Nejlepší outdoor reklamy roku 2022
Venkovní reklamy nekončí. Jejich význam poklesl v pandemických letech 2020 a 2021 jen kvůli prostému faktu, že se po ulicích a silnicích pohybovalo méně lidí. V roce 2022 se konal alespoň z tohoto hlediska návrat k normálu a segmentu OOH fatálně neuškodil ani digitální prostor a technologie. Ty naopak čím dál častěji mohou při realizaci venkovních kampaní asistovat. Někdy ale stačí prostě jen skvělý nápad. Náš výběr 5 nejlepších venkovních reklam jich ukazuje celou řadu: od chladících zdí přes „čestné billboardy“ pouze rámující realitu až po reklamy v psích lejnech.
Značka psího krmiva stojí za mini billboardy v hovínkách
V dnešní době se mluví o mikrobiomu střev i o tom, co z nich vychází, mnohem svobodněji. Vložit reklamy přímo do exkrementů se nicméně zdá poněkud přes čáru… Tedy pokud budeme mluvit o lidech. Ne že by psí výkaly na ulicích dělali někomu radost, ale využít je k poukázání na špatnou dietu jejich autorů se zdá být v něčem geniální taktikou.
Pro značku psího krmiva JustFoodForDogs ji vymyslela agentura Walrus, která reklamy umístila v domovském New Yorku… a to přímo do důkazů špatné stravy psů. Její tým obcházel ulice s mini billboardy v ruce. Když uviděl psí výkal nevábného tvaru či konzistence, zapíchl do něj svůj minibillboard upozorňující na to, že dieta jeho autora asi není ideální a zasloužil by si vyzkoušet krmivo od JustFoodForDogs.
Níže následuje několik ukázek uvedených překlady textu billboardu.
Lepší dieta může toto změnit znova na hnědou.
Obnova vlákniny by tomuto psovi mohla prospět.
Barevnost u hovínek ne, ne, nechcete.
Měkké hovínko značí, že dieta psa potřebuje změnu. A navíc lidem ničí boty.
„Zadání znělo 'Čerstvé krmivo pro psy vyrobené tvrdým způsobem' a to znamená, že JustFoodForDogs při výrobě svého krmiva nešetří," uvedl Deacon Webster, zakladatel a provozní ředitel společnosti Walrus. „Když za mnou agentura původně přišla, na nápad jsem sám hodil bobek, ale rychle jsem si uvědomil, že je to skvělá příležitost pro trochu vzdělávání v reálném světě," uvedl pro Muse marketingový ředitel společnosti JustFoodForDogs, Steve Joyce.
Životnost mini billboardů v exkrementech pochopitelně není nijak závratná. Samy o sobě jsou větší pobídkou pro úklid. A přiznejme si, že šlo hlavně o skvělý PR stunt. Trvalejší byly ale tradiční venkovní reklamy, které zadavatel umístil v New Yorku a specificky v Brooklynu na autobusových zastávkách, střechách taxíků a billboardech až do ledna. Ukázky naleznete níže.
Naše tajná ingredience?
Nemáme žádné tajné ingredience.
Dejte svému psovi šanci objevit se na fotografii po přeměně.
Tato kampaň ukazuje, že originální cesty propagace jdou stále nalézt. A to i když nemusí být na první pohled správné ani voňavé.
Sainsbury's má tak čerstvé billboardy, že z nich můžete rovnou sklízet ovoce a zeleninu
Zdroj: Wieden+Kennedy London, Sainsbury's
Britský retailový řetězec Sainsbury's přišel s trikem, který může být skutečně účinný, když máte co ukázat — s děravým billboardem. S takovým, co je jen rámem zvýrazňujícím scénu v pozadí. A tou jsou v tomto případě britské farmy, z kterých v Sainsbury's berou potraviny.
Tento kreativní kousek od dvorní agentury značky, Wieden+Kennedy London, je součástí dlouhodobé kampaně Taste the Difference, konkrétně má pak upozorňovat na podzimní speciality v rámci stejnojmenné nabídky hotových jídel. Na billboardech se proto například dočtete o jablkách, které společně s brusinkami vytvoří skvělý dánský koláč, nebo o bramborách zapečených spolu s kuřetem, medem a hořčicí.
Kreativní ředitel Wieden+Kennedy London, Joe De Souza, k tomu říká:
„Chtěli jsme představit čerstvé sezónní suroviny, které jsou součástí podzimní řady Sainsbury's Taste the Difference, a proto jsme na farmách po celé zemi umístili průhledné billboardy. Je to zdánlivě jednoduchý a účinný nápad, který však lidem připomíná, že jídlo je u Sainsbury's vždy hlavním hrdinou.“
Zdroj: Wieden+Kennedy London, Sainsbury's
Kampaň bude na sociálních sítích doplněná videi, které s pomocí záběrů z dronů dodají myšlence „billboardů, co jdou sklidit“, větší hloubku.
Koukněte na ty usměvavé tváře. Patří těm, co krátce poté spáchali sebevraždu
Jak si myslíte, že vypadá poslední fotografie člověka pořízená předtím, než se rozhodl vzít si život? Jestli čekáte tvář zkřivenou bolestí a oči zarudlé od neustálého pláče, nemůžete být dál od skutečnosti. Oni totiž sebevrahové nevypadají vždycky sebevražedně.
Když procházíte unikátní výstavu charitativní organizace CALM (Campaign Against Living Miserably) na londýnském nábřeží ve čtvrti South Banks, z plakátů se na vás dívají veselé tváře. Některé se smějí od ucha k uchu, jiné rozverně vyplazují jazyk nebo se pitvoří do kamery. Vidíte rodiny s dětmi, dívku slavící 21. narozeniny i muže, který právě dokončil triatlon a hrdě svírá v ruce medaili. Při pohledu na ně by nikoho nenapadlo, že se jedná o jejich poslední fotografii a že se za všemi těmi úsměvy odehrává neskutečný vnitřní boj, který vyvrcholí rozhodnutím, které nelze vzít zpátky.
Až několik dní poté, co byly metr a půl vysoké billboardy byly doplněné pouze o křestní jména a věk osob na fotografiích. Podstatu věci odtajnili tvůrci kampaně z agentury adam&eveDDB, až o několik dní později. A o to silnější emoce výstava “The Last Photos” vyvolala. Všechny vystavené fotografie poskytli rodinní příslušníci nebo nejbližší přátelé obětí a doplnili je o osobní popis i nahrávky o svých milovaných. Ty často obsahovaly věty jako: „Paul byl dokonalým obrazem někoho, u koho byste si nikdy nedokázali představit, že by si vzal život – šťastně ženatý, krásná dcera, dokonalý domov, úspěšné podniky, prázdninový dům, finanční zajištění,“ nebo „Příčil se všem stereotypům o člověku, u kterého byste předpokládali sebevražedné tendence. Své emoce skrýval tak dobře, že nikdo netušil, že uvnitř trpí“.
Organizace CALM udržovala po celou dobu velmi úzký kontakt s rodinami těch, kteří byli součástí kampaně, aby se ujistila, že jsou plně spokojeni s tím, jak byli jejich blízcí vyobrazeni. „Je zřejmé, že žádat lidi, aby sdíleli fotografie nebo záběry milovaného člověka, by mohlo být velice stresující. Chtěli jsme se ujistit, že nevytváříme žádný negativní dopad na tyto rodiny... celý proces jsme přizpůsobovali každému jednotlivci a jeho příběhu, který jsme chtěli odvyprávět, “ uvedl marketingový ředitel CALM, Matthew Jennings. Jednotlivé příběhy obětí si můžete přečíst zde.
Součástí kampaně je také minutu a půl dlouhý spot složený z domácích videí, která ukazují oběti, jak si zdánlivě užívají života, hrají si s dětmi, předvádějí bláznivé tanečky nebo si rozmazávají zmrzlinu po obličeji. Jediným ukazatelem toho, že se nejedná o veselou kompilaci videí, je chmurný podkres písně Bring Me Sunshine v podání Beth McCarthy. Ke konci spotu se na černé obrazovce zobrazí bílý nápis „Suicidal doesn't always look suicidal” s výzvou k tomu, abyste se informovali, jak můžete lidem se sebevražednými tendencemi pomoci a na koho se můžete obrátit.
Kampaň CALM se pokusila napravit zažitý názor, že člověk, který uvažuje o sebevraždě, se navenek nutně projevuje jako depresivní, uzavřený, smutný nebo apatický. Opak je pravdou a mnoho z těch, kteří bojují se sebevražednými myšlenkami, se v očích veřejnosti jeví být velice šťastní a úspěšní.
Výhled z kanceláře reklamky Solve zakrýval billboard. Přišla s originálním řešením
Venkovní reklama může být velmi nápaditá, ale zároveň dokáže doslova ničit veřejný prostor. Své o tom ví i pracovníci agentury Solve Advertising z amerického Minneapolis, kteří byli zvyklí ze své kanceláře v samém centru města na výhled na mrakodrapy. Přišli o něj kvůli velkému billboardu, ale rozhodli se to vyřešit.
Najali si proto danou reklamní plochu. Různé reklamy na garantované nabídky, pojišťováky, právníky nebo (film) Vzteklé tlapky tak vystřídalo to, co už tam kdysi bylo: městské panorama. Podívejte se na timelapse video, které tuto proměnu zachycuje.
Nejlepší na tom je to, že náprava přišla činností agentury – reklamou – a v souladu s deklarovanou hodnotou značky, která má schopnost najít řešení (tedy „solve") přímo v názvu. Ostatně na billlboardu je mimo domény solve-advertising.com a názvu agentury Solve napsáno: „Our employees' view. Solved" („Výhled našich zaměstnaců. Vyřešen").
Vše pak potvdil i claim na závěry videa: „Dokud nám bude svět přihrávat problémy, budeme je řešit."
Jaký je účel vaší cesty? Je to práce, zábava, nebo snad další z tisíce možných důvodů, proč cestujeme? Můžeme překonávat težký rozchod, utíkat před termíny výročních zpráv či hnusným počasím, ale také jenom zatoužit po „rajčatech, která budou skutečně chutnat jako rajčata”. To je jen několik z celkem pěti set možností, které letecká společnost British Airways představila v rámci své nové kampaně, na které se podílela agentura Uncommon Creative Studio společně s MG OMD.
Na jednoduché bílé ploše se kromě loga aerolinek objevují tři možnosti, dvě z nich se neustále opakují – práce a zábava. Třetí varianta, ta zaškrtnutá, je ale pokaždé jiná. V jednom případě je účelem naší cesty nějaká neplecha, v dalším „touha po závanu teplého vzduchu, který ale nepochází z potrubí v metru”.
Když jsme u toho cestování, víte, co je horší než písek v botách? Nemít v nich žádný.
Mlsná vás nemusí honit jen na rajčata. Stačí, že „máte na talíři hodně věcí, ale žádná z nich nejsou mořské plody”. Nebo třeba na parmazán. A při návštěvě Itálie se můžete rovnou pokochat díly pánů Donatella a Michelangela.
Někdy je motivací k cestování i fakt, že jste strávili hodně času přípravou na pořízení pasové fotografie a nechcete, aby všechno to úsilí přišlo vniveč.
Minimalistická plátna, jejichž obsah diváka někdy pobaví, jindy rozesmutní, mají za cíl poukázat na jedinečnost každého cestujícího i zaměstnance aerolinek. „Chtěli jsme touto kampaní oslavit originalitu našich klientů a našich vlastních lidí. Pokaždé, když zákazník nastoupí do letadla, je to z jedinečného důvodu a my víme, že tyto cesty jsou pro něj velmi důležité,“ vysvětluje Hamish McVey, ředitel marketingu v British Airways. „Tato kampaň nám umožňuje ukázat naši motivaci, kterou jsou právě naši zákazníci a naši lidé."
Součástí kampaně je také více než třicet krátkých videí. V jednom z nich pilot kolíbá svou dcerku v náručí, oblečený do pracovní uniformy. Na na konci spotu vidíme, že dělá svou práci právě „pro ni”.
V dalším pak letušky, které na létání baví povídání a vtipkování s kolegy i cestujícími.
Kampaň je k vidění po celém Londýně a své místo má dokonce i na světelných billboardech na Piccadilly Circus a na letišti Heathrow. V digitálním prostředí ji bude společnost propagovat napříč svými sociálními sítěmi. Objeví se také v televizním vysílání na ITV, Channel 4 nebo Sky a bude vysílána v hlavních vysílacích časech během pořadů jako The Return of Friday Night Live, Gogglebox nebo 'Rob and Romesh vs.
Glenn Burchnall, výkonný ředitel MG OMD, na adresu kampaně uvedl: „Jsme neuvěřitelně nadšeni, že jsme se mohli zapojit do tak jedinečné a originální kampaně. Pracujeme ve spolupráci s British Airways a Uncommon na poskytování naší nejdynamičtější a plně přizpůsobené kampaně.” Ke kampani se ale vyjádřili i samotní zaměstnanci aerolinek. Anthony Oliver, pilot British Airways 777, kterého jste mohli vidět ve videu výše, řekl: „Každý den pilotuji letadla British Airways a beru zákazníky na některé z nejdůležitějších cest jejich života. Slyšel jsem tolik neuvěřitelných příběhů a důvodů, proč zákazníci cestují, takže je hřejivé, že je můžeme oslavit. Nemohu být hrdější, že mohu v této kampani vystupovat po boku jednoho ze svých dvou dětí a ukázat světu svou motivaci, moji maličkou.“
Podívejte se v galerii na další z mnoha důvodů, proč cestovat podle British Airways.
Protože tohle počasí stojí za prd.
Není to tebou, Londýne. Je to mnou.
Jíst rajčata, která skutečně chutnají jako rajčata.
Stereotypní život.
Mám ten prstýnek v kapse už moc dlouho.