Rekordní prodeje e-shopů budou vrcholit tento týden. Češi za nákupy v nich na Black Friday poprvé utratí více než miliardu
- Jak zlepšit efektivitu prodeje?
- Jak komunikovat se zákazníky?
- Jak vycházet vstříc klientům?
- Jak zpracovat funkční strategii?
Předvánoční nákupy Čechů se kvůli zavírání většiny obchodů v rámci protikoronavirových opatření masivně přesouvají na internet. Vlivem současné situace letošní útraty v e-commerce na Black Friday dle odhadů společnosti Shoptet poprvé přesáhnou úroveň jedné miliardy korun. Tedy o čtvrtinu více, než kolik Češi v největších slevových akcích utratili loni (cca 800 milionů korun). Průměrná útrata se bude pohybovat kolem 900 korun.
Půl milionu Čechů v e-shopech
Do online nákupů se během velkých slevových akcí podle odhadů společnosti zapojí více než 550 tisíc Čechů. Průměrná útrata by potom měla činit zhruba 900 korun. „Tahouny Black Friday v Česku budou tradičně velké e-shopy, které oslovují značnou část spotřebitelů. Naopak velká část menších internetových obchodů se do výprodejových akcí nezapojí, často kvůli chybějícím marketingovým kampaním,“ vysvětluje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
E-shopy bez „kamenné“ konkurence
Letošní situace spojená s mimořádnými opatřeními proti šíření koronaviru je pro internetové obchody velmi specifická. „E-shopy přišly v hlavní sezoně o výraznou část konkurence v podobě kamenných obchodů. I přesto, že budou online prodejci nabízet podobné slevy jako v minulých letech, jejich obraty budou díky současnému stavu rekordní,“ říká Miroslav Uďan. E-shopy si však důkladně vybírají, na jaké zboží slevy poskytnou. Často snižují ceny pouze u výprodejového zboží, jako jsou například starší modely mobilních telefonů nebo počítačů.
Rekordní bude pro e-shopy obecně celá vánoční sezóna. Společnost Shopsys upozorňuje na to, se tak stane zejména díky souběhu tří faktorů.Prvním faktorem jsou opětovně zavřené kamenné obchody. Druhým v pořadí je pak fakt, že první vlna covidu naučila online nakupovat spoustu zákazníků, kteří s e-shopy do té doby měli pouze minimální či žádné zkušenosti. Třetím faktorem je právě doba nákupu dárků v rámci akcí Black Friday a Vánoc jako takových.
Tento nárůst poptávky představuje obrovský nápor na logistiku. Úzkým hrdlem při celém procesu nákupu může být přitom kapacita dopravců. Výhodu ve zpracování objednávek budou mít ty e-shopy, které investovaly do digitalizace, technologií a automatizace procesů. Oproti tomu e-shopy, které spoléhají na lidskou práci a trpí tzv. technologickým dluhem, se budou potýkat s velkými obtížemi. „Pro zvládnutí tak vysokého počtu objednávek bude muset drtivá většina e-shopů zaměstnat novou pracovní sílu, a to de-facto na všech frontách. Půjde zejména o sklady, ale třeba i zákaznickou podporu,” komentuje situaci Matěj Kapošváry, obchodní a marketingový ředitel společnosti Shopsys.
Online zákazníci při Black Friday měli být v českém prostředí již tradičně opatrní na to, jak jsou deklarované slevy skutečné. Letos je ale rozumné klást ještě větší důraz na logistické schopnosti a důvěryhodnost e-shopu. Lhůty doručení se obecně prodlužují z nižších jednotek dnů na vyšší, i proto nechce skončit týden před Vánocemi s e-mailem, že vaše v listopadu objednané zboží nakonec nedojde a máte se poohlédnout někde jinde.