Většina zboží pod 10 dolarů! Amazon Haul má být konkurencí Temu nebo Shein
Zdroj: Amazon
Velká online tržiště, jako jsou Temu, Wish nebo Shein, jsou nesmírně populární u zákazníků. Na druhé straně jsou obviňována mnoha online prodejci nejen z České republiky z nekalého a dumpingového boje. Do přímé konkurence se zmíněnými čínskými „potížisty“ nyní vstupuje s podobnou cenou a taktikou Amazon, spouští Amazon Haul.
Toto online tržiště má nabídnout široký výběr produktů s cenovkou převážně do 20 dolarů (479 Kč), velká část produktů by se ovšem měla vejít do poloviční částky.
Čínská online tržiště obhajují svou nízkou cenu tím, že zkracují dodavatelský řetězec. Domlouvají se přímo s výrobci a následně doručí zboží klidně za měsíc. Posílají zboží lodí, nedoletí vám z Číny za pár dní. Místní e-shopy si nicméně stěžují i na jejich agresivní marketingové taktiky, kdy zvyšují cenu za proklik u online reklamy u většiny produktových kategorií. I proto čelí podezření z dumpingových aktivit — tedy že na velké části ze svých prodejů musí prodělávat, a činí tak pro likvidaci konkurence a zvýšení tržního podílu.
Amazon si jistě vezme něco z jejich přístupu. „Pro zákazníky je důležité najít skvělé produkty za velmi nízké ceny a my nadále zkoumáme možnosti, jak spolupracovat s našimi prodejními partnery, aby mohli nabízet produkty za velmi nízké ceny,“ uvedl pro BBC Dharmesh Mehta, viceprezident společnosti Amazon pro celosvětové prodejní partnerské služby.
Zdroj: Amazon
Amazon spouští zatím svůj Haul jen na americkém trhu, kde bude dostupný v jeho aplikaci Shopping. Má tedy značnou konkurenční výhodu do začátku. Zákazníci mají očekávat „šíleně nízké ceny“, kdy má být většina zboží do 10 dolarů. Zboží už nad 25 dolarů má být doručeno zdarma. Objednávky ve výši 50 dolarů a víc obdrží slevu 5 %, nákupy nad 75 dolarů 10 %.
Čínská online tržiště jsou známá tím, že lidé jejich zboží příliš nevrací, i když je poškozené, nekvalitní nebo jim nesedí. Při ceně poštovného za zpětné zaslání se to prostě nevyplatí. Zde bude velká výhoda Amazonu, protože zboží s cenou nad 3 dolary jde vrátit do 15 dnů bezplatně na v rámci široké sítě výdejních míst v obchodech Whole Foods, ale i v rámci výdejních boxů Amazon Lockers nebo poboček UPS.
Další výtkou vůči čínským e-shopům je častá neexistence certifikátů bezpečnosti, zejména u plastových produktů. Amazon tvrdí, že jím prodávané produkty budou bezpečné a poskytuje na ně záruky.
Svět e-commerce nyní očekává, zdali Amazon svůj Haul zvládne dovést k profitabilitě i při dodržení standardů, jež čínské online tržiště nenabízí. Tento projekt v sobě nese i reputační riziko pro Amazon, který jistě nechce dominantně nést nálepku „prodejce levných čínských šuntů“.
České e-shopy se mohou zatím utěšovat tím, že výhodu v podobě sítě Amazon Lockers nebo velkého rozšíření aplikace Amazon Shopping má e-commerce gigant na svém domácím trhu. Další konkurenci s lepšími zákaznickými službami než čínská tržiště rozhodně nepotřebují.
Zdroje: BBC, Amazon