
Zejména Meta a konkrétně Facebooku se pak děje to, že se jeho recept na úspěch s algoritmy upřednostňujícími engagement nad cokoliv stal zároveň něčím, co jde zneužít k šíření propagandy, nenávistného obsahu a fake news. Pak ani nevíte jak a najednou jste spoluviníci genocidy (jako v případě etnické čistky Rohingů v Barmě). I přes nemalé částky dávané do potírání závadného obsahu (ovšem až poté, co to začalo vadit inzerentům, a hrozí vám nebezpečná právní omezení) hrajete za špatnými aktéry na vašich platformách vždy až druhé housle a z pohledu veřejnosti a odborníků se stejně nikdy nebudete snažit dost.
Zmíněné společnosti nesou mimo neskutečných zisků na bedrech i nebezpečí, že je diktátorské režimy mohou přes noc vypnout. A tak tancují mezi požadavky západních demokracií a těmi od vůdců s koncentrovanou politickou mocí, „co se nezakecají“. I z toho důvodu jim jdou na ruku a rády berou i peníze za propagaci obsahu Russia Today a jiných hlásných trub diktátorských režimů. Mimochodem při loňských prezidentských volbách v Rusku Google i Apple z Google Play a Apple Store odstranili mobilní aplikaci z dílny příznivců Alexeje Navalného, která napovídala, koho v jakém volebním obvodu volit, aby se zvýšila pravděpodobnost na neúspěch Putinovy strany Jednotné Rusko.
Slabou reakci Googlu vyčítá třeba i jejich bývalý Head of Performance pro Českou republiku, David Špinar, nebo brand manažer Livesport, Pavel Hacker. Zdroj: Google Europe / Twitter
Tato servilnost ovšem vypadá o poznání hůře v okamžiku, kdy mnoho společností v gestu solidarity samo odstřihává svůj obchod s Ruskem, a připravuje se tak o zisky dobrovolně. Na podobnou úroveň se nyní dostal jen Twitter, který se dočasně připravil o veškeré inzertní příjmy na území Ukrajiny a Ruska sám od sebe.
Tři další zmínění technologičtí giganti se na aktuální situaci na Ukrajině nevykašlali úplně. Příjemným překvapením je například, že Meta přímo mluví o invazi na Ukrajinu a neschovává se rétoricky za mírnější slova. Jejich příspěvek je ale „udržovací“, nutné minimum, aby si pod svou reputací na Západě nepodřízli zcela větev. V oslí lavici ovšem tentokrát sedí Google, jeho finanční příspěvek v podobě volného reklamního kreditu za 2 miliony dolarů v porovnání s pomocí tisíců jiných ekonomicky řádově slabších společností vyznívá jednoduše jako výsměch.
Tip redakce:
Kdybyste potřebovali inspiraci, jak v tuto chvíli pomoci, zde jsou některé organizace, které pomoc na Ukrajinu připravují:
- Charita
- Český červený kříž
- Člověk v tísni
- Masarykova univerzita
- UNICEF
- Ministerstvo obrany Ukrajiny
- Sbírka paměti národa a organizace Post Bellum
Je třeba počítat s přílivem válečných uprchlíků. Kdo by jim mohl nabídnout ubytování, může informovat Správu uprchlických zařízení na e-mailu ubytovaniukrajina@suz.cz. Hodí se spíše ubytování hromadnějšího typu, jako jsou penziony, hotely nebo ubytovny.