České firmy i přes krizi chtějí, aby jejich firemní automobily plnily reprezentativní funkci
České firemní automobily musí být reprezentativní, zdroj: archiv |
Ani krize a osekávání mandatorních výdajů nepřimělo velkou část českých firem ke změně správy jejich vozových parků. Přestože v této oblasti dodnes existují velké rezervy, české společnosti se v této oblasti nezřídkakdy chovají iracionálně. Důvodem mají být vysoké nároky zaměstnanců velkých společností na firemní benefity, do kterých spadá i politika vozových parků. Společnosti tak raději zaměstnanci ustoupí, než aby riskovaly jeho ztrátu. Zároveň české společnosti přisuzují roli automobilu větší reprezentativní funkci než průměrná firma ze zbytku EU.
Informaci přednesl na dnešním setkání se zástupci médií Jan Tejnor, manažer rozvoje obchodu společnosti Arval. Zjištění vzešlo z výsledků průzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO) Barometer, které dnes společnost Arval uvolnila pro širokou veřejnost. Platforma CVO je expertní platforma, sdružující fleet manažery, ředitele, manažery, výrobce, leasingové společnosti, pojišťovací společnosti, ale také tisk a veřejné autority působící nejen v ČR, ale také ve většině států EU. Data z výzkumu jsou tak vysoce kvalitní.
Z výzkumu CVO barometr mimo jiné vyplynulo, že české společnosti mají chladný vztah k "ozelenění" svých autoparků a že vozy mají raději ve vlastnictví společnosti, než aby využily často výhodnějších služeb operativního leasingu. Důvodem je již zmiňovaná akcentace reprezentativní funkce automobilů, kterou firmy svým vozům přisuzují. Zajímavostí je, že tento trend slábne směrem na západ a naopak posiluje směrem na východ.
Zajímavý je také přístup českých společností k úsporám. Zatímco ve zbytku EU je běžné, že si společnosti jsou schopny vyjednat lepší ceny na provoz autoparků při zachování stejných služeb, ty české společnosti raději omezí kvalitu služeb nebo výbavu pořizovaných vozů a o rozsáhlejší vyjednávání se zpravidla ani nepokusí.