Hudba v reklamě - nejdřív hit, pak reklama, ale jde to i obráceně
Asi jste tu písničku už slyšeli a možná i někoho viděli opakovat cválající choreografii - Gangnam style se šíří rychlostí ptačí chřipky. Korejský zpěvák Psy si na YouTube připsal už skoro 300 milionů zhlédnutí. Občas se to přihodí a nějaká zahraniční šílenost poblázní celý svět.
V Americe ho pozvali do slavné Ellen Show, kde učil moderátorku Ellen a zpěvačku Britney Spears kroky. Doma v Koreji už Psy natočil několik “gangnam style” reklam - na mobilního oprátora, lednice a energetický nápoj.
Doma má našlápnuto k tomu, aby si na hitu pěkně vydělal, jedná také o reklamní spolupráci s deseti dalšími firmami. S marketingovou spoluprací za hranicí domovského státu to ještě tak rozjeté nemá. Obchodníci přemýšlí, jestli zájem vydrží a jestli Psy přijde ještě s dalšími hity, nebo skončí s tímto. Přesto se na něj některé společnosti rozhodli vsadit bez ohledu na to, jestli se stane početným zástupcem kategorie “one hit wonder”, nebo ne. V USA má zatím jistou spolupráci na módní kolekci pro společnost Jill Stuart. A je možné, že přijdou další kontrakty. Zastupuje ho stejný manažer jako například Justina Biebera.
Tato cesta, kterou se Psy dostal do reklamy, je ta klasická. Tvůrci spotu si vyberou nějaký známý hit z top žebříčků a použijí ho jako podkres (Psy do reklam propašoval i sebe a svoji choregrafii). Když se zaměříme na hudbu, máme ještě jeden postup.
Tedy přesně opačný, kdy se nejdříve především díky reklamě proslaví song a pak se stává slavnou i skupina a její další tvorba. To se stalo například u skupiny The Vampire Weekend. Jejich song Holiday si vybralo několik společností (Honda Motor a Tommy Hilfiger) a písnička si díky tomu dost polepšila v hudebních žebříčcích.
Zdroje: www.adage.com, www.businessweek.com