Pozor na typografické zločiny. Vznikla knížka, která vám je pěkně spočítá

19. 10. 2018 | Vozková Kristýna
Žádný typografický přečin nezůstane nepotrestán. Typografická knížka pokut vám vytmaví použití špatného fontu i rozmístění mezer a vypočítá vám tučnou pokutu.

Už se vám stalo, že vám agentura poslala text v nevhodně zvoleném fontu, napsaný v kapitálkách, křiklavým písmem a s řekou širší než je Amazonka? Nyní mu to můžete pěkně vytmavit s typografickou knížkou od společnosti Hoefler & Co. Uplatnění lze ale jistě najít více, grafik hnidopich najde důvod pro vystavení pokuty v české realitě téměř u každé druhé výlohy obchodu.

Za „ubohý výběr fontu” podle ní hříšník může přijít i o 250 dolarů, „nevhodný kerning” už je vyčíslený na 740 dolarů. Typografický zločinec se ale nemusí obávat. Obdržením pokuty neutrpí jeho peněženka, ale především jeho hrdost. Mezi celkem 32 přečiny z oblasti volby písma i kompozice textu najdete například „příliš křiklavé písmo”, neodpouští se však ani „text psaný v kapitálkách, který by byl lépe čitelný ve verzálkách” nebo „používání zkreslujících administrativních znaků, jako jsou čárové kódy a čísla formuláře”. „A také Helvetica,” dodává Jonathan Hoefler. „Helvetica znamená vždycky velký problém.”

Každá položka obsahuje kromě kolonky vyzývající k zaškrtnutí a výše pokuty také specifický kód. V případě nevhodně zvoleného fontu se pachateli Hoefler & Co. vysměje kódem 72-60-HUH, pokud se mu podaří „vytvořit v textu řeku”, elegantně na to upozorní kód 72-436-RVR (RVR odkazuje k typografickému termínu river, pozn. red.).

Do posledního detailu je promyšlený také obal ponižující knížečky o 50 listech (vysoce perforovaných, aby si vystavitel užil intenzivní zvuk při odtrhávání svého dílka). Desky v barvě námořnické modři zdobí oficiálně vyhlížející orel doplněný o nápis final_art_final9.ai" odkazující na to, že žádný finál nebývá napoprvé finální, a latinský citát FACIET MAIOR LOGO, do češtiny přeložený jako udělej to logo větší. Nechybí samozřejmě logo společnosti uprostřed. Knížečku je možné zakoupit za 10 dolarů v designovém obchodě Hoefler & Co. Na jejich stránkách se mimo jiné dočtete, že k jejímu vlastnictví nepotřebujete policejní uniformu. I když je možné, že by jejímu majiteli zajistila bezpečí před rozhořčenými adresáty pokutovacích lístků.

A jak celý nápad vznikl? „Začátkem léta dostal přítel pokutu za nějaké zcela absurdní porušení pravidel silničního provozu. To nás přivedlo na myšlenku zabývat se absurdními tématy se zcela vážným vyzněním," uvedl Hoefler.

Jedná se o skutečně revoluční nápad, který je (bohužel nebo bohudík) aplikovatelný i na další oblasti podnikání. Můžeme tedy doufat, že se myšlenka nebude šířit jako lavina a také že pokuty nezačnou být reálné. Existuje totiž vážné riziko toho, že vystavením jednoho lístku se v blízké době stanete také  jejich adresátem. Tak bychom pak mohli místo své práce celé dny jen vyplňovat hromady pokut.

Zdroje: fastcompany.comtypography.com

Kam dál?  



Podívejte si na skvělou  reklamu od Adobe, ve které chce otravný kreativec po nebohém grafikovi, aby do hodiny vytvořil bláznivý vizuál pro fiktivní značku piva WolfBear Ginger Beer. Hlášek o „roztomilém chlupatém koťátku, které má ovšem pohled krvelačného tygra lidožrouta“ totiž není nikdy dost.

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: