Reklamy i Stránky na Facebooku a Instagramu budou transparentnější
Facebook pokračuje s dalšími změnami, které reagují na skandál okolo společnosti Cambridge Analytica. Novinky oznámené ve čtvrtek 6. dubna by měly zvýšit transparenci a zodpovědnost u reklam. Přináší změny pro správu všech facebookových stránek obecně, jejích hlavní díl se ale snaží zabránit narušení politických voleb.
Pravost a transparentnost Stránek
Minulý týden Facebook oznámil, že lidé, kteří spravují Stránky s vysokým počtem followerů budou muset být ověřeni a doplnil:
„Ti, kteří spravují velké stránky a neprojdou tímto procesem, nebudou moci zveřejňovat příspěvky. Tak bude pro lidi mnohem obtížnější spravovat stránku pomocí falešného účtu, což je přísně proti našim zásadám. Uživatelům také ukážeme další související informace o Stránkách, aby mohli efektivně posoudit jejich obsah. Budou moci například zjistit, zda stránka změnila svůj název.”
Politické informace mají být transparentní
Facebook představil nové změny, které se budou týkat správy reklam i Stránek na Facebooku i Instagramu. Tyto změny mají zajistit, že jakmile uživatel navštíví určitou Stránku či reklamu, bude ihned vědět, kdo za nimi stojí. Současně také budou k dispozici reklamy, které daná Stránka spravuje, i když nebudou cíleny zrovna na daného návštěvníka. Tyto změny mají zvýšit transparentnost, zodpovědnost, a také zabránit zásahům do voleb.
V říjnu loňského roku Facebook oznámil, že pouze autorizovaní inzerenti budou moci realizovat reklamní kampaně zaměřené na volby. Tento požadavek je nově rozšířen na reklamy týkajících se konkrétně vybraných témat, například politická témata, o kterých se debatuje napříč zemí. Tato témata nejsou ještě přesně specifikována, nicméně Facebook na jejich sestavení spolupracuje se třetími stranami a v průběhu času je bude zveřejňovat. Aby se inzerenti mohli autorizovat a tedy spouštět reklamní kampaně, budou muset potvrdit svou identitu a lokalitu.
Další změnou je, že tyto reklamy ponesou v levém horním rohu označení „Political Ad” („Politická reklama”) a vedle tohoto textu bude oznámení o inzerentovi, který za ni platí. Proces autorizace je aktuálně testován a zmíněná označení budou viditelná uživatelům v Americe již na konci tohoto jara a následně se mají rozšířit i do dalších zemí.
Politické reklamy může nahlásit kdokoliv
Facebook si je vědom, že nemůže zachytit každou reklamu, která by měla být označena coby politická. Z tohoto důvodu investuje do vývoje umělé inteligence a náboru více lidí, aby bylo zachyceno co největší množství reklam. Současně se do označování reklam může zapojit kdokoliv, stačí když u reklamy kliknou na tři tečky a zvolí následně možnost „nahlásit reklamu”.
Další krok v rámci této iniciativy je spuštění speciálního politického archivu, ke kterému má dojít v červnu tohoto roku. Ten má obsahovat všechny reklamy označené coby politické a bude zobrazovat obrázek a text, a také informace jako je vynaložená částka a demografické cílení.
Jak by tento archiv měl vypadat se podívejte ve videu níže.
Political Ad Archive Zveřejnil(a) Facebook dne 5. duben 2018
Mark Zuckerberg minulý týden při hovoru s novináři uvedl, že volební úsilí po celém světě bude pro společnost v roce 2018 jejím hlavním cílem. Také doplnil, že společnost podporuje tzv. Honest Ads Act, což je dvoustranná legislativa, představená v americkém Kongresu na podzim minulého roku, která vyžaduje větší transparentnost politických reklam zakoupených na největších online platformách.
Americký senátor Mark Warner, který se také podílí na Honest Ads Act, kvituje Facebook za jeho politické snahy:
„Většina z placených reklam, které Internet Research Agency provozovala na Facebooku před volbami do roku 2016, nezmínila Hillary Clintonovou nebo Donalda Trumpa, ale zmiňovala se o rozvratných politických otázkách jako jsou zbraně, práva LGBT, imigrantech a rasových otázkách. A proto je dnešní oznámení Facebooku tak důležité."
Internet Research Agency je ve světě fake news známým subjektem. Právě aktivity této organizace na Facebooku vyšetřoval americký Kongres v souvislosti s ovlivněním amerických prezidentských voleb zahraničními mocnostmi. Shledal přitom, že její vliv byl značný. Vytvořila stovky falešných účtů za účelem šíření chaosu a falešných zpráv.
Plánované změny vyvolávají u inzerentů řadu otázek a obav, nicméně Josh Nanberg, prezident politické a mediální poradenství Amperstand Strategies uvedl, že političtí inzerenti s čistými úmysly, by neměli mít žádný problém se identifikovat v souladu s pravidly Facebooku.
Vzhledem ke skandálním informacím, které v souvislosti se zneužíváním Facebooku vyplývají na povrch, není divu, že se proti nim tato platforma snaží vymezit a v budoucnu jim zabránit. V následujících měsících uvidíme, jaké výsledky tyto změny přinesou.
Kam dál?
Facebook smazal na 270 stránek ruské organizace Internet Research Agency , která dle něj opakovaně jednala klamavě a snažila se manipulovat lidi v USA, Evropě a Rusku. Mark Zuckerberg prohlásil, že je přitom nechce na Facebooku, nikoliv na světě. Chystá další opatření pro volby v USA, Mexiku, Indii, Brazílii, Pákistánu a Maďarsku.