Je Timeline hrobem nebo katalyzátorem engagement rate? Můžeme nyní věřit výzkumům?

2. 4. 2012 | Petr Michl
Dosavadní výzkumy o dopadu nového Timeline profilu jsou značně rozporuplné. Máme je brát vážně?

Timeline pro firemní stránky jsou po tomto víkendu nevyhnutelnou skutečností. Můžeme nyní hodnotit, jaký má tato změna dopad? Mnoho výzkumných společností se o to dosud pokusilo. Portál InsideFacebook hodnotí Timeline primárně jako změnu designu, která by neměla být přímo zodpovědná za žádné změny v engagement (dále „zapojení“) fanoušků, protože většina interakce se odehrává na jejich Zdi, nikoliv na stránkách samotných. Vlastníci stránek by tak měli brát Timeline jako příležitost pro změnu prvního dojmu při vstupu na stránku, neměli by počítat se zásadní změnou způsobu interakce fanoušků.

 

Za Marketing Journal si dovolíme tento názor mírně rozporovat. Timeline přináší i změnu Zdi uživatelů do dvou sloupců a s tím i způsob, jak ji uživatelé vnímají. Náš dotaz na hodnocení Timeline z 30.3. směřovaný na fanoušky naší FB stránky přinesl velmi rozporuplné odpovědi. V mnohém se ale ztotožňujeme s touto: „Design jako celek hezký, ale nepraktický. Líné načítání profilu rozděleného nesmyslně do dvou sloupců je ubíjející a nepřehledné…“ Za problematické může být považováno navíc třeba i to, že fotografie (jeden z nejlepších způsobů pro zvýšení zapojení fanoušků) se zobrazují na Zdi jen v určitém výřezu, který může někdy kouzlo fotky dokonale schovat a udělat ho v náhledu nečitelným. Problémy s načítáním při scrollování dolů také nelze přehlédnout, ale mají pravděpodobně mnohem menší závažnost pro většinu firemních stránek, které nemají několik příspěvků denně.

Žádné definitivní hodnocení proto nemáme a rozporuplnost dopadů i vnímání stránek s Timeline ilustrují výsledky dosavadních výzkumů analytických společností Wildfire, Vitrue a Simply Measured. Zde jsou zásadní poselství, které z nich vyplývaly.

 

Wildfire

  • Značky s méně než 1 milionem fanoušků zažívají 60 % nárůst v počtu lajků na příspěvek a 40 % nárůst v počtu komentářů na příspěvek.
  • Značky s 1 až 10 miliony fanoušků zažívají v průměru 14 % nárůst v počtu lajků na příspěvek a 17 % pokles v počtu komentářů na příspěvek.
  • Značky s více než 10 miliony fanoušků zažívají pokles v obou kategoriích.

 

Vitrue

  • 52 % značek pociťuje pokles v zapojení fanoušků (metriky engagement rate)
  • 27 % značek pociťuje nárůst v zapojení fanoušků (metriky engagement rate)
  • Některé značky zažily až 190 % nárůst zapojení na jednoho fanouška.

 

Simply Measured

  • Značky zažívají v průměru 14 % nárůst v zapojení fanoušků.

 

Závěry jsou tedy velmi protichůdné a není se čemu divit, jelikož sběr dat pochopitelně proběhl jen u omezeného počtu firemních stránek. Společnost Simply Measured se například podívala jen na 15 značek, přičemž některé z nich navíc změnu na Timeline doprovázely i reklamní kampaní na Facebooku či byly dávány jako příklady v odborných článcích. Wildfire sbírala data u 43 firemních stránek, 20 přitom náleželo jejím klientům a zbytek patřil mezi nedočkavce, jenž přepnuli na Timeline již 1. března.

K tomu všemu je ještě potřeba brát v potaz i změny Facebooku ovlivňující zobrazování na Zdi. Mezi ně patří zvětšení prostoru pro upozornění na interakci FB přítele u příspěvků stránek, jež se odehrálo v polovině února. Novinkou je i dodání tzv. interests lists (Viz článek Facebook uvádí funkci Interest Lists, funkčně připomíná RSS) či relativně větší sponzorované příběhy.

Ve výsledku je tedy k „brodu stále daleko“ a jakémukoliv důvěryhodnějšímu hodnocení Timeline by mělo předcházet alespoň několik měsíců praxe, kdy budou mít novou podobu profilu skutečně všichni. Poté budeme moci říct s větší přesností, komu Timeline uškodila a komu pomohla.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: