Facebook má další chyby v metrikách. Vrací inzerentům peníze
Zdroj: Facebook
První chyby se začaly objevovat přibližně loni touto dobou. Většina z nich se ale týkala špatného výpočtu dosahu či měření stráveného času, tedy dat rozhodujících pro vyhodnocování (či zadávání) kampaní. Chyba odhalená v květnu měla poprvé vliv na samotný rozpočet – Facebook přibližně rok špatně účtoval počty kliknutí na karuselové video reklamy. Místo započítání pouze prokliku na webovou stránku zadavatele započítával i pouhé kliknutí na video s cílem zvětšení na celou obrazovku (u mobilních zařízení).
Důvěřuj, ale prověřuj
V rámci boje za svou pověst se Facebook již na začátku roku zavázal podstoupit audit svých metrik u Media Rating Council (Rada pro hodnocení médií). Chce tím zprůhlednit a ověřit přesnost svého měření. Zároveň s tím se obrátil na externí partnery, kteří mu pomáhají lépe chápat, co zadavatelé reklam potřebují a zároveň ověřují správnost jeho měření (Nielsen, comScore, Integral Ad Science, DoubleVerify). Nicméně o jedenáct měsíců později se objevila další chyba (resp. dvě).
Je přehrané video i zhlédnuté video?
Facebook v mobilní verzi stránky (nikoli v aplikaci) přehrával videa i když už se na ně uživatel nedíval (posunul se na stránce a video nebylo na displeji vidět). Totéž se dělo s videi v rámci služby Instant Article (tentokrát ale v mobilní aplikaci pro Android) při prohlížení s pomalým připojením k internetu. Obě chyby již byly opraveny a Facebook vrátil peníze poškozeným formou kreditů na jejich reklamní účty. Několika z nich dokonce částku přesahující 5 tisíc USD.
U mobilních zařízení vládnou v množství stráveného času na sociálních médiích jednoznačně k tomu určené aplikace. Vzhledem k tomu, že na Facebook chodí ve Spojených státech přes mobilní verzi webu jen asi 8 % uživatelů (v Praze je to 7 %), dá se předpokládat, že většinu „škod“ napáchali uživatelé Instant Articles v mobilní aplikaci pro Android. Pomalé připojení způsobilo, že než se video načetlo, uživatel se posunul níže v článku – ve standardním případě se mělo video načíst, ale spustit až v momentě, kdy se k němu uživatel vrátil. Chyba však způsobila, že se video začalo přehrávat automaticky po načtení, aniž by se k němu uživatel vrátil a koukal na něj. Facebook tedy účtoval přehraná videa, ale ani v jednom případě je uživatel neviděl.
Chybami se Facebook učí?
Ačkoliv poslední dvě chyby ovlivnily jen malý počet uživatelů i zadavatelů, nejsou ani zdaleka první. Seznam chyb se postupně natahuje, zatímco důvěra zadavatelů klesá. Audit metrik by měl být hotový na jaře 2019, ale Facebook z něj vzhledem k dosavadním problémům s pravděpodobností rovnající se jistotě nevyjde bez poskvrny. Na druhou stranu v jeho postavení druhého největšího příjemce investic do digitální reklamy se významného odlivu inzerentů obávat nemusí. Jak naznačuje následující citát, možná to je škoda pro celé odvětví.
„Když Facebook udělá chybu ve výpočtu jednou, měl by se stydět. Udělá-li ji podruhé, měli by se stydět ti, kteří mu slepě věří.“ Tim Peterson (Marketing Land)
Kam dál?
Přečtěte si, jak to bylo před rokem: Facebook opět napravuje chyby ve své analytice. Informoval chybně o organickém dosahu i o referrals a Facebook opět přiznává, že poskytoval špatná data