Pavel Ungr na WebTop100: Jak nezničit SEO
Edit (12.11). 2011:
Zapište si do kalendářů 16. listopadu 2011. Konference WebTop100 přinese inspirativní den ze všech oblastí onlinu, od digitálního HR, přes metriky pro videa a mailingy, až po pilování uživatelského zážitku zákazníka. Při té příležitosti připomínáme reportáž z loňského ročníku.
Konference WebTop100 přinesla řadu zajímavých přednášek z oblasti digitálního marketingu. Nás velice zaujalo téma Pavla Ungra, předního českého SEO odborníka. Ve své přednášce hovořil právě o SEO a úskalích, které skrývá. Připravili jsme pro vás reportáž z jeho přednášky a věříme, že v ní řada firem najde užitečné tipy.
SEO existuje už přibližně 30 let, a ačkoliv se zásadní principy nemění, tak se doba i technologie vyvíjí a je potřeba tento vývoj brát v potaz. V porovnání s dřívějšími lety je například potřeba věnovat pozornost vlivu, které mají PPC kampaně, videa, podcasty a celkově kanály, které dříve neexistovaly nebo se s nimi téměř nepracovalo.
Co musí firmy vědět, než se do SEO pustí
Než začnete se SEO pracovat, je potřeba zodpovědět celou řadu otázek. Mezi nimi například: kdo bude psát texty, kdo bude řešit technické problémy, kdo bude upravovat strukturu, jakým způsobem budeme komunikovat a kontrolovat úkoly a další.
SEO je totiž proces. „Na začátku se připraví nějaké analýzy, ty se implementují, výsledky se doměří a vyhodnocuje se, zda tato strategie funguje či ne. A jednotlivé kroky se dále optimalizují a zlepšují,” připomněl Pavel Ungr, že skutečně významné zlepšení stránky pro vyhledávače se nestane mávnutím kouzelného proutku ani jednorázovým najmutím někoho, kdo tomuto oboru rozumí.
Pavel Ungr nicméně upozornil, že si často firmy nedokáží zodpovědět ani základní otázky. Jako například, proč by vůbec měly být na předních pozicích.
Věnujte pozornost URL
Jedním ze základních kamenů SEO jsou URL adresy. Nicméně velice často dochází k redesignu webu, velkým změnám na webové stránce či akvizicím, který vyústí ve změnu URL adres.
Právě URL adresy je přitom potřeba neměnit. Pavel Ungr upozornil, že částečným řešením je přesměrování, nicméně i to v sobě nese část ztráty hodnocení. Tato ztráta je sice dočasná, ale dojde k ní. Podle Googlu ve chvíli, kdy dojde k přesměrování webu, tak následné přenesení hodnocení a zpětné dopočítání může trvat až 6 měsíců . A Pavel Ungr se proto klientů, kteří vyžadují přesměrování URL adres ptá: „Je pro vás v pořádku, když po dobu maximálně 6 měsíců přijdete o 30 až 60 % návštěvnosti z vyhledávačů?”
Následně samozřejmě záleží na preferencích dané firmy. V případě, že ji ztráta návštěvníků netrápí, tak se může přistoupit k přesměrování. Pokud ovšem tato ztráta současně znamená i vysokou ztrátu financí, pak k přesměrování URL nesmí dojít.
S přesměrováním URL se vážou i další komplikace. Často dochází například k tomu, že na přesměrovanou adresu stále odkazují jiné weby. Z výše uvedených důvodů tedy doporučuje, pokud to není nutné, URL neměnit.