E-shopy na Black Friday zaznamenaly o 42 % vyšší tržby než loni. Podívejte se, jak moc reálné byly jejich slevy
- Jakou strategii zvolit pro vaši značku?
- Jak vyhodnocovat efektivitu PR?
- Jak dosáhnout nejlepších výsledků?
- Jak prosazovat obsah do médií?
Nejznámější slevová akce v roce, Black Friday, je u svého konce. I přes fakt, že u mnohých prodejců bude snižování cen platit až do nového roku, „nejlevnější“ víkend má Česká republika za sebou. Letošní „vánoční šílenství“ je o to intenzivnější vzhledem k tomu, že Black Friday proběhl během druhé vlny pandemie COVID-19 v době uzavření většiny kamenných obchodů. Česká republika patří dlouhodobě mezi evropskou jedničku na poli nakupování na internetu. Vzhledem k uzavřeným prodejnám se již v první polovině tohoto roku velká část podnikatelů rozhodla přesunout svou nabídku do online světa prostřednictvím e-shopů.
A jak to tedy dopadlo? Obrat e-shopů byl 2,34x vyšší než za průměrný den roku 2020, což představuje nárůst o 134 %. „U některých elektronických obchodů se sortimentem typickým pro vánoční dárky, jako jsou například hračky nebo elektronika, se jednalo až o čtyřnásobný výsledek co do obratu.” říká Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys. A právě zmíněné kategorie, do kterých spadají například i potřeby pro domácnost, zaznamenaly oproti loňskému roku nárůst, a to i přes 100 %.
Na něj navazuje David Lintimer, obchodní ředitel společnosti vshosting~, která zajišťuje provoz serverů, na kterých běží přes 50 % českých a slovenských e-shopů: „Větší e-shopy hostující u vshosting~ průměrně dosahují náporu na servery v rozmezí 160–190 požadavků (kliků) za vteřinu. Tato hodnota se právě během akce Black Friday rapidně zvyšuje.” Rok 2020 přinesl za toto období průměrnou hodnotu 345 požadavků za vteřinu, tedy přibližně dvojnásobek. U těch nejsezónněji zaměřených e-shopů ale ve vshosting~ zaznamenali nárůst provozu o více než 2 200 % „Když Black Friday akce vrcholila, dosáhly průměrné hodnoty dokonce 600 požadavků za vteřinu. Ve srovnání s loňským rokem jde o více než 60% nárůst.” dodává Lintimer a pokračuje: „Takový nárůst je velmi náročný na serverovou infrastrukturu, proto se s našimi klienty na Black Friday důkladně připravujeme. Už začátkem podzimu jim navyšujeme kapacity a v případě neočekávaného nárůstu jsme připraveni okamžitě reagovat. I letos jsme u některých klientů ve 3 ráno měnili servery za výkonnější“.
„Aktuálně je za námi 11 z 12 měsíců v tomto roce. Už nyní se dají se značnou přesností predikovat konečné výsledky. Pokud se podíváme na segment velkých kamenných hráčů, tak jejich tržby v prostředí online budou letos dvojnásobné, než byly loni,” zakončuje Kapošváry.
Byly slevy reálné?
S Black Friday se pojí často i nefér praktiky prodejců a slevy, které jsou jen zdánlivé a vypočítávané z nadsazených cen. Slevy se u těch největších e-shopů týkaly dle projektu Hlídač shopů většinou 1–2 % veškerého nabízeného zboží, což znamená přibližně 10 tisíc produktů. E-shopy většinou inzerují “až 80%” slevy, v průměru uvádí slevy okolo 30 %, reálné slevy jsou ale jen mezi 10 a 20 %. Konkrétní data za jednotlivé e-shopy najdete následující tabulce (klikem na ni ji zvětšíte, pozn. red.).
Zdroj: HlidacShopu.cz
Pro někoho jdou možná poněkud překvapivě příkladem Alza a CZC, slevu počítají z reálných cen, za které jste produkt u nich mohli koupit před akcí.
Alza.cz v Black Friday nabídce uváděla reálné slevy. Počítala je z nejnižší ceny, za kterou daný produkt prodávala v měsíci říjnu a od Hlídače Shopů si nechala vypracovat dokonce audit. S Hlídačem Shopů spolupracovali také CZC.cz a Mall.cz. Tyto tři největší hráči se slevami prakticky nemanipulují a ostatním e-shopům tak dávají vzor k následování. Alza k tomuto přidává komentář:
„Slevy až 80 % již více jak rok a půl nekomunikujeme. Loni jsme navázali spolupráci s Hlídačem shopů a letos nám pomohli udělat cenový audit jak pro náš srpnový, tak zejména listopadový Black Friday. Těsně před začátkem listopadového Black Friday jsme pak upravili výpočet tak, jak bude zanesen do českého právního řádu nejpozději v průběhu roky 2022. Sice jsme komunikovali nižší slevy, ale jsem přesvědčen, že zákazníci ocení transparentnost slev,“ říká Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy.
I letos se našly příklady těch, kdo využili Black Friday ke klamání svých zákazníků. Hlídač shopů odhalil zdražování produktů na pár dní těsně před „akcí”, zvyšování jen přeškrtnutých původních cen i reálné zdražení produktu, který byl inzerován jako zlevněný.
Jeden příklad za všechny: Například Okay manipuloval s cenami, aby uměle navýšil slevu. Do Black Friday akce dal 8135 produktů — polovinu jejich celkové nabídky. Bohužel u 770 produktů navýšil referenční (přeškrtnutou) cenu těsně před a nebo v průběhu Black Friday. Jimi propagovaná sleva byla v průměru 44 %, ve skutečnosti v průměru zlevnil jen o 1 %. Další konkrétní příklady najdete zde v druhé polovině analýzy. Klamavé slevy však obecně ustupují do pozadí, déle monitorované e-shopy od nich úplně upouštějí a EU přijala novou směrnici, která řeší i férový výpočet slevy. Podle ní už jede i Hlídač Shopů.