Infografika: Po dokonalých mileniálech přichází pragmatická generace Z
O mileniálech už toho bylo napsáno více než dost. Není divu, v posledních několika letech to byla asi nejdůležitější cílová skupina pro většinu marketérů, která se navíc dost lišila od předešlých generací, a tak představovala vhodný cíl pro nespočet průzkumů a analýz. Ačkoliv se význam mileniálů z marketingového hlediska nijak nezmenšil, na scénu se pomalu ale jistě dostává mladší demografická skupina: generace Z.
Značky se teprve učí tuto generaci chápat a opět zkoumají, v čem všem se liší od generací předešlých. A není toho málo. Výzkum chování svých uživatelů z generace Z mimo jiné provedla i sociální síť Snapchat.
Jeho výsledky uveřejnil na svém blogu, kde o generaci Z mimo jiné říká:
„Generace Z je největší a zároveň nejrůznorodější generací v americké historii. Ačkoliv jsou její zástupci zatím velmi mladí (ve věku 13 – 17 let), už teď mají obrovský vliv a pomalu mění zažité společenské normy i vztahy mezi značkami a spotřebiteli.“
Kromě toho Snapchat také zdůraznil, že generace Z už přímo disponuje kupní silou v objemu 44 miliard dolarů a nepřímo ovlivňuje dalších 600 miliard dolarů v podobě výdajů domácností, v nichž zástupci této generace žijí.
Generace Z hraje důležitou roli v domácnostech, ale ještě větší vliv mají mezi svými přáteli. 70 % generace Z dokonce bere své přátele jako rodinu. Na rozdíl od mileniálů, kteří si libují v širokých okruzích přátel a známých, 85 % generace Z dává přednost tomu mít jen pár velmi blízkých přátel namísto velkého množství známých, s nimiž si nejsou zas tak blízcí. A vzhledem k tomu, že generace Z se ve svém nákupním chování nechá velmi snadno ovlivnit právě svými přáteli, měli by marketéři začít více přemýšlet o tom, jak tyto přátelské vztahy využít ve prospěch jejich reklamních kampaní.
Generace Z se od těch předchozích liší také v tom, jak tráví svůj volný čas. Typický teenager má v pracovní dny průměrně sedm hodin volného času a více než jedenáct hodin o víkendech. Tento čas tráví většina z nich na sociálních sítích (19%), poslechem hudby (19%) nebo streamováním videí (18 %). Jednoduše řečeno: množství času, který lidé tráví nějakou (nedejbože venkovní) aktivitou, se rapidně snižuje. A zatímco mileniálové se pro pěknou fotku alespoň občas odhodlali dojít do nějakého pěkného hipsterského bistra, na nákupy nebo do fitness, u generace Z jsou tyto tendence mnohem slabší.
A jejich způsob trávení volného času se příliš nemění, ani když jej tráví společně se svými kamarády. Podle výsledků průzkumu to vypadá, že generace Z toho spolu příliš nenamluví. Společný čas tráví poslechem hudby a sledováním filmů nebo videí na YouTube.
Co se týče sdělení a výroků, které jsou zástupci generace Z ochotni přijmout za své, měli by marketéři zbystřit. Tady je totiž rozdíl ve srovnání s mileniály asi největší. Zatímco mileniálové jsou pověstní zveřejňováním instagramových fotek s tisícem filtrů a ukazováním reality přebarvené na růžovo, generace Z je mnohem realističtější. Na sociálních sítích neukazuje pouze dokonalé okamžiky svých životů, ale naopak dává přednost ukazování opravdového nevyretušovaného života. V oblasti hodnot u nich (minimálně deklaratorně) jasně vítězí dobrý charakter nad krásným tělem, pravda nad vyumělkovanými snímky a nové zážitky nad každodenní rutinou.
Vypadá to, že generace Z bude pravděpodobně úplně jiná, než jakou ji společnost očekává na základě zkušeností s generací předešlou. Marketérům tak nezbude nic jiného, než se dát znovu do zkoumání a pokusit se proniknout do mysli této nové generace. Nástroje a taktiky, které fungovaly na trochu afektované mileniály totiž budou pragmatickou generaci Z pravděpodobně nechávat ledově chladnou.
Zdroj: Snapchat