Změna! Soutěže na Facebooku již nemusí být pouze v aplikacích
Všichni jistě toto pravidlo znáte: „Když soutěžit na Facebooku, tak jen v aplikaci." Na jeho znalosti doteď zakládalo mnoho social media specialistů svou odbornost a počet důkazních printscreenů k posměšným článkům o tom, že soutěž přímo na zdi s lajky jako hlasy je amatérismus, snad překonal i počet stran románu Vojna a mír. Vše je nyní jinak - co se nesmělo, se může. Dle zprávy na Facebook for Business:
- Soutěže mohou probíhat přímo na „firemní" stránce (pro soukromý profil zákaz nadále platí).
- Uživatel se může zapojit i přes základní způsob interakce na Facebooku: lajkováním statusu, napsáním komentáře, zasláním postu na timeline stránky nebo zasláním soukromé zprávy (tagování v ní však není dovoleno).
Proč se tak stalo?
To, že jsou rozhodnutí Facebooku nevyzpytatelná jsme si už zvykli. Jeho poslední kroky ale naznačují, že se snaží vycházet vstříc malým a středním podnikatelům. Výroba facebookových aplikací byla totiž pro ně mnohdy nepřekonatelnou bariérou. Zároveň i soutěžní pravidla patřila mezi ta, která byla soustavně porušována, a jejich dodržování nebylo možné efektivně vymáhat. Z pohledu Facebooku tak nyní ti malí budou alespoň u soutěží platit za Promoted Posts.
Popisovaná změna jistě znamená velkou ránu pro společnosti, které vytvářely rámce pro tvorbu jednoduchých aplikací. Ty velké a propracované za desítky a statisíce korun ale pravděpodobně nadále přežijí. Je také otázkou, jak moc jsou nyní soutěže na Facebooku relevantní. „Doba soutěžní" ze strany uživatelů již pominula a moudřejší správci profilů firem vědí, že tisíce fanoušků nahnaných přes aplikaci mohou facebookovou stránku spíše pohřbít než jí pomoci. Hlavním benefitem velkých soutěžních aplikací jsou mnohdy data o uživatelích a e-mailové adresy využitelné pro další mailingové nabídky. Nic z toho vám soutěže přímo na Facebookové stránce nepřinesou.
Tipy redakce: Proč si myslíme, že doba soutěžní pominula? Čas, kdy byli lidé vděční za všechno, na co se dalo kliknout, je pryč. Více naznačí článek Od naivních zelenáčů po ostřílené lovce – Vývoj typologie uživatelů Facebooku v čase.