Češi v e-shopech skupují deskové hry i domácí pekárny, poptávka po dezinfekci vzrostla o 10 tisíc procent
Některé segmenty e-commerce jsou na velkém vzestupu. Vyplývá to z údajů společnosti Shoptet, největšího českého poskytovatele e-shopových řešení.
Největší podíl na obrovském nárůstu obratu za online prodej zboží z kategorie dezinfekce a péče o ruce eviduje Shoptet ve Středočeském kraji. Právě zde je vedle Prahy zároveň největší množství lidí nakažených koronavirem. „Mezi tento sortiment, jehož prodej se v e-shopech v posledních týdnech meziročně zvýšil o více než deset tisíc procent, patří například mýdla a další prostředky pro hygienu rukou. Spadají do něj i různé čisticí prostředky do domácnosti, u kterých jsme zaznamenali nárůst o 420 procent. Prodeje ostatní drogerie vzrostly zhruba o 350 procent,“ vyjmenovává Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet. Testamentem vytížení prodejců drogerie může být i jejich schopnost doručovat zásilky, která se zcela vymaká standardům, které byly schopni zákaznici ještě před měsícem akceptovat. U DM drogerie si na doručení objednávky můžete počkat 9 až 12 dnů.
Zdroj: DM Drogerie / dm.cz
Více se prodávají deskové hry i domácí pekárny
V českých e-shopech se během sledovaného období zvýšily i prodeje deskových her, a to meziročně o 240 %. „Velmi pravděpodobně to souvisí s omezením pohybu spolu s prací na dálku a uzavřenými školami. Kvůli těmto opatřením lidé hledají více způsobů, jak se doma zabavit po večerech a víkendech,“ dodává Miroslav Uďan z Shoptetu. Co se týče potravin, největší nárůst prodejů (450 %) zaznamenaly internetové obchody v Praze. U lékárenského zboží zase největší růst (420 %) připadá na Moravskoslezský kraj, prodeje potřeb pro domácí mazlíčky nejvíce vyskočily v Jihočeském kraji (o 220 %).
Prodeje šicích strojů stoupají o stovky procent
Výrazný nárůst poptávky zaznamenal Shoptet také v kategorii ochranných masek, roušek a respirátorů, a to o 1500 %. Ten však tvoří především předobjednávky, protože zboží této kategorie označené jako zdravotnický materiál není v současnosti určeno pro volný prodej. Kvůli domácí výrobě roušek stouply také prodeje šicích strojů (o 500 %), šátků a nákrčníků (2500 %), ale i sáčků do vysavačů (590 %), které se pro tyto účely rovněž používají. „Lidé se snaží chránit různými způsoby. Koncem února a v první půlce března jsme dokonce zaznamenali 120% nárůst prodejů plynových masek,“ dodává Miroslav Uďan.
E-commerce je na vzestupu. Když prodáváte ten správný segment…
Informace o růstech prodejů se shodují i s daty Asociace pro elektronickou komerci z minulého týdne. Její šéf minulý týden uvedl: „Z našeho výzkumu vyplynulo, že přibližně 57 procent eshopů má stejné nebo rostoucí prodeje. Velký zájem je o potraviny, drogerii či o osobní elektroniku." Nápory jako před Vánoci hlásí i největší hráči na trhu jako Alza.cz nebo Mall.cz, mimo výše jmenovaných segmentů také v oblasti PET, primárně potravy pro psy a kočky.
Pak je tu ale dle APEK dalších 43 % e-shopů, z kterých některé zažívají krušné časy. A nemusí jít jen o online prodej zájezdů, ale obecně o zboží, které není nezbytné a jeho nákup je často impulsivní či pro radost. Mezi to spadá například móda a potíže mají i zavedené značky. O to víc ty, které nefungují jen online, ale mají také kamenné obchody. To ukazuje například i příspěvek Freshlabels výše. Formou pomoci vašim oblíbeným prodejcům může být i to, že u nich nakoupíte, i když zrovna na nový gauč, kolo nebo sako nemáte myšlenky.