Ivo Lukačovič vysvětloval paywall. Uživatelé Seznam.cz bez cílené reklamy jsou proděleční
Známá internetová poučka zní: „Když na internetu neplatíš za obsah, sám jsi produktem.“ Společnost Seznam.cz se to před měsícem rozhodla výrazněji připomenout uživatelům svého obsahového impéria a tento krok se setkává s mnoha negativními reakcemi. Jak se věci mají, se rozhodl vysvětlit majitel Seznamu, Ivo Lukačovič, na síti X.
Aktuální paywall spočívá v tom, že uživatelé jsou při vstupu na stránky provozované Seznam.cz (s výjimkou Seznam E-mail a několika dalších) postaveni před volbu zobrazenou na obrázku výše: buď jim nevadí sdílení jejich dat a cílená reklama je využívající, nebo si musí zaplatit 79 korun měsíčně za weby patřící Seznam.cz bez cílené reklamy.
V tomto je nabídka rozdílná od té, kterou dala uživatelům třeba Meta pro Facebook a Instagram, kdy je placená verze bez reklamy. Vychází přitom z tlaku evropské legislativy na velké internetové platformy uživatelům tuto možnost dát. I s takovou verzí Seznam.cz přijde, jen ji prý ještě nestihl připravit.
Zajímavější je nicméně Lukačovičovo vysvětlení toho, proč paywall zavádí:
„Motivací k tomuto kroku je fakt, že za necílenou reklamu klienti zaplatí maximálně 30 procent až 50 procent ceny toho, co za cílenou. Necílenou reklamu prostě nechtějí. Naprosto chápu, že uživatelé nechtějí konzumovat cílenou reklamu, ale uživatel, který na Seznamu konzumuje reklamu necílenou, je pro nás prodělečný.
Nezaplatí nám elektřinu, hardware, lidské zdroje, výrobu obsahu. Od těchto uživatelů chceme 79,- Kč měsíčně. Pokud to někdo odmítne zaplatit a půjde jinam, na jednu stranu nás to velice mrzí, ale tento uživatel je prodělečný, takže po jeho odchodu na něj nemusíme doplácet.“
Internetové projekty přitom mají čím dál větší obtíže se sháněním uživatelských dat, , což je důsledkem souběhu několika faktorů: legislativního tlaku (zejména v EU), většího povědomí uživatelů o sbírání dat o jejich chování na internetu a především kvůli (či díky) tlaku technologických gigantů Apple a Google. Druhý jmenovaný sice nedávno odpískal zrušení cookies v jeho prohlížeči Chrome v rámci letošního roku. Internetové projekty se přesto obávají toho, co tento krok a jeho nahrazení „private sandbox“ přinese.
Zdroj: seznam.cz
Jedno je zřejmé. Tento trend akceleruje a podrobná uživatelská data a s tím i cílená reklama budou na ústupu. Získat si tak souhlas od uživatelů, jako to dělá Seznam.cz je strategické rozhodnutí, které předchází pomyslnému nárazu do zdi představenému ztrátou zisků z placené reklamy. Ivo Lukačovič neříká, kolik jeho uživatelů svá data neposkytuje, vzhledem k tomu, že ne-defaultní řešení si mění v nastavení u masových projektů spíše jednotky procent lidí, považujeme daný krok zejména za preventivní.
Ivo Lukačovič ho obhajuje i praxí v jiných státech:
„Tento koncept paywallu provozují velká vydavatelství v Německu a Rakousku již několik let a nedávno jej v EU zavedla i společnost Meta . Zavedli jsme jej po zkušenostech z Německa, kde mají s tímto modelem dobrou zkušenost a tvrdí, že se to stane „nový standard” (to jsou jejich slova, ne moje). V USA jsou téměř všechna seriózní zpravodajská média či kvalitní služby za paywallem několik let, a to dokonce bez možnosti slevy za konzumaci cílené reklamy. Na Slovensku jsou také všechna seriózní média za paywallem a bez platby se na ně nedostanete.“
Dle mnoha mediálních analytiků a politologů je přitom v Česku demokracie či jistá rezistence společnosti dezinformacím silnější právě díky faktu, že tu je silná a nezávislá veřejnoprávní Česká televize a Český rozhlas a také silná mainstreamová média typu Aktuálně.cz či Seznam Zprávy. Právě Seznam Zprávy, stejně jako veřejnoprávní iRozhlas.cz, jsou přitom internetová média dostupná zdarma, která dělají mimo jiné také finančně náročnou investigativní žurnalistiku.
Nižší rezistence slovenské společnosti proti (zejména) ruským dezinformacím, ale i její vyšší polarizace ve srovnání s námi, je pak pro změnu často přičítána mediálnímu ekosystému, kdy jsou mainstreamová zpravodajská média typu Denník N či SME za paywallem.
Povědomí o tomto faktu má pravděpodobně i Lukačovič. Svůj tweet uvozoval memem, kdy lidé odrazení paywallem Seznamu odchází na dezinformační Russia Today a Aeronet, „protože ty jsou přece zdarma“. Z jeho pohledu je ale volba, před kterou uživatele představil, jednoznačná.
Zdroj: @ilblog / X
Podivuje se nad mírou nesouhlasných a někdy až nenávistných projevů na sociálních sítích. Lidé přece donedávna svá data dávali bez váhání a pro naprostou většinu z nich se vůbec nic nemění. Tento paywall přelezete na jedno kliknutí bez vytáhnutí peněženky. Uživatelské chování a emoce nicméně nebývají zdaleka vždy racionální.
Dle mého odhadu odradí paywall Seznamu maximálně jednotky procent uživatelů, hlasité projevy na sociálních sítích se nerovnají uživatelskému výzkumu. Přesto nemůže Seznam.cz komunikaci s těmito lidmi podceňovat. Nemusí totiž jít zdaleka jen o nadšené čtenáře Aeronetu. S iracionalitou inteligentního vysokoškolsky vzdělaného člověka ve věku 70+, který už nechodí na Novinky.cz, „protože tam po něm chtějí platit, nebo bůhvíco“, jsem se setkal před pár dny osobně.
Tweet majitele Seznam.cz promlouval k bublině na síti X, která je do značné míry poučená. Vysvětlení paywallu by nicméně mělo být opakovanější a podrobnější i k jiným částem uživatelů české internetové jedničky. O to méně se pak memový obrázek připojený k Lukačovičovu příspěvku naplní.