Mobilní zařízení k nákupu v e-shopech použilo v roce 2019 již 55 % zákazníků
M-commerce na výši má například e-shop About You se svou mobilní aplikací. Zdroj: About You
Český internetový zákazník se pomalu mění. Nakupování prostřednictvím chytrých telefonů je stále populárnější. Jak vyplývá z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), ještě v roce 2015 mělo zkušenost s objednávkou zboží přes mobilní zařízení jen 28 % uživatelů internetu. V roce 2019 to ale byla již více než polovina nakupujících. S ohledem na vývoj ve světě je zřejmé, že se tomuto trendu budou muset e-shopy přizpůsobit.
„Chytré mobilní telefony a chytrá domácnost obecně mění významným způsobem naše zvyky. Není tak divu, že změny se dotýkají i nakupování. A to jak on-line, tak i v kamenných obchodech. V e-shopech každoročně sledujeme růst objednávek ze smartphonů, přestože například asijskému trhu se zatím zdaleka neblížíme. Tam mobily vysloveně dominují,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V roce 2019 využilo mobilní zařízení, tedy chytrý telefon nebo tablet, k nákupu v e-shopech 55 % internetových zákazníků. Meziročně se jednalo o růst o pět procentních bodů. V roce 2017 pak chytrých zařízení k objednávce použilo 42 % on-line nakupujících.
Bez zajímavosti ovšem není ani dopad používání smartphonů v kamenných obchodech. „67 % respondentů našeho výzkumu uvedlo, že alespoň někdy využijí svého mobilního telefonu k porovnání nabídky mezi kamenným obchodem a e-shopy. Rychlému srovnání nabídky tak už podléhají i běžné prodejny,“ uvádí Jan Vetyška. Nakupující díky chytrým telefonům častěji vyhledává informace o konkrétním zboží (31 %) a také ke čtení komentářů a hodnocení zboží či samotných prodejen (25 %).
„E-shopy se dlouhodobě snaží co nejvíce trendu nakupování přes mobil přizpůsobit. Responzivní web internetového obchodu nebo samostatná aplikace musí být co nejpřehlednější a objednávka co nejsnadnější. Je jasné, že tento trend bude i nadále prodeje ovlivňovat. V blízké budoucnosti nás čeká i další rozvoj chytrého nakupování, kdy bude objednávky za nakupující běžně vyřizovat umělá inteligence,“ predikuje Jan Vetyška.
Tip redakce:
O revoluci v m-commerce se Facebook snaží s Facebook Pay i se svou kryptoměnou Libra. Digitální peneženka s názvem Calibra by měla být v roce 2020 součástí Messengeru i WhatsAppu.