TikTok v Čechách: jak funguje pro značky
Zdroj: Stock photos on Shutterstock
TikTok stihnul za svou krátkou dobu působnosti vytvořit daleko větší počet celebrit než Instagram. Jak je možné, že je TikTok tak skvělým nástrojem pro dosažení slávy a úspěchu a které české značky na něm válí? V tomto článku vám to vysvětlí Klára Lošková, Social Media Specialist ze společnosti Taste.
Budování fanouškovské základny na Instagramu
Vytvořit si fanouškovskou základnu na Instagramu není vůbec jednoduchý úkol. Vyžaduje hodně práce, úsilí i času a také dobrou komunikační strategii. Je nutné si vydefinovat cílovou skupinu a uzpůsobit jí svou komunikaci, umět s těmito lidmi pracovat, vybudovat si u nich důvěru a pozorovat, jak a na co reagují. Je potřeba si příspěvky dopředu plánovat, najít správný čas pro jejich publikování a dodržovat ho. Je nutné si také najít správné hashtagy, které přivedou na profil nejvíce lidí. Hodí se umět psát poutavé copy, udržet si konzistentní feed a mít správně nastavené bio. A to jsme stále u základů toho, co je nutné dělat na Instagramu správně, aby čísla rostla. Přiznejme si ale rovnou, že i přes veškerou snahu zůstanou organické dosahy minimální.
Raketový růst na TikToku
Naopak na TikToku není potřeba téměř nic z výše jmenovaných bodů. TikTok má naprosto unikátní algoritmus, který umožní, aby i video na profilu s jedním sledujícím získalo miliony shlédnutí. TikTok vyhodnocuje videa podle toho, jak dlouho na ně lidé koukají a jestli s nimi interagují. Na základě těchto parametrů pak video ukazuje dalším a dalším uživatelům. Může se snadno stát, že úplně první video naprosto neznámého nového uživatele zde získá i 5 milionů zhlédnutí. Jediné, co je poměrně důležité pro úspěch na TikToku, je konzistence.
Ideální míra publikování je jedno video denně, které zajistí opravdu rychlý růst sledujících. Ani to ale není podmínkou, počet sledujících roste i s nižší mírou publikovaného obsahu. Díky unikátnímu algoritmu je možné se vyšplhat na desítky až stovky tisíc sledujících.
Liší se obsah i influenceři
Tak, jako se liší TikTok a Instagram svým obsahem a způsobem komunikace, liší se i jejich influenceři. Hlavní důvod vidíme v tom, že TikTok influenceři jsou často autentičtější a zveřejňují content především z domova. Zároveň uživatelé TikToku vyhledávájí spíše otevřenost a opravdovost a tedy osobnosti, které se nebojí bavit i o svých neúspěších a pádech. Mají rádi, když mohou najít komunitu, ve které lidé prožívají stejné problémy a společně se o nich mohou bavit.
I spolupráce brandů s influencery tedy často bývají daleko autentičtější než na Instagramu, kde jde hlavně o to, udělat dobrý dojem, kde obsah musí především vypadat co nejlépe. Zatímco za obsahem na Instagramu stojí týdny práce, stylizace a úprav fotografií, na TikToku uspěje vtipné amatérské video i u velkých značek. Skvělým příkladem, jak zde spolupráce fungují, je kampaň na vánoční ozdoby od Prady.
@queena_chola #PRADA #BRAKING #ORNAMENTS @Prada #WHY ???????? #VIRAL #FYP ♬ Oh No - Kreepa
Získávání obsahu tvořeného uživateli a brand awareness
Díky tomu, že TikTok nabízí kromě klasických likes, komentářů a uložení i možnost duetu, sešití či využití zvuku, je pro influencery mnohem jednodušší získávat organický obsah uživatelů a videoreakce. Všechny tyto reakce jsou pro značky velmi důležité, protože mohou raketově podpořit šíření povědomí o produktu. Nejednou se stalo, že díky TikToku byly v jednom měsíci vyprodány všechny zásoby produktu, který už byl na trhu několik let.
Spolupráce na Instagramu dělá v České republice mnoho značek, na TikToku není taková konkurence
Influencer marketing je dnes známý pojem snad pro každou značku a instagramové influencery se do své komunikace snaží zapojit i malé značky či startupy ve snaze rozšířit povědomí o své existenci. Konkurence je tedy opravdu vysoká. Téměř každý druhý microinfluencer propaguje nějaký produkt. Do TikToku zatím velký počet značek neinvestuje. Jedná se pro ně o neprozkoumanou oblast. Na českém trhu uzavřelo spolupráci s TikTok influencery zatím poměrně malý počet značek. Odvážným může tedy TikToková síť přinést zajímavé výsledky.
Organický dosah je to u TikTokových business účtů do 100 tisíc sledujících až 28 %Také máte po silných slovech výše spousty otázek? My jsme několik doplňujících Kláře Loškové položili.
Když může na TikToku vystřelit jakýkoliv obsah nehledě na počet sledujících, mají vlastně uživatelé návyk sledovat konkrétní účty brandů? Jedinou nevýhodou TikTokového algoritmu je, že značka bojuje o pozornost s neuvěřitelným množstvím účtů. Proto je vhodné přidávat videa co nejčastěji a stále si udržet jakýsi distinktivní styl, který odliší konkrétní značku od zbytku feedu. Ideální je ze svých TikToků dělat ‘série’ na daná témata, díky kterým se na účet značky budou lidé pořád vracet. Pokud budou videa dostatečně originální a zábavná, budou uživatelé chodit na profil značky záměrně, tak jako chodí například na profil společnosti RyanAir.
Nakolik je pak jejich konzistentní práce odměňována organickým dosahem / jaký podíl organického dosahu u byznys účtů se aktuálně bere na TikToku jako průměrná hodnota? Narozdíl od Instagramu a Facebooku, kde je standardem organický dosah kolem 1,5 %, je to u TikTokových business účtů do 100 tisíc sledujících až 28 %. Jako na každé síti toto číslo s vyšším počtem sledujících klesá, ale i milionové účty stále získávají organický dosah kolem 5 %.
Pro které značky je TikTok „place to be“ (ve smyslu: mít tam účet a pravidelně komunikovat) a pro jaké je lepší strategie „place to be seen“ (myšleno nákup dosahu a zviditelnění skrze influencery)? Věřím tomu, že TikTok je místo, kde by teď měl být každý brand. Je totiž skvělým prostorem, kde lze svou značku polidštit a dovolit zákazníkům lépe ji poznat. Najít společné hodnoty a vytvořit si tak se značkou vztah. Pro některá odvětví to může znít na první zamyšlení bizarně. Ale i banka může mít aktivní TikTok profil, na kterém lidem stručně vysvětlí, co získají díky jejím obchodním podmínkám. Edukace a humor jsou základem této sítě a s dostatkem kreativity se tomu dokáže přizpůsobit každá značka. Pokud by si ale značka chtěla za každou cenu udržet vážnou tvář, neznamená to, že nemusí na TikToku působit vůbec. Může využít TikTok prostě pro jeho skvělé výkonnostní výsledky, neuvěřitelné reklamní dosahy a spolupráci s influencery.
Které české značky mají na TikToku účty hodné sledování a co dělají konkrétně dobře? Česká Televize Česká Televize zvolila cestu inspirace od nejlegendárnějšího účtu na TikToku, kterým je RyanAir. Převzala jeho koncept, který skvělým způsobem dokázala aplikovat na svá témata a vytvořit tak účet, který Češi milují. Je v pořádku se inspirovat ze zahraničí, když značka dodá i něco ze sebe.
Kaufland Kaufland byl jeden z prvních velkých jmen na českém TikToku. Perfektním způsobem spojuje humor a branding, drží se trendů a dokáže rychle reagovat. Díky tomu je na síti opravdu velmi oblíbený.
Škoda Škoda Auto je dalším velmi překvapivým leadrem v českém prostředí TikToku. Svou komunikaci dokázala dokonale přizpůsobit tomu, co uživatelé sítě chtějí vidět. Rychlé reakce na trendy, humor a edukace značce zajistily místo v mnoha srdcích.
|