Instagram nabízí klidový režim zaručující odpočinek od aplikace i nové možnosti, jak zkrotit doporučující algoritmus
Sociální média dlouhodobě sledují jako hlavní uživatelskou metrikou čas strávený právě na jejich platformě. Instagram nyní přichází s něčím, co působí v tomto ohledu poněkud kontraintuitivně: „klidový režim" (v angličtině „Quite mode“, pozn. red.), který vypne všechna oznámení, přidá upozornění na to, že si dáváte od aplikace oraz, do stavu vašeho profilua zavede automatickou odpověď na vaše DM.
Instagram k tomu na svém blogu říká:
„Teenageři nám řekli, že si občas chtějí udělat čas pro sebe a možná hledají další způsoby, jak se soustředit v noci, při studiu a během školy. Hodiny ‚klidového režimu‘ si můžete snadno přizpůsobit svému rozvrhu a po vypnutí funkce vám zobrazíme rychlý přehled oznámení, abyste mohli dohnat, co jste zameškali.“
Mód bude dostupný pro všechny, ale Instagram bude k jeho využití vyzývat zejména teenagery, pokud zjistí, že tráví v aplikaci velké množství času pozdě v noci. Je to vlastně taková sociálně-mediální obdoba automatické odpovědi „mimo kancelář“ spojené s vynuceným odchodem na dovolenou. Digitální detoxy ale v tomto případě budou trvat spíše jednotky či desítky hodin.
Instagram uvádí, že tichý režim je nyní k dispozici všem uživatelům v USA, Velké Británii, Irsku, Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandu, přičemž další regiony budou brzy k dispozici.
Nové způsoby, jak vylepšit doporučení od Instagramu
Jedním z problémů od loňského roku aplikované strategie náletu Reels a dalšího obsahu od účtů, které uživatelé nesledují, je pochopitelně iritace, pokud se jim zobrazuje něco, co možná „trenduje“, ale jim vůbec nesedí. Pro snížení výskytu této situace přichází Instagram s další možností, jak něco takového zvrátit.
Přímo v přehledu Explore půjde odstranit několik kusů doporučovaného obsahu najednou. Když označíte v Explore zobrazený obsah s „Not Interested“ („Nezajímá mě to“), Instagram se vynasnaží vám podobný obsah dále zobrazovat méně, a to i na dalších místech aplikace: rámci feedu, reels či vyhledávání.
Instagram už nějakou chvíli ve snaze snížit dopady nenávistného obsahu na své platformě umožňuje schovávat komentáře nebo DMs s určitými klíčovými slovy. Teď chce dát tuto moc do rukou i uživatelům u veškerého obsahu, který se mu zobrazuje.
„Přidejte slovo nebo seznam slov, emotikonů nebo hashtagů, kterým se chcete vyhnout — například ‚fitness‘ nebo ‚recepty‘ — a my se budeme snažit nedoporučovat obsah s těmito slovy v popisku nebo hashtagu. Přístup k této funkci máte v části ‚Hidden Words‘ („Skrytá slova“) v nastavení ochrany osobních údajů,“ vysvětluje Instagram.
Takovéto možnosti přizpůsobení se skutečně mohou hodit. Meta uvedla, že do konce roku 2023 plánuje zdvojnásobit množství doporučených příspěvků (mimo ty od sledovaných účtů), přičemž už nyní jich je více než 15 %.
Už nyní AI doporučující obsah řadu uživatelů nepokrytě šve. S novými nástroji mají větší příležitost k tomu ji lépe vycvičit.
Rodiče budou mít nad účty dětí snazší kontrolu
Poté, co unikly dokumenty informující o tom, že Instagram škodí psychice teenagerů, a zejména, dívek, se Instagram skutečně snaží pro tuto cílovou skupinu něco dělat. V rámci aktuálních vylepšení na ně nemyslí jen s výše popsaným „klidovým režimem“, ale i přidáním prvků do svého Rodinného centra, v němž si mohou rodiče alespoň částečně udělat přehled nad tím, co jejich ratolesti na svém oficiálním účtu na Instagramu dělají.
Instagram aktuální novinky popisuje takto:
„Nedávno jsme přidali možnost, aby rodiče viděli nastavení Instagramu svých dětí, včetně nastavení soukromí a účtu. Pokud jejich dítě aktualizuje nějaké nastavení, rodiče obdrží oznámení, aby si mohli se svým teenagerem o změně promluvit. Rodiče nyní mohou také zobrazit účty, které jejich dítě zablokovalo."
Tato znalost může být jistě podkladem poněkud nepříjemnou, ale užitečnou konverzaci, potenciálně vedoucí například k odhalení kyberšikany.
Další zde představené funkce pak mohou Instagramu pomoci k tomu, aby přistupoval ke své tiktokizaci platformy s menšími ztrátami. Jejich úspěch ale záleží na proaktivitě uživatelů v moderování a filtrování zobrazeného obsahu. Což s sebou pochopitelně nese nebezpečí, že vrtkavý mladý uživatel raději přejde do aplikace, která mu předloží zajímavější obsah bez jeho zásahu.
Zdroj: Instagram Blog