TikTok se mění kvůli EU. Jeho mocný algoritmus půjde vypnout
Zdroj: Stock photos on Shutterstock
TikTok stojí a padá na svém algoritmu se schopností doporučovat obsah, o kterém by vás ani nenapadlo, že by vás mohl bavit, ale dokáže vás přikovat k obrazovce na dlouhé hodiny. Regulace EU, konkrétně Digital Services Act a Digital Markets Act, může tuto supersílu omezit. TikTok už uvádí řadu změn, kterou je kvůli nim nucen vůči evropským uživatelům zavést.
Personalizaci půjde vypnout
Právě díky zmíněnému algoritmu není na TikToku tak důležité, koho sledujete, ale spíše, jaký obsah je vám do feedu přidělen a jak s ním interagujete. To vše půjde vypnout a uživatel pak uvidí zcela jiný feed. TikTok sám přiblížil, co nastane po vypnutí personalizace:
„To znamená, že místo toho budou v doporučeních Fory You a Live zobrazena oblíbená videa z míst, kde uživatel žije, a z celého světa, namísto toho, aby jim byl doporučován obsah na základě jejich osobních zájmů. Stejně tak při použití neosobního vyhledávání [uživatelé EU] uvidí výsledky složené z oblíbeného obsahu z jejich regionu a ve zvoleném jazyce. Doporučení od sledovaných a Přátel zůstanou zobrazovat tvůrce, které sledují, ale chronologicky, nikoli na základě profilu diváka.“
Personalizovanou reklamu pro uživatele EU ve věku 13-17 let pak TikTok vypíná napevno.
Škodlivý obsah půjde jednodušeji nahlásit
Digital Services Act (DSA) nutí velké social media platformy, aby informovaly unijní úřady o tom, jak bojují s šířením fake news a škodlivého obsahu. TikTok se snaží, aby mu s tím pomohli více uživatelé. Příspěvky proto půjde označit jako nevhodné, a poté budou moci uživatelé vybrat ze seznamu kategorií, jako jsou nenávistné projevy, obtěžování nebo finanční trestné činy.
„Obsah, který bude nahlášen jako nezákonný, bude nejprve přezkoumán na základě našich zásad komunity a v případě, že porušuje zásady TikToku, bude globálně odstraněn. Pokud ne, pak náš nový specializovaný tým moderátorů a právních specialistů posoudí, zda neporušuje zákon, a omezíme přístup k obsahu pouze v dané zemi," říká TikTok s tím, že bude uživatele také informovat o tom, že byl jejich obsah nahlášen, a dá jim možnost se proti případnému rozhodnutí odvolat.
TikTok chce přidat více transparentnosti do svého způsobu moderace obsahu obecně:
„Pokud například rozhodneme, že video není vhodné k doporučení, protože obsahuje neověřená tvrzení o volbách, které se teprve odehrávají, dáme o tom uživatelům vědět. Budeme také sdílet více podrobností o těchto rozhodnutích, včetně toho, zda byla akce provedena automatizovanou technologií, a vysvětlíme, jak se mohou tvůrci obsahu i ti, kteří podají oznámení, proti rozhodnutí odvolat.
EU stojí s botou právníka na krku sociálních sítí
Všechny tyto změny nejsou důsledkem nějaké dobré vůle TikToku nebo dalších sociálně-mediálních platforem. Digital Services Act a další vznikající regulace ukazují, že EU představuje prostor, který chrání v celosvětovém měřítku nejvíce soukromí a další práva online uživatelů.
Dánská europoslankyně a proponentka DSA, Christel Schaldemose, mluvila již před dvěma lety o důležitosti dané regulace takto:
„Nyní demokraticky získáváme zpět své online prostředí. DSA přivádí technologickou regulaci EU do 21. století a je nejvyšší čas. Zprostředkovatelské služby utvářejí naše životy — od způsobu, jakým se seznamujeme se svou drahou polovičkou, přes to, kde nakupujeme vánoční dárky, až po to, jak čteme zprávy. Rostoucí vliv online prostředí na naše životy však není jen k lepšímu: algoritmy zpochybňují naši demokracii šířením nenávisti a rozdělení, technologičtí giganti zpochybňují naše rovné podmínky a online tržiště zpochybňují naše standardy ochrany spotřebitele a bezpečnosti výrobků. To musí přestat. Proto budujeme nový rámec, aby to, co je nelegální offline, bylo nelegální i online."
A nejen absence nově vzniklé sociální sítě Threads na území EU naznačuje, že i ty největší digitální platformy s miliardami uživatelů se musí přizpůsobit, a není to pravděpodobně jednoduché. Platí to i pro TikTok, který právě pod tlakem DSA musí evropským uživatelům nabídnout On/Off tlačítko na jeho algoritmus pro servírování personalizovaného obsahu. Jeden klik může znamenat škrtnutí jeho největší výhody. Ďábel je ovšem v detailu. Důležité bude i to, jak moc jednoduché bude pro uživatele personalizaci vypnout.
Zdroje: Digital Services Act, Digital Markets Act,
Kam dál?
Jak funguje TikTok pro značky v Čechách? To se dozvíte ZDE.