Reklama týdne: IKEA mění pozici. Už nechce být „ten levný“ nábytek
Ukázka z videa IKEA – The Jewel. Snímek obrazovky z videa na YouTube
Nová kampaň IKEA pro španělský trh chce změnit vnímání značky – z levného nábytku se snaží posunout mezi luxusní zboží. Alespoň, co se vzhledu týče. Nové dva reklamní spoty zachycují luxusní interiér s romantickým až smyslným příběhem, když v tom do záběru vstupuje „obyčejný“ člověk, který diváky informuje, že gauč/skříň jsou z IKEA.
Ukázka z videa IKEA – The Jewel. Převzato z AdWeek
Sloganem kampaně je „IKEA se hodí kamkoliv“ (IKEA fits everywhere) a dělá si tak trochu legraci z reklam na luxusní zboží (konkrétně šperky a hodinky). Spot nazvaný Šperk (The Jewel) ukazuje krásnou mladou slečnu, která právě dostala náhrdelník s přívěskem ve tvaru motýla. Vydá se na cestu svým obrovským domem, v romantických vzdušných růžových šatech, létají kolem ní motýly a pod schody na ni čeká jednorožec. Poté co usedne do krásného gauče v obývacím pokoji vejde druhá žena, která diváky upozorní, že i v tak nádherném interiéru je skříň z IKEA.
Druhé video hraje na smyslnou notu a využívá typického zvuku tikání hodin, kdy se k sobě dva milenci pomalu přibližují a střídavé „tik“ a „tak“ zvyšuje vzrušení. V tom však opět vstoupí běžně oblečený pán s tím, že je to vše velmi krásné, ale ten gauč, na kterém pán sedí, je z IKEA.
Kampaň pro IKEA vytvořila španělská agentura McCAnn Spain, která již loni natočila podobné video (vyhrála s ním Epica Awards). Starší spot se taktéž odehrává v opulentním zámku, kde jeden z hostů „čaje o páté“ najde inbus (šestihranný klíč, typický pro nábytek IKEA, pozn. red.) – následuje hon na toho, kdo jej ztratil, respektive co s ním vůbec dělal. Na konci videa se vrátí domů manžel, a s naprostou samozřejmostí ukáže na některé kousky nábytku v salonu s tím, že jsou přeci z IKEA.
IKEA se těmito „luxusními“ spoty snaží zvýšit povědomí o tom, že její výrobky nepatří jen do levných interiérů, ale že jimi lze vybavit domácnost bez ohledu na „společenskou vrstvu“ jejích vlastníků. Cílem je odstranit vnímání značky IKEA jako nekvalitního levného nábytku. Humor a nadsázka mají (minimálně) dobrý virální potenciál.
Kam dál?
Před 16 lety vznikla jedna z nejikoničtějších reklam, které kdy IKEA natočila. Spot o opuštěné červené lampě získal srdce diváků i cenu Grand Prix v Cannes. Nyní IKEA přichází s důstojným pokračováním.