Forejt vs Morejt: Kdo na internetu schytal větší hejt?
Spolupráce McDonald's s šéfkuchařem Přemkem Forejtem nabrala v polovině sprna zcela nových rozměrů. Jeden z porotců televizní soutěže Masterchef se totiž stal hlavní postavou hudebního videoklipu k písni Mc’n’Roll z pera Kapitána Dema. Ulítlost s funkovým beatem o čerstvých surovinách v Mekáči vyvolala silné emoce a zároveň i jeden z nejlepších příkladů reakčního marketingu posledních let, když Bageterie Boulevard najala Martina Mikysku alias Mikýře na parodii Forejtovy podpory McDonald's. Mikyska s parukou vystupoval jako Forejtovo alter ego Martin Morejt a padaly z něj hlášky tohoto typu:
„Pro spolupráci jsem se rozhodl, protože je to sympatická česká firma a já nerozumím tomu, co je to brambora… Budu to zjišťovat 3 roky. Bageterie Boulevard je hřejivé místo plný úžasných lidí a já evidentně nejsem ani zčásti schopen pochopit koncept brambor…“
O rozvířených emocích můžeme rozhodně mluvit i v tomto případě. Měly ale pozitivní, nebo negativní znaménko?
Přesně na to se zaměřila analýza společnosti Adbros, která se podívala na sentiment spojený s oběma kampaněmi v období 17. - 26. srpna 2022.
Mc'n'Hate vs. fresh, fresh brambory
Za dané období obě kampaně vygenerovaly celkem 2978 zmínek. Drtivá většina, 2850 zmínek, se týkala kampaně McDonald's. Na spot Bageterie a Mikýře pak zbylo 128 názorů. Uživatelé se nevyhýbali ani srovnání s kampaněmi Michala Davida pro Penny a Kapitána Dema pro Lidl. Analytici posbírali reakce z Facebooku a YouTube.
Lidé většinou vyjadřovali hlavně názory vztahující se k samotné kampani McDonald's. Tyto zmínky tvořily 77 % všech sesbíraných názorů a nadpoloviční většina z nich, celkem 66 %, byla negativní.
Hodnocení se však nevyhnul ani samotný protagonista Přemek Forejt. 194 uživatelů vyjádřilo názor spojený s jeho profesní pověstí, ve 149 případech se jednalo o odsuzující reakce. Na přetřes přišla i jeho osoba, ta si vysloužila celkem 237 reakcí. Z 92 % se jednalo o negativně laděné názory, pozitivita a zen získaly pouze tříprocentní zastoupení.
Ke srovnání McDonald's s kampaněmi Lidlu a Penny se uchýlilo 120 uživatelů. Všech 34 lidí, kteří porovnali McDonald's a Penny, zaujalo v tomto srovnání neutrální postoj. V souboji s kampaní Lidlu pak McDonald's vychází jako poražený. Z 60 srovnávajících se 39 uživatelů přiklonilo na stranu počinu z dílny Lidlu a Kapitána Dema. Kampaně McDonald's a Bageterie si pak vysloužily 16 srovnání, kde se síly vyrovnaly. 5 reakcí bylo pozitivních, 6 neutrálních a 5 negativních.
Někteří uživatelé také nenechali bez povšimnutí nápadnou podobnost mezi kampaněmi McDonald's a loňskou reklamou na supermarket Edeka s Marcem Rebilletem. Ze 109 uživatelů jich 68 vyjádřilo znechucení nad snahou McDonald's okopírovat starší zahraniční spot, dalších 48 uživatelů pak zaujalo neutrální stanovisko.
Spolupráce Mikýře a Bageterie si ve sledovaném období vysloužila 60 zmínek, z nichž 53 % tvořila pozitivní a 30 % negativní hodnocení. Ve srovnání s ostatními kampaněmi, ke kterému se uchýlilo 27 uživatelů, si Morejt vysloužil pozitivní názor od 13 a negativní od 6 uživatelů. Na Mikýře jako osobnost pak reagovalo 128 lidí, mezi kterými převládaly ve 44 % neutrální a 36 % pozitivní postoje.
Vítěz a poražený v jedné osobě?
Ač reklamní kampaň McDonald's vyvolala na sítích spoustu reakcí, většina z nich byla negativní. Říká se, že špatná reklama je taky reklama, ale teprve čas ukáže, jaké dopady bude mít tato kampaň jak na řetězec, tak na image Přemka Forejta. Dá se říci, že z pohledu McDonald's se naplnil jeden z receptů na virál, kdy uděláte něco tak emočně nabitého, že se o tom musí každý bavit… a přitom zmiňuje vaši značku. Vzhledem k tomu, že hlavní vlna negativního sentimentu byla osobní na šéfkuchaře Přemka Forejta, je naším odhadem, že největším vítězem je McDonald's a to i tak trochu na úkor svého influencera.
Kam dál?
Vychutnejte si Mc’n’Rollovou pecku, kterou Martin Mikyska paroduje.