Tak černo-modré, nebo zlato-bílé šaty? Značky využily virální optický klam ke své propagaci

2. 3. 2015 | Dan Škvařil
Šaty, které obletěly svět, ještě před týdnem nikdo neznal. Teď se velké značky snaží svézt na vlně jeijch virality.

Můžeme je milovat, můžeme je nenávidět. Ale těžko se jim vyhneme. Virální příspěvky, které se bleskově šíří internetovou globální vesnicí, bývají sice velmi primitivní a délka jejich trvání připomíná jepičí život, o to jsou však účinnější. Ve středu 25. února vložila skotská hudebnice na mikroblogovací platformu Tumblr fotografii šatů s prosbou vůči čtenářům, aby jí pomohli vyjasnit, jakou má barvu. Jedni je viděli jako černo-modré, jiní jako zlato-bílé. Spustila se tak internetová lavina a dnes už šaty viděl téměř celý svět.

Fotografie samotná byla velice nekvalitní a značně přeexponovaná. To však nezabránilo tomu, aby se z ní díky uveřejnění v internetovém zpravodajském portálu BuzzFeed stal světový hit s popularitou podobnou předávání Oscarů. Médium, které neoplývá příliš hlubokým a kvalitním obsahem, má velmi vyvinutý čich pro témata, která dokážou během krátké doby překonávat rekordy ve sledovanosti. Článek (přesněji řečeno kopie původního příspěvku z Tumblr bez delšího komentáře) byl natolik žádaný, že si jej v jednu chvíli prohlíželo až několik set tisíc lidí najednou. V době zveřejnění tohoto článku jej vidělo téměř 38 miliónů čtenářů.


Po BuzzFeedu se tématu modro-zlatých šatů jaly také renomovaná zpravodajská média jako Time či CNN a snažily se v podstatě okopírovat jeho úspěch. Sociální média se zatřásla pod vlnou diskuzí. Na Twitteru přilákaly debaty pozornost celebrit typu Justina Biebera, Kim Kardashian nebo Tailor Swift. K záchraně příčetnosti mnoha lidí se po nějaké době konečně začala rojit také vědecká vysvětlení tajemného jevu, který byl samozřejmě docela triviální. Mozek interpretuje barvu objektu podle jeho okolí. Díky tomu u některých z nás (kteří předpokládáme modré okolí) vzniká optický klam vedoucí k tomu, že vidíme šaty jako zlaté, přestože jsou ve skutečnosti modré.

Firmě Roman, který šaty prodává, se díky šílenství na sociálních sítích zvedly prodeje téměř o 350 procent. Nijak vás asi nepřekvapí, že brzy začnou model prodávat také v zlato-bílém provedení. Roman však nebyla jediná značka, která se svezla na vlně virality příspěvku. Záhy se vyrojily příspěvky na Twitteru či Facebooku od nejrůznějších společností včetně českých, které po svém reagovaly na fenomén, aby si z něj ukrojily sousto slávy. Některé vtipné i drzé reakce značek si tak svěžím způsobem dobírají z nekonečné a jednotvárné diskuzi nad barevnou iluzí a poutavě ji oživují.

Asi nemůžeme značkám nijak zazlívat, že využily příležitost vyšvihnout se na povrch sociálního vření. Spojit svůj obraz s emocemi, které fenomén zlato-modrých šatů provázel, pro ně bylo zkrátka lákavé. Krátká kulminace popularity, na které se mohou svézt, je pro značky mnohem levnější než třeba odvysílání reklamy během amerického Super Bowlu. Při troše štěstí však mohou dosáhnout neméně účinných výsledků. Proto se jim vyplatí být neustále ve střehu a nepromarnit takové chvíle levné slávy.

Sluneční cirkus láká diváky do své šapitó.

Nechybí ani tmavomodro-žlutý svět nábytkářského vikinga.


Nejslavnější sušenky také nazaspaly šílenou dobu.

LEGO dle mnohých vyhrálo letošní předávání Oscarů, rozhodně proto nechce v real time marketingu polevovat.


Snickers má se svým sloganem odpověď na všechno.





Byla by škoda, kdyby se neozvali z Mladé Boleslavi.
Ostatní mobilní operátoři zřejmě nenalezli spojitost mezi šaty a svými brandovými barvami.

A kdo už má dost módy, může raději jinde rozvíjet své myšlení.

Zdroje: CNN, Digiday, Adweek, Buzzfeed

Prosba redakce:

Potěšilo by nás, kdyby se k vám podobné články dostávaly i ve vašem news feedu co nejčastěji. Bohužel nám v tom Facebook v poslední době pomáhá o poznání méně než v minulosti. Proto na vás máme prosbu. Nastavte si prosím na naší facebookové stránce možnost „Dostávat upozornění" či v anglické verzi Get Notifications". Pak vám naše články neutečou a budete se rozhodovat o jejich čtení sami, nikoliv podle vrtochů algoritmu. Návod je na obrázku níže.



Ano, víme. Jsou to odsud dva kliky a uvědomujeme si, že to je dlouhá cesta. Jako motivaci navíc vás prosíme způsobem, který na Facebooku neuvidíte: roztomilým GIFem.



Fakt by nám to udělalo radost. Tak jen do toho. Díky moc!

Tým Marketing Journalu

 

Štítky dokumentu: Virální marketing

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: