Zpráva o české reklamě 2018: loni se v ní proinvestovalo 113 miliard korun
Za loňský rok se v reklamě proinvestovalo přibližně 113 miliard korun. Vyplývá to z průzkumu mezi zadavateli z března letošního roku, který realizovala AKA ve spolupráci s výzkumnou agenturou Nielsen AdMosphere. Tím se obor komunikace a reklamy řadí mezi významná průmyslová odvětví. Je také exportním oborem, protože mnoho reklamy pro zahraničí se produkuje v České republice.
Podle stejného průzkumu se na celkové investované částce podílejí přibližně stejně mediální i nemediální komunikace.
„Komunikace je dospělým průmyslem, který svým obratem překonává mnohá tradiční odvětví. Že tak není vnímána, je důsledkem nedostatečného monitorování ekonomických výkonů. Údaje, které máme k dispozici, nezahrnují navíc komunikaci pro regionální a lokální firmy nebo exportní výkony,“ říká ředitel AKA Marek Hlavica.
Podle údajů Nielsen AdMosphere jsou největšími zadavateli roku z hlediska mediálních výdajů Kaufland, Lidl a Alza podle ceníkových cen. Kaufland navýšil své investice o 73% meziročně. Z hlediska sektorů vedou podle očekávání obchodní řetězce. Mezi největšími pěti sektory už nefigurují telekomunikační operátoři.
Zadavatelé z oblasti veřejné zprávy, kteří investují do informačních kampaní za loňský rok, vypsali necelých osm set výběrových řízení za 1,1 miliardy korun. Mírný pokles oproti loňskému roku vyvažuje pozitivní trend počtu zrušených výběrových řízení. Těch bylo loni jen 12.
Print agentury Y&R Prague pro magazín Reportér zísal na Cannes Lions 2018 stříbro.
V uplynulém roce pokračovala koncentrace vlastnictví na mediální scéně. Lze říci, že v podstatě skončil proces přechodu zásadních médií do vlastnictví několika málo silných podnikatelských skupin. Hospodářská konjuktura znamenala zvýšení investic do reklamy a komunikace. Rostoucí poptávka samozřejmě znamenala nárůst cen inzertního prostoru, především v TV (nárůst investic do reklamy vs. stagnace umístěných GRP), a to cca o 10 %. Nicméně TV stále zůstává primárním komunikačním kanálem.
Mediální agentury na výše zmíněná fakta reagovaly a reagují hledáním nových obchodních modelů, komunikačních platforem, nabídkou propojování on-line platforem s „tradičními médii“, silnějším zapojováním moderních technologií atd. Zde také registrujeme zvýšenou poptávku klientů.
Zvyšuje se proto také poptávka po cross platformních a cross mediálních nástrojích, včetně výzkumů. Zde chtějí být v roce 2019 mediální agentury velmi aktivní.
Komunikace je stále polem pro uplatňování technologických novinek – například automatizované komunikace s klienty pomocí chatbotů nebo automatizace on-line marketingu pomocí sofistikovaných algoritmů, které dokážou v daný okamžik zvolit správnou taktiku, zásah i cenu nabízeného produktu.
Technologický posun a prolínání oborů stojí za další novinkou. Na přelomu roku se ustavila v rámci Asociace komunikačních agentur nová sekce, která překračuje úzký rámec komunikace. Sekce zaměřená na souběžnou transformaci oboru marketingu a obchodních modelů přivítala mezi své členy i poradenské společnosti Deloitte, KPMG a Adexpres.
Kam dál?
Mezinárodní srovnání české reklamy reflektují prestižní soutěže. Nejceněnější – dva stříbrné a tři bronzové canneské lvy si odnesly agentury Young&Rubicam a Geometry Global. Velmi úspěšné byly aktivační agentury, které ve specializované evropské soutěži IMC Awards nasbíraly dvě zlata, šest stříber a devět bronzů. Tři zlata a jeden bronz získaly české agentury na soutěži Epica, ve které hodnotí porotci z oborových medií z celého světa. Více najdete v článku Česká kampaň Amnesty International na podporu menšin v Rusku bere na Epica Awards zlato.