Konkurence Pinterestu, nebo mnoho povyku pro nic? Google potichu spustil Keen
Pinterest si jakožto celosvětový katalog nápadů neustále vymýšlí nové funkce, aby se značky mohly více přiblížit ke svým zákazníkům. Platformě v poslední době stoupá počet uživatelů (momentálně jich má 367 milionů), takže se pro brandy stává zajímavým prostorem, jak se nově prezentovat. Proto není divu, že se společnost Google pokouší z popularity této sociální sítě vytěžit maximum a přidat k tomu to, co v čem je dobrá – určitě se shodneme, že když potřebujeme najít relevantní informace, bývá často první volbou právě její vyhledávač. A přesně toto know-how chtějí vývojáři zúročit u platformy Keen.
Spoluzakladatel platformy CJ Adams říká:
„Na platformě Keen si sami určíte, jakým tématem se chcete zabývat, a pak si zorganizujete obsah tak, aby vám to vyhovovalo. Můžete se zajímat o pečení chleba, ornitologii nebo se vám může zamlouvat typografie. Keen vám umožní spravovat si obsah, který vás baví, můžete se svými přáteli sdílet své sbírky a na základě toho, co jste si uložili, vám bude nabízen další podobný obsah.“
Když se nad tím však zamyslíte, nejde zas o tak převratnou funkci. Každá sociální síť se totiž svým uživatelům snaží nabízet obsah na základě jejich chování a zájmů, protože je pak pravděpodobnější, že dojde z jejich strany k žádoucí interakci. Navíc Pinterest tuto personalizaci chytře vyřešil právě nástěnkou, kam si můžete ukládat inspirativní posty jiných. No a tyto dvě charakteristiky – nástěnku a personalizované vyhledávání – se Keen pokouší tak trochu „okopírovat“. Jenže aby platforma přežila, bude se od Pinterestu muset nějak odlišit.
Co tedy nabízí nového a originálního? Největší důraz klade právě na strojové učení implementované z Googlu, které uživateli vygeneruje obsah v souladu s jeho zájmy.
Adams k tomu dodává: „I když na dané téma nejste odborníkem, můžete na Keen najít obsah, který vám bude připadat zajímavý a pomůže vám objevovat další a další spřízněné informace.“
Strojové učení je užitečné. Vyhledávání podobných vzorců v široké mase dat s jeho pomocí je určitě efektivnější a rychlejší. Ale co když se zaměříme na úzce specializované koníčky a zájmy? Tady asi kolektivní intuice angažované komunity veškeré strojové učení překoná. Alespoň prozatím.
Jak data Google z projektu typu Keen může vytěžit? Pokud společnost shromáždí podrobné informace o zájmech uživatelů, určitě je pak může využít k lepšímu cílení placené reklamy ve své obsahové síti. A pokud se této platformě bude dařit, získá tak Google nový prostor pro nativní reklamu.
Ať už to s Keen dopadne jakkoliv, je zajímavé, jak Google rozvíjí AI napříč nejrozmanitějšími aplikacemi. Snaha o to, nabídnout uživateli na jeho dotaz relevantní informace, se určitě cení víc než algoritmus, který sice nutí lidi k většímu zapojení, ale už se nestará, zda mu nabízené výsledky k něčemu vůbec jsou.
Nechme se překvapit, zda Keen zapadne v propadlišti času, nebo si naopak postupem času získá uživatelská srdce.
Zdroje: The Verge, Search Engine Land