Špína dotykových obrazovek: všechny testované digitální kiosky v britském McDonald's nesly stopy lidských výkalů
Zdroj: Evoke
O klávesnicích se říká, že jsou často špinavější než záchodové prkénko. Hygienicky znepokojivé zprávy se ale týkají i dalších rozhraní, přes která člověk ovládá elektronická zařízení. Výzkum menu na dotykových obrazovkách v McDonald's ve Velké Británii ukázal, že každá z testovaných obrazovek na sobě nesla prvky lidských výkalů.
Výzkum byl proveden pracovištěm Londýnské metropolitní univerzity a deníkem Metro. Všechny testované obrazovky měly pozitivní test na koliformní bakterie, tedy ty spojené s kontaminací výkaly nebo odpadem. Některá ze zařízení na sobě nesly bakterie listeriózy, jež může způsobit například potraty u těhotných žen. Výzkumníci přitom mají za to, že za přenos bakterií mohou nemyté ruce zákazníků, kteří digitální kiosky používají.
Odborník na mikrobiologii z Londýnské metropolitní univerzity Paul Matawele uvedl pro Metro:
„Všichni jsme byli překvapeni tím, kolik bakterií z žaludku a výkalů bylo na dotykových obrazovkách přístrojů… Dotyková technologie je v našich každodenních životech čím dál více přitomná, ale výsledky této studie ukazují, že by lidé neměli jíst jídlo hned poté, co se jich (displejů) dotknou. Jsou nehygienické a mohou šířit nemoci.“
Na jedné z poboček byl ve vzorku z dotykového displeje nalezen stafylokok.
„Vidět na jednom z těchto přístrojů stafylokoka je znepokující, protože je značně nakažlivý. Začne to u nosu, když se ho lidé dotknou prsty, a poté ho přenesou na dotykovou obrazovku. Může ho pak chytit někdo jiný, pokud by se dostal do otevřené rány, může to být nebezpečné,“ vysvětlil Matawele.
Podle mluvčího britského McDonald's jsou objednávací displeje přes den často čištěny sanitárním roztokem a všechny restaurace navíc mají toalety, kde si mohou zákazníci umýt před jídlem ruce.
Dle Mataweleho spočívá řešení v silnější dezinfekci a jejím častějším použití. Používání displejů samotných je natolik v souladu s běžným chováním lidí připoutaných k obrazovkám svých telefonů, že je seznámení s výsledkem této studie nijak zvlášť neznepokojovalo. Je to vidět i na následujícím videu deníku Metro.
McDonald‘s začal dotykové obrazovky testovat před 4 lety v Austrálii a od té doby nacházejí čím dál výraznější využití. Pro globální řetězec to má několik výhod. Tou první je, že dotykové obrazovky pro objednání snižují počet pracovníků potřebných na pobočce. McDonald’s historicky těžil z práce náctiletých brigádníků, pro ně zejména na Západě není už v dnešní době natolik atraktivním zaměstnavatelem. Tablet ve srovnání s teenagerem neodmlouvá a je levnější.
Použití digitálních obrazovek k objednání navíc navyšuje i průměrnou výši objednávky. „Přicházíme na to, že když lidé nad objednávkou více přemýšlejí, více si vyberou,“ prozradil letos CEO McDonald's v USA Steve Easterbrook pro NBC s tím, že ještě před dvěma lety jste mohli být v McDonald’s obslouženi po vystání fronty u pultu, případně v drive-thru. Nyní je v globálním měřítku v nabídce mnohem více variant od objednání přes mobil, digitální kiosek až po variantu click-collect, kdy vám pytlík s objednávkou přinese obsluha před pobočku na chodník.
Mnoho z těchto forem objednávky je vázáno na použití dotykových obrazovek. A jak ukazuje tento výzkum, nese to i svá zdravotní rizika. Je zřejmé, že s rozšiřováním dotykových technologií ve formě asistentů pro objednání v kamenných prodejnách se tato problematika stává naléhavější a zdaleka ne jen výlučná pro McDonald's. Pro poskytovatele digitálních kiosků se tak objevuje další výzva: zaměřit se nejen na UX softwaru a možnost objednání bez zádrhelů, ale taky na udržení jistých hygienických standardů zařízení.
Zdroje: Metro, The Washington Post
Kam dál?
McDonald's nedávno naznačil svou budoucnost otevřením pobočky, která připomíná Apple Store. A ano, tušíte správně, že objednávání stojí zejména na digitálních kioscích.