Barometr nálady: Jak vidí české e-shopy rok 2013
Čistě dle číselných vyjádření se českým e-shopům daří. E-commerce vloni vykázala růst 15 %. Jak však úspěch vnímají samotné e-shopy? Na hodnocení minulého roku a výhled do toho příštího z jejich pohled se zaměřila ve své studii společnost Acomware.
Nejzajímavější data
- Ačkoliv e-shopy stále nejvíce investují do SEO a PPC reklamy, zvyšuje se stále jejich zájem o práci s vlastním zákazníkem. Investice do PPC klesají, suma vložená do emailingu i další práce se zákazníky se navyšuje.
- Největším strašákem pro celý online trh je bezpochyby tlak na snižování cen. Obává se jej více než polovina internetových obchodů.
- Technologie se posouvají vpřed a e-shopy jsou si toho vědomy. Za největší loňský úspěch proto považuje více než pětina z nich zlepšení svých technologií.
- Internet se stává stále více konkurenčním prostředím, i proto bude více než polovina e-shopů celkové investice tento rok navyšovat.
Vývoj obratu
Více než tři čtvrtiny internetových obchodů, které se zúčastnily průzkumu, vykázaly v roce 2012 růst nebo přinejmenším stagnaci obratu.
V odhadu obratu za rok 2013 jsou e-shopy optimistické – 94 % předpokládá růst či nejhůře stagnaci.
Obrat a investice
Téměř polovina e-shopů plánuje navyšování investic, necelé dvě pětiny mají rozpočet na přibližně stejné úrovni jako vloni.
Z e-shopů, které vloni zaznamenaly pokles obratu, nehodlá investice navyšovat celých 80 %. Naopak pouze 10 % těch, které vloni obrat zvýšily, bude rozpočet krátit.
Výrazné navýšení obratu (nad 30 %) očekávají e-shopy, které rostly i v loňském roce.
Úspěch a rizika
Za největší úspěch považují české online obchody zejména stabilizaci, nebo dokonce růst tržeb a zlepšení technologií.
Jako největší riziko pro své podnikání vnímají e-shopy na prvních místech tlak na snižování marže a růst konkurence.
Investice v rámci marketingu
Hlavní oblasti investic v rámci marketingu se oproti loňskému roku víceméně nezměnily. České e-shopy vynakládají prostředky především na SEO, srovnávače a PPC.
Zvyšuje se však zájem o emailing, remarketing a optimalizaci webu a testování, propadá naopak display reklama. Pokles zaznamenaly i PPC kampaně – ze 44 % klesl jejich podíl na marketingovém rozpočtu na 33 % – stále jsou však ve středu zájmu českých online prodejců.
Celkové investice
Investice do marketingu však nejsou na prvním místě. V celkovém rozpočtu budou největší položku letos tvořit náklady na zkvalitnění současné nabídky a zlepšení práce se zákazníkem.
Nejméně naopak e-shopy investují do logistických služeb a zavádění nových prodejen či výdejních míst.
Možnosti růstu
Hlavní oblasti investic českých e-shopů reflektují jejich vnímání možností růstu. Nejvíce e-shopů předpokládá, že se mohou rozvíjet v práci s vlastními zákazníky, rozšířením produktové nabídky a díky optimalizaci webu.
Naopak nejmenší přínos pro svůj online business vidí e-shopy v offline reklamních kampaních a v zavádění nových prodejen či výdejních míst.
Cíle v roce 2013
Základním cílem v roce 2013 je pro více dvě třetiny e-shopů maximalizace obratu a zvýšení podílu na trhu. Více než pětina naopak chce především maximalizovat zisk – i za cenu snížení obratu. A pro necelých 10 % je letošní nejvyšší metou úspěšná expanze do zahraničí.
Metodologie
Studie byla vypracována v únoru 2013. Dotazováno bylo 403 e-shopů, procentní vyjádření jejich odpovědí bylo přepočítáno na obrat celého vzorku. Procentuální zastoupení elektronických obchodů dle velikosti jejich obratu si můžete prohlédnout na grafu níže.
Kompletní infografiku si prohlédněte níže:
Zdroj: Acomware