Co chtějí uživatelé Facebooku za své zdvižené palce?
“To se mi líbí” se stalo jedním z nejpoužívanějších internetových termínů. Facebook je zamořen zdviženými palci. Svůj “lajk” dáváme fotkám a statusům přátel, i svým vlastním, ale také firmám a jejich obsahu.
A právě u firem na Facebooku je zajímavé sledovat, jaké důvody vedou lidi k “lajkování”. Postupně se totiž proměňují. Podle průzkumu společnosti PostRocket, která se zaměřuje na firemní kampaně na Facebooku, se od roku 2010, kde svůj palec pro nějakou značku zvedlo 38 % uživatelů, výrazně zvýšil počet lidí, kterým se líbí nějká stránka firmy. V letošním roce se totiž počet lidí, kteří “lajkovali” stránku firmy, vyšplhal na 87 %.
A jaké důvody vedou uživatele Facebooku stát se fanouškem nějaké firmy? V roce 2010 tlačítko “líbí se mi” zmáčklo 40 % uživatelů proto, aby získali nějaké slevy. Zhruba stejné množství uživatelů prostě chtělo vyjádřit podporu značce a jen 13 % chtělo s firmou zahájit interakci.
V roce 2012 lidé pořád chtějí za svůj vztyčený palec pro firmu něco na oplátku. Celkem 55 % uživatelů dává “lajk” proto, aby získali slevu či výrobek zdarma v soutěži. Pouze 14 % uživatelů tak dává najevo svoji loajalitu.
Ušetřit peníze díky virtuálnímu zdvihnutí palce se podařilo třem čtvrtinám uživatelů, 17 % z nich dokonce ušetřilo více jak 100 dolarů.
Také přátele a jejich “lajky” hrají roli, 69 % dotázaných někdy “olajkovalo” stránku kvůli příteli. Ať už je o to přítel požádal, nebo jen byl v seznamu fanoušků. O tom, že je Facebook dobré místo pro interakci firmy a zákazníka, je v letošním roce přesvědčena většina (82 %) uživatelů. Třetina z nich si dokonce myslí, že na Facebooku firmy lidem více naslouchají. Ale když to firmy s komunikací na Facebooku přeženou, můžou o své fanoušky (a tím i “lajky”) přijít. Příliš časté postování příspěvků je nejčastějším důvodem “odlajkování” stránky.
Zdroj: Allfacebook
Takže, jak přimět uživatele největší sociální sítě ke zdvižení palce pro firmu? Pořádat soutěže o produkty zdarma, nepostovat příliš často a umožnit skrýt svůj “lajk”. Někteří uživatelé totiž “nelajkují” stránky, aby se necítili před ostatními trapně. Týká se to například stránek o hubnutí.
Část z těchto závěrů může být poněkud překvapivá. Především pak ve světle změn algoritmů Facebooku, které dle zpráv v poslední době ubližují schopnosti příspěvků stránek zasáhnout své fanoušky. FB stránky proto na klesající engagement fanoušků reagují často právě zvýšením frekvence příspěvků, aby se dostaly na hodnoty “lajků” či metriky “Talking About This”, na které byly donedávna zvyklé.
Kompletní infografiku k výzkumu Lab42 naleznete níže:
Zdroj: blog.lab42.com