Jak sehnat práci v uznávaných kreativních agenturách v San Franciscu? Mladý Litevec na to šel přes koblihy
Kobliha je možná jen takové sladké nic s marmeládou, dokáže ovšem zázraky. O víkendu jsme se přesvědčili, že nedále funguje jako akcelerátor volebního úspěchu, a své přínosy má i v kreativním byznysu. Poukázal na to litevský marketér Lukas Yla, který dostal své CV do těch nejlepších agentur v San Franciscu.
Využil k tomu jednoduchý trik. Přišel přímo do agentury jako kurýr s krabicí plnou koblih s tím, že nese důležitou zásilku pro konkrétní osobu v dané společnosti, obvykle šlo přímo o CEO či o marketingového ředitele. Víko krabice ovšem po otevření odhalilo také jeho CV s nápisem: „Většina CV končí v koši, to mé ve vašem žaludku." Nechyběl ani odkaz na jeho účet na LinkedIn.
Zdroj: Lukas Yla
Koblihy ovšem zabraly. Lukas Yla řekl portálu Adweek: „Doručil jsem koblihy do více než 10 neznámějších agentur v San Fracisku, byly mezi nimi Mekanism, Teak, Heat, Eleven, Salt Branding, Muh-tay-zik Hof-fer, Grey, AKQA, Venables Bell a Duncan/Channon." Ve dvou z nich přitom získal ihned interview, lepší úspěšnost však prý měl při cílení na technologické společnosti.
To může být spojené s tím, že skutečně velké agentury mají recepci, která poslíčky k ředitelům nepropouští, takže Yla u nich proto ani neví, jestli se jeho pocukrovaná nabídka dostala do těch správných rukou.
Lukas Yla v roli kurýra. Zdroj: Lukas Yla
Pokud se vám to vše zdá jako tak trochu pubertální výstřelek, mýlíte se. „Jedná se o precizně utvořenou myšlenku vzniklou po několika iteracích. Vytvořil jsem si SWOT analýzu na základě mapování kreativního trhu a hlavních charakteristik mé cílové skupiny. Zpočátku jsem provedl A/B test u společností s rozdílnou velikostí, rozdílným publikem a vyzkoušel jsem několik variant copy. Vytvořil jsem speciální URL, abych mapoval offline výsledky. Podle toho jsem pak poté jednal, abych maximalizoval ROI kampaně," uvedl Yla.
A jaké jsou tedy výsledky? Celkově doručil na 4 desítky zásilek a byl pozván na 10 pohovorů. Je si přitom potřeba připomenout, že San Francisco není jen Mekkou vývojářů a technologických inženýrů. I kreativní byznys je zde na vzestupu a na každé volné místo připadá nespočet zkušených kandidátů. 25% úspěšnost v takovémto prostředí je tak více než povzbudivá. Zdá se tak, že koblihy jsou skvělým marketingovým tahákem. Platí to v pražském metru, na moravském maloměstě i v sídlech kreativních agentur v epicentru světových technologických inovací.