Influenceři k registraci! Na jejich tvorbu bude dohlížet Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

22. 11. 2024 | Petr Michl
Máte IČO a nahráváte na internet videa, která mohou informovat, bavit či vzdělávat? Pokud s nimi i sledujete generování zisku, jste adepti na registraci u RRTV.


Zdroj: DALL*E, repro Marketing Journal

Není žádným tajemstvím, že svět online influencerů je tak trochu divokým Západem, kde neoznačená reklama povětšinou žádnou sankci nepřinese, ačkoliv by to tak již dle stávající legislativy mělo být. Páchat toho navíc online tvůrci mohou mnohem více. Jak má ale stát ty všechny „influ lidi“ hlídat, když neví, o koho jde? Možná i tato úvaha vedla k obzvláště vágnímu transponování unijní Směrnice o audiovizuálních mediálních službách. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vydala tiskovou zprávu s překvapivou výzvou.

Zve v ní k registraci do úřední evidence velmi širokou škálu online tvůrců. V tiskové zprávě říká:

„Uvedená směrnice se vztahuje rovněž na fyzické osoby, které vytvářejí audiovizuální mediální obsah (např. vloggeři, influenceři) a nabízejí jej na platformách typu Instagram, Facebook, TikTok apod., pokud jimi poskytovaná služba naplňuje definiční kritéria audiovizuální mediální služby na vyžádání (dále AVMSnV).“

Do definice AVMSnV se přitom vejde veškerá online audiovizuální prezentace, u níž tvůrce:

  • sleduje generování zisku;

  • jeho videa jsou dostupná „on demand“;

  • hlavním účelem jeho služby je veřejnost:

    • informovat;

    • bavit;

    • a vzdělávat.

Mezi dalšími předpoklady je, aby obsah byl pod „redakční kontrolou“ tvůrce, přičemž ten je podnikatelským subjektem sídlícím v ČR. Poslední zmíněnou podmínkou odpadly alespoň děti.

Spadá do stejné kategorie živnostník, který natočí video informující veřejnost o zácpě na silnici, ve které stojí? Co když poví vtip? Nebo, co když řemeslník natočí, jak brousí parkety, a ukazuje tím svou odbornost? Je to kapela s videoklipy se zapnutou monetizací na YouTube? Kdo se případně registruje, všichni její členové samostatně, nebo se z kapely musí stát právní subjekt? 

Advokátka Petra Dolejšová upozorňuje na to, že cílem evropské směrnice bylo vystavit určitým pravidlům i video on demand služby, které konkurují televizím. Tedy třeba Netflix, Disney+ nebo Voyo. A také mají videa jako svůj hlavní byznysový produkt.

Konkurují televizi například youtubeři? Svým způsobem ano. Platí to ale pro influencery na Instagramu, u nichž jsou vrcholem videotvorby Stories z dovolené vystavené v jejich Highlights?

Pocitově spíše ne, ale způsob výkladu RRTV neznáme. V tuto chvíli netušíme ani jaké sankce hrozí těm, co se neregistrují. Víme to, že by měli:

  • svá videa archivovat;

  • některá videa přizpůsobit osobám se zrakovým nebo sluchovým postižením;

  • zveřejnit své kontaktní údaje a bydliště (sídlo).  


Připomínáme, že jedním z hlavních motivů vzniku dané evropské legislativy byla ochrana dětských diváků. O tom ale RRTV v tiskové zprávě mlčí.


Část z registračního formuláře pro videotvůrce spadající do kritérií AVMSnV

Mezitím se část veřejnosti raduje, že někdo influencerům konečně „zatne tipec“; zatímco další se děsí omezování svobody slova a sepisuje petice. Existuje pak především velký zástup lidí dumající nad tím, jestli se jich to týká, nebo ne, a jaká jim hrozí sankce, když nevyplní registrační formulář.  

Nejasnosti má vyřešit podatelna RRTV na e-mailu podatelna@rrtv.gov.cz nebo na čísle 274 813 830. Tyto kontaktní údaje budou v příštích dnech pravděpodobně velmi populární.

Co by měla RRTV pravděpodobně dohlížet, naznačuje právě Směrnice 2010/13/EU o audiovizuálních mediálních službách. Níže z ní nabízíme hlavní pasáže.


Zdroj:  eur-lex.europa.eu


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: