Vstupujeme do nové éry Facebooku? Přichází Graph Search
Včerejší tisková konference v sídle Facebooku byla dopředu brána jako velká událost. O tom, co bude jejím obsahem, se ale jen spekulovalo. Novinky jsou rozhodně zásadního charakteru. Po News feedu a Timeline má mít Facebook další pilíř: Graph Search. Zcela nové pojetí vyhledávání na největší sociální síti. Ano, klasické internetové vyhledávání Facebooku dosud příliš nešlo. Graph Search má ovšem nabízet něco jiného. Hranicemi pro jeho vyhledávání by měl být social graph uživatele (sociogram, graf znázorňující vzájemné vztahy mezi konkrétními uživateli na Facebooku) a má být schopen hledat i detaily.
Jako příklad byl uveden dotaz: „Kteří z mých přátel žijí v New Yorku?“ Systém má být natolik inteligentní, že dokáže do vyhledávání promítnout i míru interakce s konkrétními lidmi. Mezi zobrazenými výsledky by tak měli být v nastíněném případě mezi prvními ti Newyorčani, s kterými přichází uživatel nejčastěji do kontaktu (samozřejmě v rámci „modrobílého virtuálního světa"). Vyhledávat ale lze i na základě lajků příspěvků, fotografií a stránek. Jednoduše tak například mezi svými přáteli vyhledáte fanoušky seriálů Dexter či fotografie z určité lokace. Fotky také půjde snadno seřadit podle počtu lajků.
Graph Search nyní startuje v beta verzi. Bylo to zdůrazněno s tím, že i proto se nyní vztahuje pouze na 4 oblasti: lidi, fotografie, místa a zájmy. Zažádat o něj si můžete ZDE. Mark Zuckerberg zdůrazňoval, že je vše děláno s ohledem na soukromí uživatelů a nelze najít nic jiného, než k čemu by se hledající mohl dostat i bez využití Graph Search. Využití v praxi může vypadat i tak, že přijede do města vaše oblíbená kapela a vy nechcete jít na koncert sami. Zeptáte se tak, kdo z vašich místních přátel má danou skupinu také rád. A potom je můžete oslovit s daleko větší pravděpodobností, že budete s vaším návrhem úspěšní, než kdybyste například zveřejnili dotaz / pozvánku jen s pomocí statusu.
Je pochopitelné, že Facebook přináší změny s touhou zpeněžit je. Graph Search má rozhodně takový potenciál, může být užitečný i pro značky a jejich facebookové stránky. Na tiskové konferenci byl uveden příklad „sushi restaurace, kterou navštívili mí přátelé v Los Angels“ a „TV pořadů, jež mají v oblibě mí přátelé“. Zatím nejsou oznámeny žádné nové reklamní formáty, mezi výsledky se budou zobrazovat z těch stávajících Sponzorované příběhy („Sponsored Stories“) a Sponzorované výsledky („Sponsored Results“). Pořadí výsledků vyhledávání bude záležet na celé řadě faktorů, včetně těch spojených se stránkami. I proto nadále zůstává hlavní radou pečovat co nejlépe o své firemní stránky a mít co nejaktivnější fanoušky, u obchodů a podniků se jistě vyplatí vyplnit svou adresu. Facebook ve svých radách firmám upozorňuje, že, pokud někdo bude hledat restauraci v konkrétním městě, prvně se ve výsledcích ukážou ty oblíbené u jeho přátel. Je tak potřeba přitáhnout ty správné lidi a mít obsah, s kterým budou chtít interagovat. Další informace o využití Graph Search pro firmy jsou na stránkách Facebook Studia.
Facebook představuje Graph Search jako malou revoluci a nástroj sociálního vyhledávání v oblasti, v které nemůže Google konkurovat kvůli nedostatku dat. Vzhledem k dosavadní zkušenosti s tím, jak Facebook zvládá vyhledávání obecně, je třeba určitá opatrnost. Je však nutné uznat, že samotný koncept vypadá velmi zajímavě a může být přínosný pro uživatele i značky. Možná tak skutečně vstupujeme do nové éry Facebooku.
Zdroje: www.engadget.com, www.facebook.com/business, www.mashable.com