'Plastolov' pořádaný Coronou získal na Clio Wards 3 nejvyšší ocenění
Kampaň: Corona Plastic Fishing Tournament
Zadavatel: společnost AB InBev, značka Corona
Agentura: We Believers
Ocenění: Grand Clio: Direct, Product/Service (Experience/Activation);
Grand Clio: Experience/Activation, Product/Service (Events);
Grand Clio: Public Relations, Product/Service (Environmental)
Kampaň „Corona Plastic Fishing Tournament“ značky piva Corona získala po úspěchu na loňských Cannes Lions další velké ocenění, a to hned 3 Grand Clio na 2023 Clio Awards. Corona uspořádala událost, jež byla manifestací jejího boje proti plastům v oceánu a zároveň naznačením toho, že pro udržitelnost oceánů mohou udělat něco i ti, kteří jsou vnímání spíše jako problém: rybáři.
Právě pro ně Corona připravila 12. června před 2 lety turnaj v „plastolovu”. Mexičtí rybáři dostali za to, že místo ryb lovili z oceánu plastový odpad, zaplaceno. Během akce, kterou spolu se značkou vytvořila agentura We Believers, soupeřilo 60 rybářů.
Vítěz turnaje vylovil z oceánu u letoviska Mazatlánu v Mexiku za jediný den celkem 370 kilogramů plastu a odnesl si výhru ve výši v přepočtu šestnáct tisíc korun (což představuje jeho běžný měsíční příjem).
Ani ostatní rybáři však nepřišli při plastolovu zkrátka. Corona se totiž spojila s největší recyklační společností v zemi, Mexico Recicla, která všechny za jejich úlovek překračující tři tuny plastu odměnila stejnou mzdou, jakou by získali při klasickém rybaření. Celkově bylo vyloveno 2,9 tuny plastu.
V oceánu kolem Mexika skončí každoročně přibližně 750 milionů plastových obalů. „Zejména v Mexiku kombinace znečištění oceánů plasty a nadměrného rybolovu přímo ovlivňuje malé místní rybářské komunity,“ uvedl v tiskové zprávě Gustavo Lauria, spoluzakladatel agentury We Believers, a dodal
„Když rybáři otočí svůj zrak k oceánu, zjistí, že je v něm více plastu než ryb a že ryby, které dnes vyloví, jsou mnohem menší než ty, které chytali před deseti lety. Spojili jsme se tak, abychom je povzbudili v tom lovit plasty místo ryb, a vytvořili jsme tak zároveň i nový zdroj příjmů pro tyto komunity.”
Corona je o pivu na pláži. I ten nejkrásnější západ slunce vám přitom zkazí, když nemáte pod nohama jen písek, ale také plastový odpad. I proto se s tím tato značka snaží dlouhodobě něco dělat. Od roku 2018 proto spolupracuje s neziskovou organizací Parley for the Oceans zaměřující se na ochranu oceánů. Zavázala se chránit více než 100 ostrovů po celém světě, které jsou ohroženy znečištěním oceánů plasty. Kampaň s plastolovem pak byla hravou ukázkou dlouhodobého závazku značky, který zároveň naznačuje, že mohou s vylepšením znečištění oceánu pomoci i rybáři, kteří jsou sice součásti problému, ale zároveň jeho obětí.
Nešlo jen o jednu akci u Mazatlánu v Mexiku. Corona uvádí, že od té doby rozvinula tuto inciativu globálně a propojila rybáře s organizacemi, které od nich vykoupí oceánský plast, také v Kolumbii, Brazílii, Jihoafrické republice, Izraeli a v Číně.
Tip redakce
To, že značka myslí svůj boj s plastovým odpadem vážně, dokazuje i její dřívější prohlášení, že se stala první značkou v rámci nápojového průmyslu, která více plastu z přírody zachraňuje, než kolik jej sama vytváří. Vzkazem na pláži „napsaném" s na ní sesbíraným plastovým odpadem vyzvala loni k akci i vás.
Není to zdaleka jediná plážová instalace Corony z poslední doby. Na billboardu Corony na brightonské pláži v Británii rozehraje slunce své divadlo jen na čtvrthodinu denně. Stojí to ale za to.