Další velké značky opouští YouTube. Nechtějí mít reklamy u videí s pedofilními komentáři
Minulý týden jsme informovali o tom, že YouTube ruší některé rodinné či dětské kanály, u kterých má dojem, že dochází ke zneužívání nezletilých. Jeho akce ovšem přišla pravděpodobně příliš pozdě nebo nebyla dostatečně důrazná.
Několik dní po oznámení Googlu totiž oznámila další řada značek, že stahuje z nejvlivnější video platformy svá videa. Mezi ně patří například Adidas, Cadbury, Deutsche Bank, Diageo, HP, Mars a dokonce i Lidl.
Co bylo tak silným impulsem, že některé z nich zahodily i své kampaně plánované na Black Friday? Do značné míry za to může investigativní práce deníku The Times, který upozornil na to, že na YouTube se pod dětským obsahem srocují pedofilové, kteří se neostýchají projevit ani v komentářích.
Google zablokoval komentáře u videí s mladými dívkami v bikinách. Je v pořádku, aby byl takový obsah na YouTube, nebo jsou škodlivé až závadné komentáře?
Pod dětskými videi si nepředstavujte rovnou dětskou pornografii. Může jít o mladé dívky ve spodním prádle nebo sportovním úboru, které se navzájem natáčí, jak válí sudy v posteli, zkouší, zdali udělají provaz, nebo si jen čistí zuby. Mnohdy mohou být samy děti autory. Jde spíše o to, že i takovýto vlastně nevinný obsah může pedofily potěšit a někteří z nich se o to neváhají podělit v komentářích. Fakt, že pak YouTube doporučuje další videa podobného typu zahrnující třeba i novorozence při koupeli, byl pro jmenované značky příliš. Jednoduše nechtějí mít před videi, které mohou sloužit k naznačeným účelům, svoje reklamy.
Mluvčí YouTube k nálezům The Times uvedla:
„U takovéhoto obsahu by neměly být žádné reklamy a urgentně zajišťujeme nápravu. V posledním roce pracujeme na tom, aby se YouTube stal pro značky bezpečným místem. Ač jsme udělali výrazné změny v produktu, podmínkách a prostředcích jejich kontroly a vymáhání, budeme pokračovat v dalších vylepšeních.“
Značky nicméně svým rychlým exodem stvrzují, že nemají trpělivost čekat, až YouTube své problémy vyřeší. Tzv. „brand safety“ je pro ně jasnou prioritou. Zatímco je dalším výrazným problémem stojícím velké značky desítky a stovky milionů dolarů ad fraud, podvodné reklamy jsou velmi složitá a komplexní tématika. Na umístění reklam vedle nevhodného obsahu jde nicméně jednoduše ukázat prstem, a tím pádem za něj mohou i v korporátních strukturách relativně rychle padat hlavy. To je ostatně důvodem velmi rychlého stažení z YouTube v březnu tohoto roku od 250 značek, mezi nimiž figurovaly i jména, jako jsou Procter & Gamble, Johnson & Johnson, Verizon, AT&T nebo Starbucks. Tenkrát bylo spouštěčem video s rasistickým a neonacistickým obsahem.
Printscreen jednoho z problematických videí z března tohoto roku.
Google tvrdí, že dělá pro čistotu YouTube, co může. The Times ovšem upozorňují na to, že mazání nevhodného obsahu mají údajně na starosti jen tři neplacení dobrovolníci. Od srpna prý dostal od uživatelů na 12 tisíc hlášení o aktivních pedofilních predátorech. Jeho aktivity ale mají být nedostatečné.
Ověřit tyto informace je obtížné. Pokud by byly pravdivé, bylo by to skandální. Nejen s ohledem na protichůdná vyjádření internetového giganta, ale zároveň díky pouhému přihlédnutí k faktu, že YouTube reklama vynesla loni Googlu 11 miliard dolarů. Přihlížet odlivu značné části z této částky se spíše předstíranou snahou o řešení problémů by bylo čiré bláznovství.
Johanna Wright zastávající pozici VP of product management YouTube uvedla v oficiálním blogu: „Navýšili jsme zdroje, abychom zajistili tisíce lidí, kteří neustále monitorují a hodnotí dodržování našich obsahových podmínek... poslední změny pro jejich (lepší) vymáhání se promítnou během příštích týdnů a měsíců, zatímco pracujeme na vypořádání se s touto proměňující se výzvou. Jsme plně odhodláni tyto potíže vyřešit a budeme pokračovat v investování do našich lidských a IT zdrojů k tomu, abychom vše napravili.“
Mezi naznačenými změnami má být právě například blokování nevhodných komentářů pod dětskými videi a zajištění toho, aby se u videí s „nevhodným dětským obsahem“ neobjevovaly reklamy. YouTube je nicméně nyní opět v nezáviděníhodné pozici, kdy si musí u značek, co bleskově utekly, vydobýt zpět důvěru. Jejich návrat přitom nebude pravděpodobně zdaleka tak rychlý jako jejich útěk, který nastal v některých případech doslova do 24 hodin od medializace problému.
Zdroje: The Times, Youtube Blog, Ad News, BBC
Kam dál?
S větší přísností ze strany YouTube v posuzování vhodnosti přítomnosti reklamy u videí přichází i mnoho renonců. Řada tvůrců si stěžuje na to, že jejich videa byla bez důvodu tzv. demonetizována: tedy nebylo u nich možné generovat reklamní příjmy přes AdSense. Mezi nimi figurovala třeba i vlogerská legenda Casey Neistat, kterého tento osud potkal u videa, v němž vyzýval k pomoci obětem střeleckého řádění v Las Vegas a dával na vědomí, že veškeré reklamní příjmy z videa také za tímto účelem věnuje. YouTube nicméně vyhodnotil automaticky video jako nevhodné přiživování se na katastrofě.
Tyto případy se budou pravděpodobně jenom množit. Aktuální ukázku rozhořčení tvůrce můžete vidět v komentáři níže, který se objevil pod výše zmíněným článkem na blogu YouTube informujícím o nových opatřeních. Tvůrce se v nich ptá na to, jak může být zodpovědný za to, že někdo pod jeho video napíše nevhodný komentář. Jde o tvůrce úspěšného obsahu s dětmi. Komentář pod ním pak pravděpodobně shrnuje i postoj, pod který by se podepsali i lidé z YouTube: jsi zodpovědný za monitorování komentářů pod videi, nestíháš-li je kontrolovat, zakaž je.
To opět vede k debatě, co s dětského obsahu může na YouTube být, a co tam nemá místo. Velmi dobrý vhled do této problematiky i s ukázkami skutečných bizarností nabízí ve svém videu Phillip DeFranco.
Pro další podrobnosti si přečtěte článek YouTube zpřísňuje pravidla pro kanály s dětským obsahem.