Nahlédněte pod pokličku fungování algoritmu příspěvků na Instagramu

11. 9. 2018 | Kateřina Tauchenová
Zobrazují se vám na Instagramu jako první fotky roztomilých koťátek a vy netušíte proč? Budete se divit, ale možná si za to můžete sami. Prostě jejich fotky moc často lajkujete.

Facebook na konferenci Machine Learning @ Scale mimo novinek ze světa sociálních sítí mluvilo také o algoritmu zobrazování příspěvků na Intagramu. Jeho fungování vysvětloval člověk více než povolaný – softwarový inženýr Thomas Dimson, který se na implementaci algoritmu osobně podílel. Na konferenci se s posluchači podělil nejen o to, jak celý proces vytváření a implementace algoritmu probíhal, ale především prozradil, jak vlastně algoritmus funguje a jakým způsobem hodnotí, které příspěvky ukáže danému uživateli na prvním místě a které naopak upozadí. Nahlédněte pod pokličku fungování Instagramu i vy.

Podle čeho tedy Instagram určuje relevanci a tedy pořadí zobrazených příspěvků ve vašem feedu? Hlavní roli hrají vztahy, které máte s jinými uživateli Instagramu. Jinými slovy řečeno, algoritmus se v první řadě soustředí na:

  • Lidi, jejichž příspěvky nejvíce lajkujete

  • Lidi, kterým píšete soukromé zprávy (direct messages)

  • Lidi, které na sítí vyhledáváte

  • Lidi, které znáte i v reálném životě

Jak konkrétně pak algoritmus tyto vztahy vyhodnocuje, už Dimson bohužel neprozradil. Naznačil však, že některé z nich mohou mít větší váhu než ostatní. Nejdůležitější je pro algoritmus zobrazování příspěvků engagement daného uživatele. Jednoduše řečeno je tedy důležitější to, jaký obsah na Instagramu lajkujete, než to, s jakými uživateli si posíláte soukromé zprávy.

Dimson také vysvětlil, proč se i Instagram – po vzoru ostatních sociálních sítí – uchýlil k implementaci tohoto algoritmu. Množství příspěvků, které uživatelé na Instagramu každý den sdílejí, totiž roste geometrickou řadou. Pokud by se uživatelům v jejich feedu zobrazovaly opravdu úplně všechny příspěvky od účtů, které sledují, mohli by se snadno a rychle začít cítit přehlceni obsahem. Zároveň by pro ně bylo velmi těžké najít na síti obsah, který skutečně chtějí vidět.

Z průzkumů, které Instagram realizoval, vyplynulo, že při chronologickém řazení feedu uživatelé přehlédli až 70 % relevantních příspěvků. Tato situace má podle Dimsona pouze dvě možná řešení – tím prvním je „donucení“ uživatelů, aby sledovali méně účtů, a tím druhým právě filtrování příspěvků pomocí algoritmu. Vzhledem k tomu, že první varianta je v podstatě nerealizovatelná, zdál se být algoritmus zobrazování příspěvků jediným rozumným řešením.

První informace o plánovaném zavedení algoritmu se na Instagramu setkaly s poměrně negativními reakcemi, a to především ze strany influencerů, kteří se báli snížení organického dosahu jejich příspěvků. Už ale výsledky testovacího provozu ukázaly, že u samotných uživatelů nový systém uspěl.

Jedinou metrikou, která po zavedení algoritmu u vybraných uživatelů klesla, bylo množství vyhledávání, která uživatelé za sledovanou dobu provedli. To však může být považováno za úspěch – může to totiž znamenat, že uživatelé našli příspěvky, které chtěli vidět, přímo ve svém feedu, a nemuseli je tak ručně vyhledávat.

Zajímavý je i pohled na časovou osu vývoje a testování algoritmu. U tak velké změny fungování Instagramu by se dalo předpokládat, že od prvotní myšlenky až po implementaci uběhne klidně rok nebo dva. Instagram to ale stihl za 9 měsíců.

A úsilí vývojářů a dalších lidí, kteří se na implementaci podíleli, se Instagramu evidentně vyplatilo. V druhé polovině roku 2016 – tedy po plošném zavedení algoritmu – se na tuto sociální síť přidalo 100 milionů nových uživatelů, což zvýšilo počet aktivních měsíčních uživatelů na 600 milionů. 400 milionů z nich přitom Instagram používá denně. Na růst počtu uživatelů samozřejmě nemělo vliv pouze zavedení algoritmu, ale výrazně k němu přispělo i spuštění funkce Stories a další změny a inovace, které Instagram svým uživatelům v poslední době přinesl. U přechodu z chronologického na algoritmické řazení příspěvků mnoho uživatelů vyjadřovalo svou nespokojenost s tím, že už věci nebudou jako dřív. Následující graf pak ukazuje, jak s jeho zavedením minimálně koreluje výrazná akcelerace nárůstu počtu měsíčních uživatelů. Těch je dle posledních statistik za 2. kvartál roku 2018 plná miliarda. 


Vývoj počtu měsíčních uživatelů Instagramu. Zdroj: Statista

Poodkrytí mechanismu fungování algoritmu je zajímavé jak z pohledu uživatele, tak i marketéra. Jako uživatel si člověk náhle uvědomí, že když bude v depresivní náladě vyhledávat a lajkovat fotky roztomilých koťátek, nejspíš se jich pak pár týdnů nezbaví, i když jeho deprese bude dávno pryč. Z marketingového hlediska jsme se pak díky této přednášce dočkali ujištění, že snaha o vytváření zajímavého a relevantního obsahu pro firemní účet není zbytečná, ale z dlouhodobého hlediska může značce opravdu něco přinést.

Štítky dokumentu: Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: