Nový patent Googlu: Klikněte na reklamu, dostanete zdarma dovoz k hotelu či restauraci
Přijeli jste do nového města, vidíte na svém telefonu banner hotelu s tlačítkem „získat dopravu". Klikněte na něj a do 15 minut pro vás přijede hotelové taxi, které vás odveze na svou domácí adresu. Přesně toto jsou nejspíš situace, pro které si Google nechal uznat patent s originálním názvem "Transportation-aware physical advertising conversions US 8630897 B1".
Nabízí se ale i využití pro jiné než ubytovací služby, třeba pro luxusní lázně, salón krásy – víceméně cokoliv, co dokáže obchodníkovi vrátit náklady za dovoz zákazníka. Google přiložil ke svému patentovému návrhu ukázku reklamy restaurace, která cílí v určité lokalitě, ve které během obědové pauzy slibuje taxi zdarma, které vás dostane ke stolu do 10 minut.O patent bylo zažádáno již před třemi lety, 11. ledna 2011. Mezi nabízenou extra dopravní službou jsou uvedeny vouchery na autobusy, cesty taxi a dokonce i cesta „autonomním vozem", kterým je primárně myšleno samozřejmě stále pouze testované Google auto, co se dokáže samo řídit. Google bude inzerentům poskytovat i informace o aktuálních veřejných spojích, které mohou být s reklamou také svázány. Pod „potenciálním ziskem z kompletní transakce využívající analýzy v reálném čase" si lze představovat, že systém může při nabízení reklamy brát do úvahy různé faktory jako aktuální lokaci zákazníka, jeho nejpravděpodobnější cestu k místu určení a formu dopravy i způsob dopravy, který nabízí v tu chvíli konkurence (pokud jiní nabízejí taxi zdarma, s proplacením 50 % ceny lístku na MHD asi neoslníte – pozn. red.).
Ukázka nabídky inzerce
Mezi faktory je uvedena i „denní agenda zákazníka", tento nyní neexistující způsob cílení online reklamy naznačuje cestu, kterou se může v budoucnu ubírat. O tom, jestli to bude znamenat nějakou analýzu zákazníkem řečeného na sociálních sítích nebo snad i počítání s položkami v Google kalendáři, můžeme pouze spekulovat. Na druhou stranu je třeba zároveň přiznat i to, že patent zmiňuje ochranu soukromí uživatelských dat: „...například filtrování citlivých informací, enkrypci, hashing a filtrování citlivých informací k odstranění individuálních osobních atributů, časové limity na dobu ukládání informací nebo na používání či sdílení dat."
Jak bude fungovat aukce nabídek inzerentů?
I fáze nastavení „bidů" inzerentů na zobrazení kampaně je už v patentu z roku 2011 detailně promyšlena. Inzerenti budou moci jejich výši vázat například na blízkost uživatele, denní dobu, stejně jako na uživatelská data definující zákazníka, jeho nákupní historii a předpokládanou marži.
V patentu se vyskytuje tento příklad: „Inzerent nastaví bid 5 dolarů za oslovení mužů, 5,50 za oslovení žen a může snížit bidy o 70 % během jím určených hodin během dne." Z logiky věci můžou restaurace nastavovat dražší bidy i nákladnější nabízené způsoby dopravy na zážitkové degustační menu o sedmi chodech v luxusní restauraci ve srovnání s obyčejným obědovým menu. Vyšší cenu má opakovaný zákazník nebo ten, co opakovaně využívá dopravy k uskutečnění nákupu apod.
Reklamy lze mířit na desktop a mobil, ale je uvedený i kiosek – jeho umístění si lze představit třeba právě na dopravních uzlech typu hlavního nádraží či letišť. Znázorňuje ho obrázek níže.
Za co budou inzerenti platit?
V patentech je vhodné vyjmenovat co největší množství scénářů a platí to i pro to, za co bude inzerent platit. Uvedena je proto pouhá imprese reklamy, zakliknutí „get a free ride" ikonky uživatelem i jeho vyzvednutí či dovezení na určené místo. Zmíněna je ovšem i nejtvrdší konverze, tedy případ, kdy zákazník „zkompletuje transakci" v místě podniku.
Vše zde uvedené je pochopitelně v prvotní fázi jakéhosi nastínění věcí příštích v dokumentu vytvářeném před více než třemi lety. Odhalený patent nicméně přináší zajímavý náhled na reklamní formáty budoucnosti. Člověk se pak těžko ubrání nyní stále trochu sci-fi představám o flotilách autonomních Google aut bez řidičů, které sváží lidi do restaurací či hotelů. Podnikatelský plán technologického giganta vlastně i probouzí zvědavost, proč některé restaurace v Čechách například nepřistaví v 11:30 mikrobus k velkým kancelářským komplexům daleko od větší nabídky dobrých restauračních podniků (Brumlovka v Praze, Spielberg Office v Brně atd.). Mohlo by jim to přinést velké množství hostů a k prvotní nabídce by pravděpodobně stačil telefonát a leták adresovaný na recepci firem sídlících ve zmíněných lokalitách, nikoliv zatím neexistující formát banneru v Google AdWords.
Zdroje: Google - patent US 8630897 B1, MarketingLand